Avatar billede kirlu Nybegynder
19. juni 2001 - 16:26 Der er 47 kommentarer

Vedr. KABELNETTET.DK

Hi everybody!
er der no\'en der har erfaringer med KABELNETTET.DK????????????????????????????????????????
jeg har læst no\'et dårligt og vi er en andelsforening der ønsker en GOD og BILLIG fobindelse, ikke problemer
og no\'et der ligner mit 56K.....!!
jeg ønsker ikke at bruge 80.000kr på parabol, kabelføring osv. hvis det er no\'et ....!!
(jeg bli\'r sat i gabestokken nede i baggården til
spot og spe)!!!!!!!!!!!
Mange hilsener Kirlu.
Avatar billede hotpop Novice
19. juni 2001 - 21:40 #1
http://www.snuc.f2s.com/artikler2000/december/bredbaand_fra_kr/bredbaand_fra_kr.htm

efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er det een 10 Mbit forbindelse der købes/lejes, og denne skal man så deles om... hmmm...

Ville overveje stofanet:
http://enterprise.iet.auc.dk/~s02korsg/aktuelle.html
Avatar billede jensb Nybegynder
20. juni 2001 - 15:03 #2
Det er dem som også hedder internetklubben.dk. Jeg har et webhotel hos dem, og det virker udemærket. Men det kan tage lang tid at komme i kontakt med dem. Virker som om de er temmelig underbemandede. Der kan nemt gå 1 uge før de svarer på en mail.

Jeg ved ikke om det er samme afdeling som står for internetforbindelserne, eller om servicen er hurtigere der...men det er da værd at undersøge nærmere.

Det skal da også nævnes, at når det lykkes at få fat i dem, så virker de utrolig flinke.
Avatar billede yuksel Nybegynder
24. juni 2001 - 00:31 #3
vi har her i avedøre lavet  en aftale med et firma som hedder Bredbandsbolaget, og efter et stykke tid så lavede de noget for os i retning af 10 mbit pr lejlighed og der har ogs¨å en hjemmeside på netet så prøv dem
Avatar billede jensb Nybegynder
24. juni 2001 - 00:32 #4
Har der ikke lige været noget fremme om at Bredbåndsbolaget er gået konkurs? (jeg er ikke 100% sikker)
Avatar billede hotpop Novice
24. juni 2001 - 10:50 #5
jensb> det går vist ikke særligt godt for dem i øjeblikket... kan ikke huske hvor jeg har læst det...
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2001 - 14:47 #6
Til orientering, så har vi (som yuksel skrev) en 10 Mbit-forbindelse, leveret af Bredbandsbolaget.

De er *ikke* gået konkurs, men lavede i efteråret en aftale med Cisco om at Cisco investerede $100 mio -- mest som leveret hardware, den aftale er der vist gået skuddermudder i, så Bredbandsbolaget har stoppet yderligere investeringer i nye anlæg.

Konklusion:
I kan sikkert sagtens få Bredbandsbolaget til at levere \'Ægte bredbånd\', hvis I ligger nogenlunde i nærheden af en af fiber-hovedvejene, men I skal sikkert selv betale for installation o.m.a.

Jeg tror de har brændt sig med de to pilot-projekter (Avedøre Stationsby med 2600 boliger og Lundtoftegade med 750 boliger) -- har det kostet 30 eller 100 mio kr? =;-[

Men det virker sgu!!!

Verden ser altså helt anderledes ud, når man kan downloade en hel spillefilm på 7 min. og ikke skal vente 35 timer på at få 500 MB (konkret eksempel m. 33.6 modem).

Det skal så tilføjes at Internettet i øvrigt slet ikke kan klare hastigheden -- min erfaring siger noget i retning af ½ højst 2 Mbit på downloads.

mvh
jes
Avatar billede sth Novice
07. august 2001 - 23:36 #7
Var der ikke noget med at Bredbandsbolaget ikke kunne få Avedøre Stationsby til at køre som aftalt og derfor fik de Neijda Communications AB til at lave det færdig for dem, Neijda Communications AB kan levere en tilslutning fra 150 kr pr måned inc. fri Internet og telefoni !!! hvis i er mere end 50 lejligheder

Skulle i have interesse i en sådan løsning kan jeg evt. kontakte dig og frem sende dig noget materiale på ovenstående.
Avatar billede renny Nybegynder
08. august 2001 - 00:01 #8
dette er vist ikke kun 30 - 100 mill. kr

http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=2484

Avatar billede kirlu Nybegynder
21. august 2001 - 14:29 #9
Jeg er glad for alle kommentarene, men savner svar fra brugere af \"kabelnettet.dk\"..........??
fordi min bestyrelse af andelsforen. er tvivlende
overfor \"K.N.dk\"\'s service/udbud......!

Mvh. Kirlu
Avatar billede henne Nybegynder
23. august 2001 - 08:42 #10
Hej Kirlu,
Kabelnettet.dk har leveret vores opkobling i vores andelsboligforening.
Vi har selv sørget for installering af netværk i vores tre opgange med switch på loftet. DVS. at vi har selv betalt nogen for at komme og gøre det. Vi overvejede selv at gøre det, men jeg er glad for nu at vi ikke gik igang med det, da det alligevel er et ret stort projekt. Der er så blevet sat et stik ind i hver lejlighed lige over døren, og ikke videre. Så skal man selv føre den videre derfra. Så er der altid mulighed for at man senere hen kan koble sig på, hvis man ikke ville gøre det fra starten af. Jeg tror nok at man minimum skulle være 10 lejligheder tilsluttet, før kabelnettet.dk syntes det var interessant.
De har så installeret en tallerken på taget, da der ikke var noget fiber i nærheden. Men det kommer nok snart. Installationen gik smerte frit og hurtigt fra deres side, og vi kom hurtigt på nettet.
Jeg har oplevet et par gange at det ikke har kørt optimalt. Altså meget langsomt, men det er svært at sige hvad dette skyldes. Jeg har ringet til dem for at høre om de har nogle problemer og det siger de selvfølgelig nej til.

Jeg har også lidt problemer med min e-nail, da jeg har eget domain jeg gerne vil modtage og sende mail på. Modtage delen er OK, med det går ikke så godt med at sende fra deres smtp server. De siger at det er en ekstra sikkerhed de har inde, men selvfølgeligt lidt irrerterende for mig. Hvis man bruger deres domain, tror jeg ikke at der vil være nogen problemer.

Håber det er til nogen hjælp.
NVH Henrik
Avatar billede kirlu Nybegynder
27. august 2001 - 22:50 #11
Ja se nu begynder svarene at ligne no\'et............tak!

det er den egentlige trafikhastighed der interesserer mig............!!

Skriv gerne mere, så nærmer du dig \"point\".

Mange hilsener kirlu!!!!!!!!!!!
Avatar billede sejrskilde Nybegynder
30. august 2001 - 10:48 #12
Hej Kirlu,

At efter hvor du bor kan det muligvis være intersant at undersøge www.dixa.net som i december begynder med fri internet + fastnet telefoni til Dkk 398.

