Avatar billede jqrn Mester
20. april 2008 - 22:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Min gmail sender reklame til alle

I dag har "jeg" fra min gmail konto sent en reklame for en virksomhed jeg ikke kender, til alle email adresser jeg har været i kontakt med. ("Dear friend:
www.d-l-usd.com
I am glad to meet you in this way,I hope the information will be helpful. ...)

Jeg har gennem den seneste tid bemærket at min PC er blevet langsommere, men har ikke kunnet finde nogle vira. Jeg kører med AVG anti virus installeret og opdateret. Windows update, Zonealarm, IE spyad og andet godt, scanner stort set dagligt så jeg synes egentligt... men da jeg synes maskinen var langsommere kørte jeg en online scanner (husker ikke hvilken) men den fandt ingenting.

I dag har jeg også noteret at min systemtid er ændret med en time.

AVG antivirus har ikke fundet noget. Så brugte jeg onlinescanneren fra Panda, den fandt kun nircmd.exe. Så tjekkede jeg med AVG anti-rootkit, den fandt heller ingen ting. Jeg har også kørt CCleaner.

Jeg kan kort resumere situationen sådan, at jeg har fået min email konto misbrugt og jeg kan ikke finde ud af hvorfor :-( Der er derfor overhængende sandsynlighed for at det vil ske igen :-( :-(

Så nu spørger jeg "eksperten": Hvordan finder (og fjerner) jeg synderen? For der er vel tale om en virus på min PC?

Mvh

Jørn
Avatar billede klemme Nybegynder
21. april 2008 - 15:07 #2
Hej Jørn,

jeg vil bare lige sige at du er ikke alene om denne her. lørdag den 19. april kom jeg ud for det samme, men har desværre ikke fundet en løsning på problemet endnu.
Avatar billede nva Praktikant
21. april 2008 - 15:20 #3
Er du sikker på at mails er sendt fra din gmail og ikke bare er sendt med dig som afsender - hvis du forstår?
Avatar billede klemme Nybegynder
21. april 2008 - 15:48 #4
Der står følgende i detaljerne:
mailed-by    gmail.com

Så jeg vil tro at mailen er afsendt fra gmail.
Avatar billede jqrn Mester
21. april 2008 - 16:12 #5
nya: Jeg er ikke sikker. Jeg kan ikke se en "mail-by" i de svar jeg har fået tilbage. Mailen er ikke i mine "sendte emails" i gmail. Men jeg kan se at modtagerne er nogle jeg kender og har skrevet til (eller fået mail fra?) og nogle af disse email adresser har jeg kun i min gmail.
Klemme: Hvis jeg hører noget vil jeg poste svaret her.
Justrace: Jeg vil gerne prøve symantecs scanner også. Men da hverken AVG eller Panda har fundet den, tror jeg ikke så meget på det. Men det skal have en chance.
Avatar billede justrace Novice
21. april 2008 - 21:59 #6
Det var også bare ment som et suplement. Det koster jo ikke noget. Kør også den anden der er på siden.

Har du en smtp-server kørende?

Det er nu også et kinesisk firma, og de kinesere er helt pjattede med spam, så kør lige en portscanning.
Avatar billede nva Praktikant
22. april 2008 - 07:46 #7
Det kan sagtens være en af dine bekendte, der har fået virus, og den virus sætter så din email som afsender, selvom det slet ikke er på din pc virussen findes. Hvis du ikke med nogen antivirusprogrammer finder noget, er det sikkert det der er tilfældet.
Avatar billede jqrn Mester
22. april 2008 - 09:01 #8
Tak for jeres indspil, bliv endeligt ved. Jeg er i gang med en større "udrensningskur" med diverse scannere i velvalgt rækkefølge.
justrace: Jeg kører ikke SMTP server. Portscanning plejer jeg at have som "stealth", men jeg kan tjekke igen.
nva: Det har du ret i, men så ville jeg forvente at mindst en af modtageradresserne var ukendte for mig. Så i hvertfald er modtageradresserne fisket fra min PC eller mailkonto.
Avatar billede jqrn Mester
23. april 2008 - 13:48 #9
Jeg har scannet med symantec som ikke fandt noget. Port scanning var også OK.
Avatar billede justrace Novice
23. april 2008 - 19:01 #10
... ?:)
Avatar billede jqrn Mester
09. november 2008 - 16:24 #11
Dette er ret mystisk. Jeg lukker tråden uden at problemet er løst. Der har været mange gode folk involveret på på nettet og on-site, her er hvad vi har konkluderet:
- der er konstateret et tilfælde hvor der er sendt mails hvor jeg tilsyneladende er afsender til alle brugere i mit adressekartotek.
- jeg har ikke haft virus.
- jeg har haft et stærkt kodeord på min konto og det er ikke blevet ændret ifm. misbruget. (Jeg har naturligvis selv ændret det efterfølgende).
- mit "hemmelige spørgsmål" er ikke trivielt at besvare og da jeg formodentligt er knap så interressant som Sarah Palin... men det har jeg selvfølgelig alligevel ændret efterfølgende.

Tak for hjælpen allesammen.