Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 20:15 Der er 20 kommentarer

Satadisk drev forsvundet

Hjælp jeg kan ikke se få adgang til min sata disk wd250GB, hvorpå jeg har fotos gennem de sidste 10 år.

PC konfiguration:
MB: ASUS P4S8X
Primær disk via IDE med XP intallation
ekstra disk via SATA (westerb dugital 250GB)

Historien kort:
Efter at have flyttet rundt på min pc kunne jeg pludselige ikke få adgang til mit drev "z" som bestod i en enkelt partion på sata disken.
Jeg kunne hurtigt konstatere at det røde satakabel var faldet ud og troede at det ville fungere efter at jeg havde sat det i igen. Men ak sådan gik det ikke.
Efter at have genstartet og flyttet rundt på kabler, støvsuget mm og skiftet det flade powerstik til det gamle hvide 4benet power stik fik jeg gang i den igen.
Jeg har også været i bios et par gange og ctrl+F (fasttrack indstillinger) hvor jeg har defineret disken på ny.
Så kunne jeg endelige find min disk i disk management, hvor jeg tildelte den det samme drev som den havde før den forsvandt. Nu står den angeivet som "online" dynamsik disk med "simple" layout. og når jeg forsøger at tilgå drevet bliver jeg bedt om at formatere. Dette tør jeg dog ikke, da alt håb så vil være ude for at komme ind og se de gamle familiefotos af junior der blev født osv. Jeg håber at der er nogle af jer skarpe hoveder herinde der kan hjælpe mig.... please...

MVH Rune
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 20:32 #1
"Nu står den angeivet som "online" dynamsik disk " Hvis du ikke får bedre bud er det mit bedste gæt at filtabellen er smuttet, den kan du sikkert ordne med http://www.helgec.dk/lost%20partition.html læs og forstå guiden inden du begynder
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 20:34 #2
Din Satadisk har formodenlig mistet partitions tabellen. Dette lille freeware program
kan sikkert klare det problem.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 21:03 #3
Selv om du anvender TESTDISK fra det sidste link er du skam velkommen til at bruge den guide jeg linkede til og endelig skal nævnes at den TESTDISK du finder på mit link er afprøvet talrige gange med held
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 21:32 #4
-->helgec Jeg har forsøgt at følge din guide slavisk... efter at have analyseret siger den structure OK, men jeg får ikke muligheden for at "write" og genskabe partition?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 21:53 #5
Du skal klikke ENTER til continue indtil muligheden kommer
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:02 #6
Jeg synes jeg har forsøgt men det giver mig ikke en mulighed for "write". Jeg har nu downloadet den nyere version som jasveg linkee til og prøvet samme fremgangsmåde, men jeg er noget usikker på hvad jeg gør...
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:04 #7
Den er lige nu igang med analysering:
Disk /dev/sdb - 250 GB /350 GiB - CHS 30401 255 63
Analyse cylinder xxxxx/30400: xx%
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:08 #8
Nu er den færdig og der står:
Disk /dev/sdb - 250 GB /350 GiB - CHS 30401 255 63
  Partion        Start      End        Size in sectors

Structure: Ok.

Keys A: add partition, L: Load backup, Enter: to continue
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:10 #9
når jeg trykker enter koommer beskeden:

No partition found or selected for recovery
[quit] [Deeper Search]

jeg trykker "quit"
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 22:11 #10
Du skal markere din disk du vil operere på, og gå videre med "proseed"
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:23 #11
lige inden jeg fortsætter... under disk management har jeg 2 diske
volume Layout    Type    File System  Status            Capacity    Free Space
C      Partition  Basic  NTFS        Healthy (system)  74,52GB    15,58GB
Z      Simple    Dynamic              Healthy          232,88    232,88GB

Mår jeg bruger den TestDisk-6.9 (windows) ser jeg 3 enheder C, Z og en uden drevbogstav på størrelse med Z, hvilken skal jeg vælge og skal jeg evt. foretage mig noget inden jeg går videre?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 22:45 #12
Hvis du kan genkende størrelserne på dine diske, og kan se, at den disk uden drevbogstav er Z, skal du vælge den, og gå videre med "proceed"
Når du når frem til en mulighed, som hedder "Write" skal du bruge den, for så
skrives der en ny filtabel (partitiontabel) og så kan du se din HD i denne computer.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 22:46 #13
Prøv lige at lade forsætte i morgen eller torsdag,sengen kalder. Du er velkommen til at ringe
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 22:52 #14
Jeg får desværre ikke muligheden for at vælge "write"... jeg fortsætter i morgen aften... tak for hjælpen indtilvidere. Jeg håber bare på at få genskabt mine billeder... sov godt folkens
Avatar billede off-line Nybegynder
29. april 2008 - 22:56 #15
Tak i lige måde:)
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 23:31 #16
yes nu har jeg den. løsningen er følgende:
1) slet drevet i disk management, så den står som unassigned. således fremkommer der kun mine 2 fysiske drev i testDisk 6.9.
2) Inden jeg kan foretage en "write" af partition tabellen gik jeg ind under advanced og "boot" og lavede en rebuild af boot.
3) Dernæst kunne jeg lave en analyse og write som beskrevet ovenfor.

skriv lige et svar, så vil jeg tildele point til jer begge som tak for hjælpen!
Godnat herfra.
Avatar billede rune_lundsted Nybegynder
29. april 2008 - 23:33 #17
jeg må hellere lige tilføje til mit svar at jeg i testdesk også satte filsystemet op til at være ntfs (kode 07), hvilket det ikke var i forvejen!
Avatar billede off-line Nybegynder
30. april 2008 - 01:43 #18
Flot du kunne finde rundt i alt det, første gang du ser programmet:)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 06:31 #19
Ja hvis du mener at vi begge har fortjent point så ligger jeg også et svar. Muligvis er guiden ikke tilstrækkelig klar, men alt det du nævner i din kommentar 29/04-2008 23:31:59 havde været helt unødvendigt, kort fortalt er fremgangsmåden -> marker disk som problemet ligger på -> søg partitionstabel -> marker partition som ønskes gendannet -> write
Avatar billede off-line Nybegynder
10. maj 2008 - 19:38 #20
Husk at runde af her.