Alt efter samvittighed er det jo også muligt at købe en fri forbindelse ved f.eks. cybercity og så dele den med naboen. Det er vistnok ikke helt lovligt jf. deres handelsbetingelser.....
Avatar billede r.hansen Nybegynder
30. august 2001 - 22:38 #13
Vi har lige fået oprettet en forbindelsen via kabelnettet, og rasende utilfredse med det. Vi er en ejerforening med 37 beboere, og ca. halvdelen er vel på nu... Hastigheden kan ikke tåle en sammenligning med et 56k analogt modem. Forbindelsen er simpelthen alt for ustabil. I en ren download kan jeg begynde at fornemme at det er mere end et modem, men ikke meget imponerende. Jeg har prøvet og sende 500 ping mod dr.dk, og der er tab på 16%!!! Jeg har så taget kontakt til kabelnettet for at fortælle at der er noget galt, men det er tilsyneladende kun sælgere der sidder der, for de var mere interesseret i en adresse og fakturere på. I øjeblikket ligger sagen så hos en advokat, for vi mener at vi har fået en mangelfuld vare, og nægter og betale en krone. Kabelnettet\'s respons på det er; \"så kommer vi og piller det hele ned igen, der er nok andre der er interesseret i en forbindelse for 49kr\". det KAN købes for billigt...
Avatar billede henne Nybegynder
31. august 2001 - 08:37 #14
Jeg må indrømme at jeg også har temmeligt mange problemer med hastigheden. Som bestemt ikke er noget at prale af. Jeg tænkte at problemet måske lå andetsteds, måske hos os selv. Men den er meget svingene, så det stinker lidt!! Vi har en tallerken på taget den sender til en mast ude ved lygten. Det kan måske være at det ikke er holdbart at lave det på den måde, hvis det afhænger af vind og vejr osv.
Avatar billede r.hansen Nybegynder
31. august 2001 - 13:05 #15
Vi er i nøjagtig samme båd... Jeg er ved at få en undersøgelse igang for at få målt forbindelsen. Jeg arbejder selv for en større IT-virksomhed, og der har vi en netværksafdeling. Jeg vil så have dem til at lva en måling, og evt. køre en retssag mod kabelnettet.dk... Vi har også en tallerken på taget der sender mod skorstenen ved lygten.
Jeg synes ikke at vi behøves og finde os i så svinsk behandling.! Har i prøvet og tage kontakt til kabelnettet ??? Hvad siger de til det ???
Avatar billede klutt Nybegynder
01. september 2001 - 23:35 #16
Her er en lille korrespondance med vores udbyder kabelnettet. Først efter vores anden mail reagerede kabelnettet, indenfor 24 timer. Det kan selvfølgelig skyldes travlhed, men min \"trussel\" om Tvavisen nævner de da, så det kunne tyde på at Kabelnettet ikke er interesseret i dårlig omtale.

Hej vi er en andelsforening XXXX der i sin tid var ellevilde da jeres tilbud forelå og vi besluttede at tage imod det. Det gjorde vi dels fordi prisen var interessant og fordi adgangen virkede lovende. Nu har vi haft systemet installeret i ca. ½ år. På det ½ år er vores ellevildhed røget af fløjten og vi er nu nået til det punkt hvor vi gerne ønsker en forklaring på hvorfor jeres tilbud ikke længere står mål med vores entusiasme. Entusiasmen er dalet dels fordi vi jævnligt oplever udfald på væsentlig længere tid end de 15 minutter I annoncerede den 12. august. Jævnligt vil sige ca. 3-4 gange om ugen. Det er højst utilfredsstillende, utilfredsheden breder sig yderligere når I annoncerer et \"sølle\" 15min. udfald men ingenting nævner om de længere og hyppigere udfald. Udfaldene er ikke det der slår prikken over i\'et, det er derimod den ufattelig langsomme overførelse der er støt faldende. Et program måler vores hastighed og jeg kan nævne at det i skrivende stund har målt en maks hastighed på 95 kbps, vi købte systemet og betaler månedligt for en 10000 kbps radiolinje, med evt. fejl og belastning skulle vi efter vores beregninger ligge omkring 8000 kbps, og med 16 brugere virker vores nuværende hastigheder latterlige lave.

Vi ønsker en forklaring på ovennævnte og vi ønsker en garanti for det produkt vi betaler for.

Jeg kan så som fodnote nævne at jeres hjemmeside er spækket med interessante tilbud både ang. kabelnet og telefoni og som privatperson kunne jeg meget vel være interesseret, men med den ustabilitet Kabelnettet har udvist er det skrinlagt og min varme anbefalinger til venner og andre andelsforeninger som man jo bla. i studielivet oftest får kontakt med er lagt på hylden indtil jeg igen oplever at Kabelnettet kan levere varen.

På vegne af en række beboere afventer vi svar på denne mail.

Ang: mail sendt d.27/8  \"for langsomt og ustabilt\"

Der er nu gået en arbejdsuge siden jeg sendte min mail til jer omkring vores andelsforenings bekymringer ved at have valgt jer som udbyder af et bredbåndsbaseret netværk, og jeg forstår ikke helt, hvorfor vi intet har hørt fra jer. Det får mig til at skrive igen 1) fordi jeg er personligt interesseret i at få svar på, om tonen i min mail var til at misforstå, det bekymrer mig en smule, i det jeg studerer kommunikation, og hvis jeg derfor ikke har gjort det tydeligt, hvad jeg har på sinde burde jeg måske overveje at skifte studie. I fald min mail ikke er opfattet som intentioneret, vil jeg gerne udtrykke det en smule mere klart både for at fjerne det store spørgsmålstegn i jeres hoveder og for mit eget selvværds skyld. Vi er hamrende utilfredse, med den løsning I har prakket os på nakken, den lever overhovedet ikke op til vores forventninger om en hurtig opkobling, og vi synes servicen er i bund. 2) fordi vi måske bare har fået bekræftet vores mistanke om langsomheden ikke bare gælder jeres system men hele jeres organisation og som følge deraf, overvejer vi kraftigt at skifte udbyder.

Uanset om jeres fravær i denne sag skyldes en af de to ovenstående årsager eller måske en helt tredje, som jeg dog ikke har fantasi til at forestille mig (en fantasifuldhed der i øvrigt er blevet opøvet i løbet af vores halve års erfaring med jeres ydelse, i det jeg ofte må forstille mig ting på nettet frem for syn for sagen), forlanger vi nu en forklaring på, hvorfor I ikke kan levere den vare vi betaler for.

Til slut kan jeg ikke lade være med at nævne den flotte omtale I Tv-avisen d. 15/01/01 som I uden skumle bagtanker har lagt ud på jeres hjemmeside. Nu da der er gået næsten et år siden denne rosende omtale kunne man spørge sige selv om DR er intersseret i at følge op på reportagen. Det rejser dog et nyt og for alle parter et måske mere interessant spørgsmål \"Er i interesseret i en ny omtale, jeres nuværende præstationer taget i betragtning ?\"

Skulle vi være så uheldige at disse mail ikke er fremsendt til den korrekte modtager i Kabelnettet.dk, vil modtageren af denne mail i så fald venligst sørge for at rette vedkommende bliver præsenteret for mailen. Har modtageren af denne mail ikke den ringeste anelse om hvem den korrekte modtager måtte være, vær venligst så venlig at maile mig omkring dette nyopstået problem i en ellers tilsyneladende velsmurt virksomhed.

Ang: mail sendt d.27/8  \"for langsomt og ustabilt\" (se nederst)
Jeg har \"fisket\" få ting ud af teksten, som jeg finder relevant, resten
vil jeg undgå at bruge tid på.

1. Hastighed \"95 kbps\".

Mener du kbps (Kbit) ? eller er der tale om KBps ?

Grunden til at jeg spørger, er den at du har skrevet \"k\" med småt, hvilket indikerer at du ikke skelner
mellem store og små bogstaver.

F.eks angiver Internet Explorer i \"KB\", således 760 Kilobit ved 95 KB/sec..

Jeg ved ikke hvor du har hentet fra, men den hastighed kan sagtens være tilfældet, uden
at vi dog kan gøre noget ved det. Internet forbindelser er punkt-punkt baserede og resultatet
bliver ikke bedre end det svageste led, hele vejen fra indholdsudbyder og frem til dig.

Vi har på intet tidspunkt lovet hverken 10 eller 8 Mbit pr. husstand, men udtaler ved møder,
som det også er sket hos jer, at vi dimensionerer således, at et mål på ca. 2Mbit ved tastaturet hos
den enkelte bruger, når et \"godt\" site besøges, er realistisk. Med det menes en portal, som
kan levere \"varen\". Vi har gennem den senere tid set en nedsløvning hos et stigende antal portaler,
hvilket nok skyldes de fejlslagne forventninger til indtægterne på banner annoncering, hvorfor
indkøb af yderligere dyr båndbredde nok ikke står øverst på dagsordenen. Dette kan vi
ikke gøre noget ved.

Du må meget gerne prøve at downloade fra dette link
http://tucows.webpartner.dk/system/adnload/195381_75507.html

og tilbagemelde hastigheden, du kan aflæse af pop-up vinduet, med klar angivelse
af store og små bogstaver, f.eks. \"KB/sec\".

2. Stabilitet.

At I skulle være nede 3-4 gange om ugen og i mere end 15 minutter, tyder på et eller
andet problem med jeres lokalnet. Vores overvågning har ikke registrereret denne
påstand, trods der måles 1 gang / minut på såvel radio, som bagvedliggende router.

