Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. april 2008 - 18:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Server Win2003 (DHCP) tildeler kun IP, ikke gateway og DNS

Jeg har en windows 2003 server, der kører som domain-controller, exchange, DNS og DHCP server.
Men den er begyndt på kun at tildele computerne en IP og en subnetmask, så klient-computerne mangler både standard gateway samt DNS'servere.
Jeg kan sætte det manualt op på klient-maskinerne med den IP de får tildelt bagefter - så kører de fint, men det går galt lige så snart at de sættes til at køre på DHCP-serveren igen, så kikser det, og de får kun IP og subnetmask. Nogen der aner hvad der kan være sket med 2003 serveren, eller kan problemet ligget et helt andet sted? Evt. i netværket ellet lign???
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. april 2008 - 18:23 #1
Check opsætningen af din DHCP pool på serveren. Der kan du tilføje gateway og DNS servere, som skal tildeles klienterne.
Avatar billede anddk Praktikant
20. april 2008 - 18:23 #2
Det må da være opsætningen af DHCP serveren der er forkert. Har set det engang og der gik jeg bare ind og indsatte hvad DNS den skulle give til klienterne. Prøv at checke det i din DHCP server.

Du kunne jo også prøve at genstarte servicen.
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. april 2008 - 18:49 #3
spotgun> DHCP pool'en skulle gerne stå som den altid har stået, men hvor finder jeg lige der hvor man kan ændre i DNS og gateway opsætning?

anddk >Maskinen har kørt fint og har været genstartet flere gange efter at ploblemet indtraf
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. april 2008 - 19:18 #4
Har ikke lige en server i nærheden jeg kan teste på lige nu, men vælg properties for din DHCP pool. Mener det er der du kan tilføje hvilke ting klienterne skal modtage.
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. april 2008 - 19:45 #5
Under Properties i Scope eller Server Options, er der en fane der hedder General hvor man kan klikke en masse options af og indtaste IP'er m.m. Er det der, jeg undre mig bare så over hvordan det kan være blevet klikket fra, da den har kørt uden problemer.
???
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. april 2008 - 19:51 #6
Lader til at virke med DNS'erne. Har du så nogen idé om hvad gatewayen hedder derinde???
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
20. april 2008 - 19:58 #7
den hedder router :)

spotgun, smid mig et svar, så får du point i morgen når folk er på job så jeg kan se om det virker.
Jeg kan bare stadig kun undre mig over, hvordan de lige pludselig kan være forsvundet, hvis det ikke har kunne køre automatisk og bare tage serverens før.
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. april 2008 - 20:31 #8
Deler gerne med Blaesbjerg, da han kom med lidt flere detaljer end mig.
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. april 2008 - 20:31 #9
hov, never mind - det er mig der sover hehe :)
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
22. april 2008 - 08:36 #10
Det ser sgu ud til at spille, selvom at jeg stadig er er stort spørgsmålstegn over hvordan det kan være forsvundet i første omgang?!?
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. april 2008 - 09:40 #11
Det kan jeg desværre ikke svare på. Har blot oplevet noget lignende engang :)