Avatar billede busschou Praktikant
16. april 2008 - 12:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte på MacOSX efter bootcamp til winXP

Jeg har forsøgt bootcamp ¨for at få xp på min mac mini

Nu er problemet at jeg ikke har SP2 på windows og den kan ikke installere det

Men jeg kan ikke starte op på MacOSX - den starter automatisk på WinXP

Jeg har trådløs bluetoth tastatur, men det reagerer ikke før der er bootet
Jeg har også et usb tastatur men det reagerer slet ikke

Hvis jeg putter MacOSX cd´en i for at evt installere det forfra så registrerer den ikke cd´en førend den har bootet på WinXP

Så hvordan katten kommer jeg enten ind i MacOS eller får geninstalleret mit mac styresystem???
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. april 2008 - 14:04 #1
Hejsa
Har oplevet samme problem - at Mac'en kun vil starte i Windows og ikke genkender nogen af tastaturkommandoerne (og det var altså fra et USB-tastattur) -  hos en kammeret.

Vi løste problemet ved FYSISK at fjerne den disk, som Windows  var forsøgt installeret på fra maskinen (trække datastikket og strømstikket ud af den), så kan man starte Macen fra CD'en. Da vi valgte en anden startdisk med CD'es Startdisk kunne vi lukke ned, sætte den "kedelige" disk på plads og boote igen.. I det system vi så fik op, kunne vi nu vælge den oprindelige Mac-disk og Mac OS fra den i i Startdisk. og så virkede det igen.

Men har du ikke en ekstra harddisk med Mac OS X på, tænker jeg, at du også bare kan boote den med CD'en. vælge CD som startdisk, lukke ned, sætte den "kedelige" diske på plads og prøve at boote igen. Når du så er bootet fra CD'en for anden gang, skulle du jo nok kunne vælge din oprindelige Mac-disk med OS X som startdisk.

Håber, at det hjælper.

/Sebastian
Avatar billede busschou Praktikant
16. april 2008 - 14:31 #2
tjaa tjoo

Jeg kan se ideen
Problemet er bare at det er en mac MINI jeg har.... så jeg kan ikke sådan bare lige hive harddisken ud
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. april 2008 - 16:34 #3
Jeg synes jo nok, at der var noget "galt" i dit indlæg ;-)

Hmm, vi prøvede alle mulige og umulige ting den dag mht tastatturkommandoer, indtil vi opgav og konstaterede, at Macen slet ikke ville se tastaturet under opstarten. Mærkeligt nok - for den vil jo normalt gerne lade  os bruge [kommando]+[alt]+O+F for at lade os gå i Open Firmware eller  C for at starte fra CD eller [ALT] for at vælge startdisk; men vi kunne ikke få den til at reagere på noget af det og endte altså med at pille disken fra.

Du kan selvfølgelig forsøge dig med et USB-tastatur og håbe på, at det virker.

Held og lykke.

/Sebastian
Avatar billede busschou Praktikant
16. april 2008 - 19:40 #4
jeg opgav... løsningen...omend man vist ikke kan kalde det en god løsning ... blev at formatere windows partitionen hvorved den så kun genkendte mac partitionen

Næste opgave er så at finde ud af hvordan katten jeg får sat SP2 på min originale WinXP cd
Den tid den "glæde"
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. april 2008 - 20:06 #5
Aha
Nu blev jeg klogere på dit problem.  Jeg havde overset, at du kunne boote på din Windows. Vores problem var, at den ikke ville boote i noget som helst andet end windows-instaleren, fordi installationen ikke kunne finde ud af at gøre sig færdig.

Så vidt jeg husker, er der et program ligesom Startdisk, der inde fra Windows kan lade dig vælge, om du skal boote i Windows eller OS X-

Nå men så må løsningen vel være, at du finder en installations CD med Windows Sp 2 på., så du ikke skal opgradere til Sp 2 men bare installere den direkte, for jeg tror godt nok ikke, at man kan opgradere sin CD  ,-)

/Sebastian