Vi havde, vistnok i forrige uge et udkald grundet fejl på den lokalt placerede router,
hvilket blev løst ved at teknikeren var fremme på adressen i løbet af ca. 1 time,
hvor routeren blev genstartet. Sådanne servicebesøg hos jer, kan på det halve år
tælles på en hånd.

Generelt

Jeg forstår at du kan lide at skrive mangt og meget om TV-Avis o.s.v., men du skal
ikke forvente at vi forholder til andet end det produkt vi leverer, hvorfor vi eventuelt
i kommende korrespondance vil tillade os at \"skære til benet\" med hensyn til hvad
vi opfatter som relevant i forhold til produktet.

Desuden kan du ikke generalisere os på baggrund af dine oplevelser i XXXXXX, som jo kun er én blandt mange tilsluttede boligforeninger.

Er der et problem hos dig/jer, må vi forholde os til dette konkrete problem, så du/I
forhåbentligt kan blive tilfredse, som andre.

Med venlig hilsen
Kabelnettet / Drift

Ang. Kb og KB så var det 95 kbps !!!!!
Avatar billede klutt Nybegynder
01. september 2001 - 23:41 #17
Angående hastigheden kan jeg sige at vi har testet op mod KUA\'s og forbindelse med ca. 80 Mbit fri båndbrede i ca. 4 timer fra kl. 24:00 til 4:00 og det gik lige så langsomt som altid. Samtidigt har vi testet op mod en lang række sites og ftp-servere i norden, Europa og USA. Tyskland og Belgien er lidt bedre end resten af verden, men det skyldes nok primært at Kabelnettets opkoplingspunkt til deres udbyder Teleglobe er et sted i Tyskland.
Jeg vil lige sige at vi tror Kabelnettet har skiftet opkoblings sted til Sverige, men er ikke helt sikker da vi ikke har undersøgt det nærmere.
Forresten højeste stabile hastighed var 90 KB/sek. over et 10 minutters interval
via ftp.

Angående det 8-10 Mbits hastighed, så har de rent faktisk lovet os det og det var et emne der blev diskuteret meget på det møde vi havde med Kabelnettet forud for valget af dem som udbydere. Bla. talte vi meget om hvorvidt radiokædens stabilitet og om vejrs påvirkning af forbindelsen. Vi blev her fortalt at den sagtens kunne klare 8-10 MBit.

Forresten kan vi sige at ovenstående test blev udført af en 3.års datalogistuderende, sammen med tilladelse og rådføring af en uddannet Datalog.

I øvrigt undrer det os hvordan Kabelnettets ping kan være så utroligt dårligt ofte mellem 300 og 1000 ms. Dette gælder samtlige af deres servere.

Nå men over til vores net, så er der ingen problemer på det. Det er blevet testet i hoved og røv og selv under spidsbelastning kører det med ca. 85 MBits kapacitet. Og en ping til vores router på loftet med maks. 3 ms. Derfor må det enten være deres udstyr der enten er fejlberamt eller bare for langsomt.
Avatar billede r.hansen Nybegynder
02. september 2001 - 18:02 #18
Det er påfaldende at kabelnettet som udgangspunkt nægter ALT. At de mener at det i hvertfald ikke er dem der er noget galt med. Hvordan kan der så blandt så mange brugere være så meget utilfredshed... Jeg forstår det ikke. Jeg forstår ikke Kabelnettet! Efter en diskussion mellem kabelnettet og vores advokat, blev det fra kabelnettets side besluttet og sende en tekniker ud for at lave en måling, og den viste rent faktisk at det ikke kørte optimalt(SURPRISE). og at de ville lave lidt hjemmearbejde for at komme frem til en løsning vi er tilfredse med. Inden da truede kabelnettet med at flå deres sendeudstyr ned, og fakturerer ejerforeningen 11.000 for arbejdet. MEN, det kan de ikke bare gøre juridisk set.!
De har stadigvæk ikke fået en krone, og får det tilsyneladende ikke foreløbigt... Hvis der skal lægges sag an mod dem, er der så andre foreninger der kunne have lyst til at komme med bidrag i  sagen??? Skriv endelig til mig på robert@hangovers.dk , og lad os få kabelnettet til at fatte alvoren i vores henvendelser. Jeg har en meget stor personlig interesse i at få budskabet ordentligt i gennem, da jeg har stået for projektet i vores ejerforening med 37 beboere...
Avatar billede kirlu Nybegynder
24. september 2001 - 20:07 #19
Jeg følger MEGET med i jeres korrespondence
på \"mit\" spørgsmål, og jeg er glad for at der er nogen der kommenterer det! Jeg beklager meget på vegne af div. andelsforen. at Kabelnettet.dk
leverer så dårlig service, og vil nu se om jeg kan flytte lidt opmærksomhed til denne debat!
Det er jo bemærkelsesværdigt at K.dk nægter alt - det kendetegner altid en svindler!!
Avatar billede r.hansen Nybegynder
27. september 2001 - 01:03 #20
Jeg synes at det er rart at der er kommet en fornuftig debat omkring kabelnettet.dk...
Men jeg må og skal være fair overfor dem... De har lovet at der ville ske en opgradering på deres netværk, og at forbindelsen så vil blive endnu bedre. Det kan jeg bekræfte. Der er kommet en del mere båndbredde, og det opleves nærmest hurtigt. Et ord man ellers ikke hører tit i forbindelse med kabelnettet. Men så stopper det også. Den løsning som jeg omtalte tidligere i tråden, hvor kabelnettet skulle komme med et udspil til en løsning, er endnu ikke kommet.Det er nu 3 uger siden at de skulle have vendt tilbage...  Forbindelsen er stadig meget ustabil, men har dog med mere båndbredde end tidligere...
Avatar billede zeniahansen Nybegynder
27. september 2001 - 23:17 #21
Hej Sth!!!

Jeg vil meget gerne høre mere om Neijda - så hvis du har mulighed for det, må du meget gerne sende noget materiale til mig???

Min email-adresse er:

zenia_hansen@yahoo.dk

Kærlig hilsen
Zenia
Avatar billede sth Novice
03. oktober 2001 - 22:12 #22
zeniahansen:

Posten er på vej, og hvis du så evt. skriver dit tlf. nr, så ringer jeg til dig.

sth
Avatar billede bacon Nybegynder
10. oktober 2001 - 13:36 #23
Okay det har er ved at blive interesant, hvor har r.hansen oplysninger fra om at Kabelnettet.dk vil opgradere deres opkobling?
Er der nogen der nogen sinde har fået en telefoni-løsning af Kabelnette.dk???
Jeg er blevet meget skepsis, men vil meget gerne hører fra alle som har oplevelser med Kabelnettet
Avatar billede jnj79 Nybegynder
19. oktober 2001 - 13:13 #24
Meget interessant, debat.

Jeg vil blot tilføje at det er ganske enkelt umuligt at opnå en hastighed på over ca. 6 mbit, up og download. Teknologien siger at den kan køre 11mbit, men den reelle hastighed er maks. 6 mbit, grundet nogle protokoller  Dette skyldes at det udstyr som kabelnettet bruger, højst kan sende og modtage med denne hastighed, teknikken som de bruger hedder IEEE 802.11b. Desuden skal det tilføjes at teknikken deler båndbredden (hub teknologi, og ikke en switch teknologi). Jeg kan på deres side se at de bruger Lucent udstyr og jeg er næsten sikker på at de bruger 2 produkter som hedder COR-1100 og ROR-1000. COR-1100 er den centrale enhed som sidder på Kabelnettets mast, og ROR-1000 sider sammen med en antenne/parabol oppe på taget ude ved kunderne. COR-1100 bruger man ofte til at sende til flere ROR-1000 (andet vil være for dyrt), dette vil sige, at hvis kabelnettet har 4 boligforeninger, med hver deres antenne på taget koblet op mod samme COR-1100 så vil den maksimale garanterede båndbredde være (ca. 6 mbit / 4), 1,5 mbit båndbredde. Det skal dog siges at teknologien har en del svagheder, for det første skal der være frit syn fra parabolen og til masten, men dette er ikke helt nok, da de stråler som teknologien gør brug af både er bådformet, både op og ned ad. Hvis der er en bygningen, hvor signalet bliver sendt over kan man komme ud for at miste 70% af signalet (båndbredden), hvis der er vand på taget. Håber at dette kan afmystificere en del vedrørende Kabelnettet og deres hardware.

(Jeg er næsten helt sikker på at det er på deres trådløse forbindelse, at flaskehalsen skal findes.)
Avatar billede hsorensen Nybegynder
01. november 2001 - 19:04 #25
Når jeg læser indlæggene her så genkender jeg meget af de misinformation og misforståelser som opstår når en flok \"guldgravere\" kaster sig over et nyt og spændende produkt.

Sagen er i sin enkelthed den at leverandørene i flæng har lovet 2- 10 Mbit/s båndbredde til kunderne i specielt boligforeninger og boligselskaber.

Denne \"misforståelse\" skyldes både dårligt uddannnede sælgere, direkte fejlinformation og udnyttelse af manglende viden hos køberne.

Jeg skal kort redegøre for nogle af de hyppigste \"misforståelser\" der sker i forbindelse med aftaler om bredbånd til specielt boligforeninger og boligselskaber.

I alle kendte tilfælde er der tale om \"delt\" båndbredde dvs. at hvis udbyderen tilbyder f.eks. en 10 Mbit/s eller 2 Mbit/s forbindelse, vil den blive delt af alle de samtidige brugere. Dette er der ikke noget odiøst i som sådan - idet alle Internetudbydere overbooker deres forbindelse, nøjagtig samme princip som benyttes i luftsfartsindustrien.

Desværre lykkedes det ofte de oversmarte sælgere at sælge det som om at hver enkelt lejlighed får sin egen f.eks. 10 Mbit/s forbindelse.

Når I som kunder bagefter klager bliver det ofte bortforklaret med \"jamen, vi har lavet en kabling (PDS) og opsat en switch som teoretisk kan leverer den fulde båndbredde\" ..... sandheden holder dog kun så længe at der kun er en bruger på nettet og det er nok ikke lige meningen.

Næste store fejltagelse opstår når man falder i klørene på en rigtig uprofessionel udbyder, som selv er tilsluttet en dårlig ISP\'er (Internet Service Provider), så bliver kvaliteten og oplevelsen virkelig en katastrofe.

Såfremt udtalelserne her på siden er korrekt citeret, hvilket jeg antager - så kan man virkelig se hvordan udbyderne sviner kunderne til efterfølgende.

Lektien er altså: Hivs ikke I selv råder over den fornødne kompetence så allierer jer med en neutral konsulent eller lad et af de anderkendte ingeniørfirmaer hjælpe jer - udgifterne hertil er ofte sparet mange gange senere, når I undgår nogle af de problemer som er dokumenteret på disse sider.

Selv har jeg 10 års erfaring med kabel-tv - bredbånds Internet og telefoni til bolig- og antenneforeninger.

Jeg ved ikke om det er tilladt at annoncerer på disse sider - men såfremt I/du har problemer med nogle leverancen af ovenstående produkter så er I/du velkommen til at kontakte mig på email: mail@hrsorensen.dk
Avatar billede r.hansen Nybegynder
01. november 2001 - 23:12 #26
Jeg føler at jeg er nødt til at komme med en opdatering omkring dette indlæg...
For at der ikke skal være nogen tvivl, så vil jeg med det samme understrege at de forhold der bliver omtalt af hrsorensen, er jeg klar over. Når jeg omtaler båndbredden mener jeg den faktiske båndbredde til ejendommen, og ikke den båndbredde jeg har til rådighed i min lejlighed. Jeg arbejder som tekniker for IBM, og jeg har haft assistance fra netværksafdelingen til at få udført målingerne... Jeg mener at jeg har en god baggrund for at kunne udtale mig om sagen...
Sælgerne har iøvrigt overfor os kun givet udtryk for at det var en delt 10Mbit, og ikke 10Mbit pr lejlighed.

Derudover er der sket det at vi har underskrevet kontrakten med kablenettet, da de rent faktisk er kommet op på en rimelig båndbredde (5-6 Mbit), og vi har måttet acceptere at vi ikke kunne finde en bedre løsning til de pengene. Deres stabilitet på forbindelsen er forbedret, men vi oplever stadig meget lange svartider... Det er stadig ikke en optimal internetforbindelse, men en billig måde og være på nettet på... Det må være min konklusion.

Deres kundeservice har jeg endnu ikke benyttet mig af, men det kunne da være meget interessat og høre om der er nogen der har erfaringer fra dette ??? Jeg ved kun at jeg har fået en opkrævning fra Dantel som har samme adresse som kabelnettet, og derfor må jeg så gå ud fra at der er betalingen for internetforbindelsen. Mærkeligt.. Desuden har jeg endnu ikke modtaget oplysninger til f.eks mail,news og webhotel... Jrg glæder mig til at følge udviklingen
Avatar billede hsorensen Nybegynder
02. november 2001 - 01:38 #27
Tak for din reaktion hr. Hansen. Må jeg henlede din opmærksomhed på kabelnettet.dk markedsføring, som uproblematisk kan tolkes af fru Jensen som om at de leverer 10 Mbit/s til hver enkelt husstand.

Sandheden er jo såre simpel, denne virksomhed benytter low-end trådløst lan udstyr med udendørs antenner. Alle som kender den tekniske side af den løsning ved at det i bedste fald er en half-duplex løsning - altså maksimalt 5,5 Mbit/s trafik som enten down- eller upstream.

Det andet store problem med denne teknologi er at systemet laver fallback straks der er den mindste forstyrelse i transmisionen - hvilket i bedste fald opleves som stærkt svingende kvalitet.

Ser man så på de seneste dages udmeldninger omkring teleudbydernes lyst til fortsat at levere flatrate internet til private kunder - så kan det være at vi som forbrugere efterhånden fatter at det ikke altid er den billigste løsning som er det bedste valg på langt sigt.

Nej .... vejen frem er at vælge nogle lidt dyrere entry løsninger som gradvist kan opgraderes og så måske begynde at fokuserer på de services som er langt mere interessante for den menige forbruger !

Hvor er den lokale elektroniske \"blå avis\" blevet af ? - hvor er den elektroniske \"opslagstavle\" blevet af ? - hvor er den elektronisk realtime \"forbrugsaflæsning\" ? - hvor er web kameraet på legepladsen blevet af ? osv. osv.

Nå.... men jeg håber debatten vil fortsætte positivt ;-)
Avatar billede bacon Nybegynder
02. november 2001 - 09:10 #28
Ja , ja, Hr Sørensen hvis du vil reklamere må du gøre det med en hjemmeside og ikke en mail adresse.
Men jeg tror ikke der er nogen på denne debat der ikke er klar over de problemer du her lister op.
Men generelt er problemerne til at løse hvis man som boligforening holder tingene adskilt:
1) Der skal laves en PDS-kabling. Enkelt eller dobbelt. Foreningen skal beslutte sig for om det skal være et kat.5 eller et 5e netværk. Foreningen skal ligeledes beslutte sig for om det internt skal garanterer 100 Mbit til alle drops, eller om mindre kan gøre det. Det er ikke nødvendigt med dyre switche, blot der kan laves Trunking. En konsulent på denne del af projektet er ikke nødvendigt, med mindre konsulenten er kompetent nok til at at gå ind og læse den noget tekniske målerapport og evt. lave stik prøvekontrol (da det er meget let at få en god målerapport på et dårligt netværk, ved blot at ændre standarterne på testeren)
2) Internetopkoblingen. Dette er det andet en boligforening må forholde sig til. Og her gælder det samme som ovenfor. Hvis ikke konsulenten har mulighed for at tjekke kvaliteten på linien, så er foreningen bedre tjent med en advokat som kan læse kontrakten igennem og se hullerne i abonnementbetingelserne. Det er vigtigt foreningen blot er i stand til at skifte udbyder inden for en overskuelig fremtid.
I øjeblikket er der ingen opkobling som kan konkurre med en (evt. flere) ADSL-linier, hvis man sammenligener pris og båndbredde.
3) Telefoni. Dette er en mere kompliceret sag, men igen må foreningen først have en dobbelt pds og så må den bagefter lede efter et telefonselskab som vil påtage sig opgaven. Det er billigst og bedst et få et par ISDN linier ind som man så deler. Telefoncentralen skal foreningen ikke købe, dels falder prisen og dels er det billigere at lade teleselskabet selv rode med den.
IP-telefoni er ikke en rentabel mulighed for boligforeninger i dag.
4) Antenneanlæg. Jeg har endnu aldrig fået et godt argument for at blande dette sammen med etableringen af et pds-netværk.
Det er to seperate anlæg, der intet har med hinanden at gøre, udover at Coaxkabler kan trækkes i samme kabelbakke uden at forstyre. Så hvis ellers at boligforeningen sikre sig kabelbakker med ekstra plads, så er det klogest og lettest at holde dette helt uden for.
5) At foreningen skal forholde sig til alle mulighederne som : Blåavis, opslagstavle, barnevognsovervågning, brandalarm osv., er helt ude af propertioner.
Det er services og problemer som foreningen må forholde sig til efterfølgende. Og ingen af disse muligheder kræver beslutninger fra foreningensside inden projektet går igang, udover at foreningen skal sikre sig retten til at opsætte server mm. i aftalen med internetudbyder.
Ligeledes med de fjollede tilbud om mailserver osv. Hvorfor skal en forening bruge tid og penge på sådan noget , når alle kan få en gratis adresse hos en udbyder, og hoste et domæne meget billigere end selv at skulle administrere og vedligeholde sådanne ting?

Så Hr Sørensen, hvis du vil bidrage til en positiv debat, skal du netop ikke begynde at hælde mere på, og derved komplicere den vanskelige proces det kan være at få netværk sat op for en boligforening.
Avatar billede kirlu Nybegynder
02. november 2001 - 14:55 #29
Jeg følger fortsat meget interesseret med i debatten, og udviklingen på mit oprindelige spørgsmål er skam spændende.
Jeg er dog utilfreds med at jeg ikke kan tildele
Mr. bacon 30 point for at holde liv i debatten på en rigtig saglig og oplysende måde, som almindelige (software)-mennesker kan forstå.
derudover holder Mr.bacon også lidt disciplin
på \"mit\" spørgsmål - site.
Det er FEDT Mr. B. keep on truckin\'!
Mange sjove hilsener fra Kirlu.
Avatar billede hsorensen Nybegynder
02. november 2001 - 15:51 #30
Til Bacon og Kirlu

Lad os lige starte med at ryde de værste misforståelser af vejen !

1. Min indfaldsvinkel til hele diskutionen er at varetage beboerne i boligforeningernes interesse.

2. At foretage en sammenblanding af kabeltyper og standarder er blot udtryk for den herskende religiøsitet som desværre osse præger debatten.

Desværre mangler din argumentation substans og forholder sig alene til din holdning om kabler.

Modsat kan jeg oplyse, at jeg p.t. er involveret i et projekt hvor vi benytter den eksisisterende fællesantenne koaksialkabling til både data (Internet) og flatrate telefoni og dette projekt med over 100 testbrugere har mere end levet op til forventningerne !

Reelt kan der i den båndbredde som én tv-kanal fylder overføres op til 34 Mbit/s data med det tilgængelige udstyr p.t.

Det argument som er relevant er måske mere det faktum at mange antenneforeninger og boligforeninger har solgt deres sjæl til primært kabel-tv udbyderne som TDC-kabel-tv og Telia-Stofa. Dette er oftets sket ved at man har ladet disse selskaber finansierer opgraderinger og renovationer af nettet - imod at give disse udbydere eksklusivret til distribution i en årerække.

Det man skal huske er, at investeringen i en professionel PDS kabling nemt løber op i 1.500 - 2.000 kr. pr. lejlighed. Ser man bort fra denne investering er jeg absolut enig i at det optimale er at etablerer sin egen kabling hvis det er økonomisk og bygningsteknisk muligt - det skal der ikke herske tvivl om !

3. Netop omkring telefonien er det i dag muligt at benytte den eksisiterende fællesantennekabling til også at distribuerer almindelig telefoni - hvilket hidtil har været en af de væsentligste tekniske forhindringer.

4. Jeg tror at slutbrugeren er fløjtende ligeglad med bit og bytes generelt, og blot gerne vil præsenteres for et udbud med kvalitativt indhold.

5. Når jeg f.eks. nævner ting som mailserver og andre services, er mine motiver nogle helt andre end dem som man fejlagtigt tillægger mig her.

IT er hot og spændende for mennesker i alle aldre - dog nok specielt unge de mennesker, så faktisk er mit motiv at man kan skabe nye og spændende aktiviteter for afdelingernes beboere, og samtidig udvikle gode og relevante tilbud til beboerne generelt, drevet af lokalt initiativ og engagement !

Men det kan da godt være at tiden ikke er inde til at komme med forslag, som dybest set bare er 100% i tråd med den almennyttige boligbevægelses oprindelige tanker som social sammenhold og kollektive aktiviteter ?

Ja.... okay - så kan da det da godt være at mailserveren ikke er det mest oplagte aktivitetstilbud *G*

Sidst, men ikke mindst - lad os nu holde denne debat på et åbent og imødekommende niveau, så vi undgår personlige kommentarer om hvorvidt en ide er \"fjollet\" eller ej !

Kirlu.... hvis du lægger op til en debat hvor der skal være plads til alle synspunkter og input - så er det måske ikke som seriøs debattør at se dig vælge side og begynde at uddele point - men såfremt dette blot skal udvikle sig til ensidig forgudelse af religiøse synspunkter - så trækker jeg mig gerne *G*
Avatar billede hsorensen Nybegynder
02. november 2001 - 16:45 #31
Lige en sidste kommentar *G* prøv at gå ind på følgende websider - det er faktisk spændende læsning...

www.skydebanen.dk

www.skydebanen.net
Avatar billede kirlu Nybegynder
04. november 2001 - 19:53 #32
Til hsorensen!
jeg har engang i Juni måned startet dette spørgsmål fordi jeg ønskede det bedste for min andelsforening, og mig selv, og i professionelt øjemed, vel at mærke.(for mit eget vedkommende)
Jeg vælger ikke side fordi at jeg kommenterer tonen...jeg skrev min sidste kommentar fordi jeg har oplevet en ufattelig debattone her på E.dk
og jeg gør bare opmærksom på at jeg er glad for at det ikke sker her!
Videre: jeg forstår ikke så mange af de tekniske fremmedord du skriver, jeg ville meget gerne:
og jeg vil gerne have uddybende forklaringer og rent faktisk selv gøre noget for at forstå det.
Så her er mit spørsmål: Hvad er det du siger om fællesantennen? Hvad vil være den bedste løsning for vores forening Vi kan/ønsker ikke at betale mere end 50-100kr pr mdr. fordi jeg skal sælge ideen til folk der stort set ikke bruger det.
til gengæld har vi økonomi til at betale for vores eget net, dvs. 50.000-100.000kr.
pt. blev projektet udsat fordi at det virker ikke som om at K.dk er en troværdig udbyder, og bestyrel. ønsker at vente på at der bliver lagt kabler i vejen, det kan jeg selvfølgelig ikke vente på så jeg finder en anden løsning. Det var som sagt ikke det jeg ønskede og det er stadigvæk for dyrt, synes jeg.
hvis du vil være så venlig at sende mig links el. litteraturtitler vil jeg gerne gøre noget for at bliive klogere selv. Hvis du har regulære kommercielle foreslag så send dem på: ud@12move.dk - så vil jeg i mellemtiden tjekke div. links og glæde mig over at du bruger din energi på at forklare teknikken for mig og komme med foreslag.
sidst og ikke mindst: at der ikke er nogen HER der taler med STORE bogstaver og kalder hinanden dit og dat, hvilket jeg har været vidne til andre steder!?
Mange hilsener Kirlu
Avatar billede kirlu Nybegynder
04. november 2001 - 19:53 #33
Til hsorensen!
jeg har engang i Juni måned startet dette spørgsmål fordi jeg ønskede det bedste for min andelsforening, og mig selv, og i professionelt øjemed, vel at mærke.(for mit eget vedkommende)
Jeg vælger ikke side fordi at jeg kommenterer tonen...jeg skrev min sidste kommentar fordi jeg har oplevet en ufattelig debattone her på E.dk
og jeg gør bare opmærksom på at jeg er glad for at det ikke sker her!
Videre: jeg forstår ikke så mange af de tekniske fremmedord du skriver, jeg ville meget gerne:
og jeg vil gerne have uddybende forklaringer og rent faktisk selv gøre noget for at forstå det.
Så her er mit spørsmål: Hvad er det du siger om fællesantennen? Hvad vil være den bedste løsning for vores forening Vi kan/ønsker ikke at betale mere end 50-100kr pr mdr. fordi jeg skal sælge ideen til folk der stort set ikke bruger det.
til gengæld har vi økonomi til at betale for vores eget net, dvs. 50.000-100.000kr.
pt. blev projektet udsat fordi at det virker ikke som om at K.dk er en troværdig udbyder, og bestyrel. ønsker at vente på at der bliver lagt kabler i vejen, det kan jeg selvfølgelig ikke vente på så jeg finder en anden løsning. Det var som sagt ikke det jeg ønskede og det er stadigvæk for dyrt, synes jeg.
hvis du vil være så venlig at sende mig links el. litteraturtitler vil jeg gerne gøre noget for at bliive klogere selv. Hvis du har regulære kommercielle foreslag så send dem på: ud@12move.dk - så vil jeg i mellemtiden tjekke div. links og glæde mig over at du bruger din energi på at forklare teknikken for mig og komme med foreslag.
sidst og ikke mindst: at der ikke er nogen HER der taler med STORE bogstaver og kalder hinanden dit og dat, hvilket jeg har været vidne til andre steder!?
Mange hilsener Kirlu
Avatar billede bacon Nybegynder
04. november 2001 - 22:06 #34
Hr Sørensen
Ja , vi diskutere hvad der er bedst for boligforeningen!
Og det er faktisk mit synspunkt, at du endnu ikke har bibragt debatten noget som er en hjælp for boligforeningen.

Hvad mener du med
\"2. At foretage en sammenblanding af kabeltyper og standarder er blot udtryk for den herskende religiøsitet som desværre osse præger debatten.\"

Jeg vil gerne svare på dine mange punkter senere, men lige først vil jeg vide hvad du mener jeg har blandet sammen.

Avatar billede hsorensen Nybegynder
04. november 2001 - 23:52 #35
De herrer *S* = jeg smiler

Først Bacon, jeg beklager hvis du ikke føler jeg bidrager positivt til debatten, naturligvis må jeg være uenig - alt den stund at jeg jo netop forsøger at påpege fordele og ulemper ved de forskellige teknologier og samtidig forsøger at præsenterer andre alternativer til vanetænkningen.

Hvem har f.eks. tænkt på at man kan få sin anlægsinvestering dækket gennem reklameindtægter fra de lokale erhvervsdrivende. Forstil jer hvor mange penge der allerede lægges i de 2-3 kg. trykte reklamer vi modtager hver uge?

Hvis de samme erhvervsdrivende kunne lave målrettet markedsføring direkte på boligforeningens Intranet, så vil de sikkert lige så gerne lægge deres markedsføringskroner der - hvis mediet virker?

Det religiøse jeg hentyder til er \"krigen\" mellem koaksial kabel (der oftes allerede er etableret som en del af et fællesantenneanlæg) og PDS netværkskabling (også kaldet twisted pair, og består af 4x2 parsnoede kabler).

Det religiøse består i at mange \"eksperter\" mener at specielt boligforeninger bør trække deres egen PDS kabling, hvilket osse er rigtigt og rimeligt i de situationer hvor man ikke enten selv ejer den bestående koaksial kabling, eller har afgivet brugsretten til en af de store kommercielle udbydere af kabel-tv, som f.eks. TDC Kabel-TV eller Telia-Stofa.

Såfremt jeg har misforstået din holdning til dette punkt beklager jeg i den gode tones ånd mine kommentarer !

Så Bacon, hvis du seriøst vil fortsætte debatten deltager jeg gerne på et seriøst og fair grundlag.

Tilbage til Kirlu, som bare sidder der og lytter til voksne drenge der vil have ret *G* = griner

Såfremt der i dag findes et fællesantenneanlæg i jeres bebyggelse og I selv ejer selve kabelnettet, så er der en alternativ mulighed for at både tilbyde internet, telefoni og de traditionelle tv- og radiokanaler i de samme kabler.

Netop fordi man i denne løsning medtager telefoni på særdeles attraktive vilkår, er der basis for at få en langt større tilslutning til projektet fra starten.

I det konkrette projekt jeg netop er involveret kan vi tilbyde flat-rate indenlandsk telefoni for kr. 145,- pr. måned og tilsvarende 10 Mbit/s delt Internetforbindelse for kr. 99,00 pr. måned. Altsammen inklusiv installation !!!

I jeres tilfælde kan man sikkert nøjes med den væsentlig mindre Internet båndbredde og eventuelt starte med en Pro@ccsess ADSL i begyndelse?

Ser man på telefonien alene betyder det at man for kr. 95,00 i kvartalet har helt fri indenlandsk trafik, dette svaret til 3,7 minut pr. dag hos f.eks. TeleDanmark.

Og ja ..... her kommer indrømmelsen - mine hensigter og motiver er af kommerciel karakter, blot med den væsentlige forskel, at jeg respekterer både den demokratiske proces i boligbevægelsen og hensynet til, at kundernes krav og ønsker er det, der skal gøre løsningen til en succes både for kunden, brugerne og leverandøren.

10 år i fællesantenne branchen har måske lært mig en smule om hvordan man ikke skal gøre - håber jeg da *G*

Som nævnt tidligere har jeg opgivet dig og andre interesserede min e-mail i en tidligere kommentar, og du er meget velkommen til at kontakte mig for en uforbindende vurdering af jeres muligheder.

Jeg vil hermed trække mig ud af debatten, så jeg ikke senere kan beskyldes for at ville mele min egen kage.

Med venlig hilsen
hsorensen
Avatar billede bacon Nybegynder
05. november 2001 - 11:24 #36
Hr Sørensen
Trist du forlader os. Men det er da rart at kunne notere sig at du rent faktisk ikke kunne påpage sammenblandninger af kabeltyper/standarter i mit indlæg, på trods af at du brugte det til at afvise mine argumenter. Men til sagen:
1) Det er sandt at coax (koaksialkabel) kan bruges til dataoverførelse, men et problem kan være at antennekabler har 75 ohm modstand, og coax til data typisk har 50 ohm. Det betyder ikke nødvendigvis problemer. Men hvorfor vil du have alle beboere til at købe de gamle 10 Mbps ISA-netkort? Det fraskriver beboerne den mest oplagte mulighed ved netværk: at få en 100 Mbps linie til en filserver.

Mere generelt er min modstand denne:
2) Det er rigtigt at der findes alternative netværks \"metoder\", som f.eks. coax, VDSL (bruger telefon kobber) og man kan endda også (muligvis)bruge EL-nettet.
Men hvorfor er det boligforeninger der skal være forsøgskaniner i sådanne projekter? Det er faktisk den dårligst tænkelige forsøgstager, da bestyrelsen i boligforeningen ikke er proffessionelle.

3) Men jeg vil godt vedkende mig, at jeg nok er lidt religiøs på kablingsområdet. Jeg kan ikke lade være med at se parralleler til de gamle diskussioner mellem MAC og PC, Microsoft og Linux, fordi du udråber de andre til at være vanetænkere der ikke besider tekniskkundskab til at kunne træffe et rationelt valg.
Men jeg, som jeg også kan se du mener, er af den opfattelse at boligforeninger er bedst tjent med en dobbelt-pds-kabling
4) Jeg er lodret uenig i at beboerne er \"ligeglade\" med download hastigheden. Det er muligt at det er ligegyldigt hvad hastigheden hedder, men det fandme ikke liggyldigt med båndbredden. Jeg har netop oplevet at mange (min kæreste f.eks.) først opdagede internettets fortræffeligheder da vi fik mere båndbrede. Hun havde ganske fornuftigt ikke kunne se det smarte i at sidde og vente en halvnat for at skulle se et videoklip!
Men det står til troende hvad \"beboere\" kan vil have, og det vil fremtiden kun vise...
5) Hvem tilbyder en 10 Mbit linie til 99 kr om måneden per beboer?
Avatar billede hsorensen Nybegynder
05. november 2001 - 11:46 #37
Bacon,

Meget hurtige svar nu *S*

I den af mig anbefalede løsning er impedansen i coax kablet fuldkommen underordnet, der benyttes en balun til omsætningen mellem coax og twistet pair kablet.

Jeg har på intet tidspunkt anbefalet det nævnte (og oldnordiske) netværkskort - det står helt for din egen regning. Det anbefalede system undrstøtter både 100 Mbit/s RJ45 interface og Gbic fiber helt ud til pc\'en !!!

Jeg appelerer til alt andet end forsøgsinstallationer, det af mig anbefalede koncept benyttes allerede af over 20.000 brugere og er et standardprodukt udviklet af en stor og anerkendt leverandør.

Med hensyn til valget mellem kabling eller ej - ja så har vi vist snart afdækket at der er både fordele og ulemper - helt afhængig af hvem der har ejendomsretten til f.eks. coax kablerne !

Tilsvarende har jeg på intet tidspunkt nævnt at beboerne er ligeglade med downloadhastigheder, blot gjort opmærksom på, at man altid kan vælge netop den hastighed som passer til det ønskede ambitionsniveau og økonomi.

I de systemer jeg anbefaler vil vi aldrig indgå en aftale som har mindre båndbredde en 2 Mbit/s delt mellem f.eks. 50-100 brugere (svarende til en mellemstor dansk erhvervsvirksomhed).

Med hensyn til konkrette tilbud - skriv til min mail - på forhånd tak !

Hsorensen

Avatar billede bacon Nybegynder
05. november 2001 - 12:57 #38
Okay, nu strammer du den Hr Sørensen.
Du skrev i dit tidligere indlæg:
\"4. Jeg tror at slutbrugeren er fløjtende ligeglad med bit og bytes generelt, og blot gerne vil præsenteres for et udbud med kvalitativt indhold.\"
Dette udsagn har jeg kommenteret på!

Men hvilket system er det helt præcist du nu er begyndt at tale om?
For du mener vel ikke at du kan præsenterer et netværk baseret på et gammelt coaxkabel, som kan \"understøtte både 100 Mbit/s RJ45 interface og Gbic fiber helt ud til pc\'en !!!\"
Det kan man ikke!
Hvorfor skriver du ikke firmanavn på den leverandør som har lavet 20.000 drop på coax?
I forrige indlæg skrev du 10 Mbits til deling (til 99kr), og nu skriver du 2 Mbit til mellem 50-100 brugere?
Hvilket \"system\" er det du anbefaler?
Hvorfor skrive private mails? Er det netop ikke meningen at tallene skal på bordet i et offentlig forum?
Hvad om du i stedet angav leverandørenes priser på de forskellige opkoblinger, så vi kan lave en sammenligning her på siden?
DJ Bacon
Avatar billede klutt Nybegynder
05. november 2001 - 17:02 #39
jeg følger stadig med i debatten, dog er den efterhånden blevet så teknisk at jeg står af (rent forståelsesmæssigt) og kan derfor tilslutte mig HrSorensens bemærkning om at slutbrugeren er ligeglad med bit og bytes og, som jeg forstår, bare er interesseret i at det virker tilfredsstillende dvs. hurtigt til en billig penge. Vores andelsforening, ca 16 brugere, er fortsat utilfredse med den løsning kablenettet.dk har givet os. HrSorensen, jeg er som bacon også interesseret i at vide om der eksisterer en bedre løsning dvs igen hurtigt til en billig penge.
Så lige en ting til mens jeg er her. Jeg har lige skiftet til XP, i den forbindelse lagde jeg nogle store filer over til en af de lokale beboere, da jeg skulle hente dem igen i XP gik det meget meget langsomt. Jeg har ændret konfigurationen på netværkskortet til 100 mb men lige lidt hjalp det. I min iver for at løse problemet kom jeg til at lave et nyt \"netværk\" så jeg nu kun kan se min egen computer når jeg vil se hvem der er på vores netværk. Hvordan får jeg løst de to problemer ?
Avatar billede hsorensen Nybegynder
05. november 2001 - 23:09 #40
Hmmmm..... så blev det lidt sent igen !

Bacon, jeg fastholder (og får det endda bekræftet i ovenstående indlæg) at slutbrugeren typisk er ligeglad med bits og bytes. Dette skal dog på ingen måde tolkes som om, at jeg ikke mener man skal leverer en vare af en anstændig kvalitet.

Og så til aftenes helt store overraskelse - jo Bacon - med den løsning som jeg refererer til er der faktisk tæt ved 20.000 kunder forbundet op på systemer, hvor de fysiske kabler er op til over 10 år gamle coaxkabler, og med brug af virksomhedens unikke mediaconverter interfacer til vi direkte til standard 100 Mbit/s netværkskort monteret i brugerens PC.

Desværre vælger du i debatten at tage brudstykker fra forskellige indlæg og sammenhænge og så blande dem, så de passer til din argumentation, en efter min mening uhensigtmæssig facon. Specielt fordi jeg endnu en gang skal forklare sagens rette sammenhæng.

Der er tale om referencer til flere forskelige anlæg, som jeg har benyttet primært til at forklare dimensioneringen af Internetforbindelser.

Anlæg 1, en større nordjysk antenneforening med ca. 8.000 tilslutninger totalt. På dette anlæg har man valgt en 10 Mbit/s Internetforbindelse til de ca. 1.600 som hidtil har valgt Internet servicen. Altså et forhold på 1 Mbit/s pr. 160 brugere. Der er her tale om en traditionel antenneforening.

De løsninger som jeg refererer til tilbydes p.t. udelukkende til etageejendomme og anden tæt bebyggelse.

Anlæg 2, her refereres til hvad vores virksomhed vil anbefale kommende kunder, og vi vil anbefale en 2 Mbit/s Internetforbindelse til 50-100 brugere. Dette svarer ved simpel hovedregning til et forhold på 1 Mbit/s pr. 25 brugere og op til 1 Mbit/s pr. 50 brugere.

Grunden til den tilsyneladende lagt mindre overbookning som vi lægger op til, er det faktum at privatbrugere ofte kan have et langt større MB forbrug end f.eks. en medarbejder på et kontor. Her behøver man blot at tænke på kontinuerlig download af f.eks. musik og film.

Med de 2 eksempler var det min hensigt at belyse de meget store forskelle, der reelt kan findes i markedet. Sluttelig til dette punkt kan jeg oplyse dig om at f.eks. Telia-Stofa gennem mange år har benyttet forholdet 1 Mbit/s pr. 144 brugere.

Okay.... med hensyn til private mail - så vidt jeg mindes var det netop dig som frabad sig direkte markedsføring i dette forum i et af dine første indlæg - i øvrigt et synspunkt som har min største sympati, og som jeg bevist har forsøgt at respektere hidtil *S*

Heldigvis er dette også respekteret af flere af læserne, som har valgt at kontakte mig direkte via den oplyste mail adresse.

Et nyt firma (men med over 10 års erfaring) vil inden udgangen af november måned i år introducerer de omtalte produkter i Danmark - og ja - jeg vil være ansat i dette firma. Så af konkurrencehensyn kan jeg ikke afsløre mere på nuværende tidspunkt i dette forum.

Til klutt,

Umiddelbart er det svært at opnå en anstændig økonomi med blot 16 tilslutninger (sorry). Uden at kende den konkrette bebyggelse, vil jeg anbefale at I etablerer et PDS netværk, såfremt det er bygningsteknisk muligt.

Den økonomisk mest fordelagtige løsning er at lave det over en weekend som en fællesaktivitet. muligvis er der en elektriker i bebyggelsen - eller en i \"familien\". Alternativt kan I få et el-firma til at lave installationen, I skal så estimerer en omkostning på typisk kr. 1.000 - 2.000 pr. bolig. Det betyder en investering på ca. kr. 16.000 - 32.000 som I uproblematisk kan låne i kreditforeningen til noget nær en flad tyver pr. måned over 10 år.

Såfremt foreningen er momsregistreret (har et CVR nr.) så lejer i en Proaccess ADSL hos en af TeleDanmarks partnersalgs agenter. En 512/512 Kbit/s Proaccess med flatrate (fri trafik) kan lejes for ca. kr. 1.500 i kvartalet eller ca. 32 kr. pr. måned pr. bolig.

Hvis ikke i er momsregistreret, så opretter i blot et driftsselskab og registrerer det hos told og skat, så får i pludselig fradrag for momsen og andre relevante omkostninger.

Summa summarum kan I etablerer kvalitets Internet til kr. 52 pr. måned pr. bolig (kr. 65 inkl. moms) - selvom i kun er 16 tilslutninger.

Godnat
Avatar billede kirlu Nybegynder
06. november 2001 - 03:14 #41
Så vil Kirlu gerne kommentere debatten igen!

Jeg er ikke - jeg gentager: IKKE ligeglad med bits \'n bytes!!!
jeg ønsker da så høj en ydelse som muligt. citat:
\"...det faktum at privatbrugere ofte kan have et langt større MB-forbrug end f.eks. en medarbejder på et kontor. Her behøver man blot at tænke på kontinuerlig download af f.eks. musik og film.\"
citat slut. Den eneste grund til at jeg accepterer en lavere ydelse er pga. økonomi. diverse udbydere har en latterlig vane med at skrue URIMELIGT op for prisen fordi at det går lidt hurtigere. Fortæl mig engang: Hvad retfærdiggører at en 2mbt. privatforbindelse skal koste 5x prisen af en 512/256 ADSL?????
(Jeg er oprigtigt nysgerrig)????
Den eneste grund til at vi overvejede 10mbt til 30 lejligheder er da økonomi!!!!
Grunden til at vil IKKE valgte K.dk er at jeg pludselig fik fornemmelsen af at de ikke kunne leve op til deres store ord i deres pæne salgsÆVL
Jeg ønsker da at SURFE ikke at KRAVLE, som jeg gør nu. Ved du, Hr. sørensen, at din løsning er bedre - og kan du leve op til det du lover, så kan du jo ikke have problemer med at sende en
nærmere beskrivelse af dit firmas projekt til en andelsforening med ca. 30 andelsmål.
Vi har kr.$£kr. - vi er dygtige til at læse kontrakter og hvis vi var ligeglade med bit \'n bytes, så kunne jeg jo lige så godt beholde mit 56k modem.
Jeg gentager forventningsfuldt min private
e-adresse: ud@12move.dk

Mange underholdende hilsener fra Kirlu.

Avatar billede bacon Nybegynder
06. november 2001 - 15:23 #42
Okay, Hr Sørensen,
men det var ikke til at læse ud af dine indlæg at de referede til 3 forskellige anlæg, og faktisk har du heller ikke været reel når du i sætningen overfor omtaler coaxkabling og så skrive Gbit i næste sætning... Men du er jo ude at fiske, og derfor kniber det måske lidt med at være konkret.
Nå men held og lykke med dit firma any way.

Det er er derimod lige til at diskutere klutts ejendom.
Jeg er 100 % enig i Hsørensen anbefalinger til jer :), derfor blot lidt supplerende op lysninger. Jeg mener det er både rentabelt og fornuftigt at deles om en ADSL opkobling for alle mindre ejendomme - også bofælleskaber på 3-4.
Som jeg har skrevet i et tidlige indlæg, mener jeg, at I har to opgaver; et netværk og en opkobling.
1) Det er meget sjældent at en normal etage-ejendom skulle have problemer med at opsætte et pds-netværk. ja faktisk kan jeg ikke komme i tanke om hvad problemet skulle være...
Men langt fra alle elektrikkere aner noget om netværk. Så prøv f.eks. www.adsl-service.dk, www.semco.dk, www.hareskov-elektric.dk
Prisen er afhængig af rackskabet, switchen, termineringen, så bed om at få det udspecificeret.
Hvis I vælger at lave det selv, skal I tænke på at det I evt. sparer, er uendelig lidt, da I jo blot kan bede revisoren om at påføre udgiften som en forbedring og ikke vedligeholdelse, jeres andelskrone vil derfor være upåvirket af udgiften. Konstruktionen med at etablere et driftsselskab er lige en tand for smart i mine øjne, men det må en revisor kunne afgøre.
2) Opkobling. Der er to udbydere som tillader at I deles om en linie: TDC og Tiscali.
I vores egen forening (12 beboere) deles vi om en 512 ADSL-linie fra Tiscali og det fungerer ok.
Til foreninger over 50 lejemål, er den bedste og billigste opkobling en fast (ikke ADSL) 2 Mbit flate rate, fra enten TDC (16.000 kr i oprettelse og ca. 12.000 kr om måneden) eller Tiscali (15.000 kr i oprettelse, og 5.900 kr om måneden).
bacon
Avatar billede hsorensen Nybegynder
06. november 2001 - 16:38 #43
Okay venner !

Jeg fornemmer at vi hastigt nærmer os en gensidig forståelse, men lad mig lige få lov at rette den altovervejende misforståelse omkring fortolkningen af begrebet \"bits og bytes\"

Når jeg siger at den private forbruger ikke interesserer sig for bits og bytes, har det INTET at gøre med f.eks. hastighed og båndbredde !!!

Det jeg mener er, at fru Jensen er fløjtende ligeglad med vores tekniske termer og slang - og alene kan/vil forholde sig til det de ser på skærmen (læs: indholdet) samt om det f.eks. er dobbelt eller 10-dobbelt så hurtigt som deres eventuelle nuværende forbindelse.

Bacon, det som jeg skriver er at vort system som standard kan understøtte både 10/100 Mbit/s standard netkort og Gbit/s fiber netkort.

Siden du jo nok ikke giver dig før jeg bare giver dig en smule ret *G*, så vil jeg retfærdigvis godt medgive at det nok er de færreste private, som p.t. har et fiberbaseret lokalnetværk i hjemmet.

Pointen er, at det er vigtigt at vælge en leverandør som allerede nu kan leverere en fremtidssikker løsning ? f.eks. tror jeg ikke det varer mange år endnu før vi ser det første \"intelligente\" hus i Danmark, hvor der er trukket fiberkabel helt frem til den enkelte bruger. Priserne er ihvertfald for nedadgående.

Med hensyn til fiskeriet, tja - måske ..... men nu er det faktisk min holdning at de bedste input oftets kommer fra brugerne selv - og derfor syntes jeg at det er både givtigt og oplysende at deltage i denne debat, ikke mindst fordi der dybest set ikke er nogen overordnet uenighed om løsninger og teknologier.

Hsorensen

Avatar billede gephion Nybegynder
23. april 2002 - 15:34 #44
STH:

Jeg kunne også godt tænke mig lidt info om Neijda... gephion@yahoo.dk
Avatar billede coolzone Nybegynder
16. juni 2003 - 22:33 #45
Vi har kabelnettet.dk i Lejerbo 248 på nørrebro og i starten var det godt men efterhånden som folk er kommet på holder deres løfter ikke en meter. Det er tooootalt langsomt. De har delt linierne ud ikke alene i ejendommen men imellem flere af deres kunder. Helt i starten lå vi mellem 4-6 Mbit men nu er den nede dagligt på en hastighed som en gammelt 56K modem kan slå.
Deres kundeservice er meget dårlig!!

Og vi må kostatere herude at deres "2Mbit oplevelse" kun er en enkelt oplevelse!!
Min mening er helt klart at hvis det eneste man gør er at checke mails i ny og næ samt at se på lidt hjemmesider så er det ok til 49.- pr. mdr. men hvis man er mere aktiv på nettet så kan det slet ikke betale sig. Man kan lave det 100 gange mere stabilt selv eller evt. finde en af de andre gode og kendte leverandøre. I Advedøre Stationsby har de indlagt 10Mbit på hver hustand (Upstream/Downstream) og hver hustand har reelt 10Mbit, jeg tror nok de giver omkring 250 pr. mdr. Det kan bedre betale sig i længden.

Ligeledes har der været mange forespørgsler på fast IP eller i det mindste dynamisk IP til kabelnettet. Gang på gang siger de "næste måned" men i snart 6 mdr. er der ikke sket en pind. Hører man til dem der har en server stående så kan den få lov til at samle støv fordi INGEN udefra kan få adgang til den idet man kun kobler sig op på deres router og dermed modtager en intern IP der ikke kan nås udefra.
Avatar billede coolzone Nybegynder
16. juni 2003 - 22:55 #46
Mon ikke Hsorensen arbejder i kabelnettet.dk??
Avatar billede gephion Nybegynder
18. juni 2003 - 07:42 #47
Måske... Efter denne tråd at dømme er det ikke utænkeligt ihvertilfælde :)

Vi har fravalgt Kabelnettet i vores ejendom, og valgt at samarbejde med Dansk Bredbånd istedet (http://www.dbnet.dk/), ikke fordi deres produkt er synderligt meget anderledes, men fordi vi ikke skal vente 2-4 dage på at få svar på et spørgsmål, være det så af teknisk karakter eller prisforespørgsel.