Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 20:00 Der er 101 kommentarer og
1 løsning

Harddisk controler skal måske aktiveres ?

Hejsa!

Jeg har netop købt ny compuer og skulle netop installere Windows Vista.

Der er 5 harddiske i alt. 1 x 500 GB og 4 x 80 gb.

Er gået ind i RAID setup og har lavet et RID 10 med de 4 x 80 diske.

Jeg gik så i gang med installationen og der hvor man skal vælge installations drev er der 2 muligheder. Disk 0 på 150 GB og disk 1 på 500 GB.

Uanset hvilken disk jeg vælger får jeg følgende besked:

Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontroler at diskens controler er aktiveret i computerens BIOS menu.

I Bios under boot kan jeg se RAID og 500 GB harddisk. Hvordan ser jeg om controler er aktiveret ?

Bundkort er et ASUS P5E3 Deluxe
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 21:42 #1
controleren er aktiveret, det du mangler er en diskette med driverne på, og så trykke F6 under installationen (står i bunden af skærmen under indlæsningen af filer)
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 21:51 #2
Driver til harddiske ?

Har ikke floppy drev og der fulgte heller ikke CD (driver) med da jeg købte harddiske.

Er det normalt med driver til harddiske og kan de findes på nettet ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:00 #3
det er ikke drivere til dine diske, men drivere til din harddisk controler (bundkort)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:02 #4
og de kan ikke instaleres fra cd, kun fra diskette. eneste anden mulighed er at lave en ny installationscd hvor du integrerer driverne
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 22:07 #5
Har fundet DVd som fulgte med bundkortet.

Der står Intel X38 Chipset Support DVD Rev.339.02. (Vista Drivers Indide) på DVden.

Hvis jeg forstår det du siger rigtigt så kan jeg ikke trykke F6 under installationen og derefter sætte den ovenstående DVD i ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:10 #6
nej, virker kun med diskette
virker ikke med cd
virker ikke med dvd
virker ikke med usb key
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:17 #7
driveren er garanteret på skiven, men bare så du kan se hvad det er for en, så er her et direkte link til den http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/sata/JMicronJMB363_RAID_V117150_include2k.zip
når du åbner arkivet, så ligger der en floppy 32 og en floppy64 alt efter om det er en 32 eller en 64 bit vista du vil installere
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 22:17 #8
Har et USB diskettedrev, vil det virke med det :-)

Hvordan får jeg lavet disketten ?

Har alle der installere windows Vista på ny compute dette problem ?
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 22:18 #9
Der var du hurtigere end mig :-)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:24 #10
da du har et usb diskettedrev er det ret nemt at lave, der er et program i pakken der hedder makedisk. kør det og det laver helt automatisk disketten klar til dig

og nej det er ikke alle der har det problem, det kommer an på controleren i maskinen.

;) jeg er blevet beskyldt for mange ting, men at være hurtig er ikke en af dem.
har lige printet det ud så jeg har det på skrift næste gang der er nogen der brokker sig
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 22:30 #11
He he du henviser bare til mig så skal jeg bekræfte det  :-)

Vil gå på loftet i morgen og se om jeg kan finde en diskette.

Skal nok vende tilbage og fortælle om det virke så du kan smide et svar.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:33 #12
glem alt om at få et svar fra mig, vil ikke have points.
bare skriv om det virkede og læg det som svar (husk at accepter det)
Avatar billede zion Juniormester
14. april 2008 - 22:34 #13
Ok det skal jeg gøre og endnu engang TAK
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
14. april 2008 - 22:40 #14
var så lidt
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 09:13 #15
Diskette er lavet uden problmer.

Jeg har så tilsluttet floppydrev til computerens USB og under opstart kan jeg se at der er floppy, keyboard og mus tilsluttet i USB så den skulle være god nok.

Under opstarten er der også lys i floppy drev.

Når jeg så under installationen kommer til det billede hvor jeg skal vælge disk til installation er der i bunden noget der hedder indlæs driver. Når jeg klikker den kommer der 3 drev frem under gennemse. DVD drev, noget der hedder boot og a:. Men når jeg så vælger a: loader den ikke fra floppy drevet og der kommer ikke lys i. Hvis jeg starter op uden floppy drev i er a: der stadigvæk som en mulighed.

Nogen idé om hvad jeg gør galt ?
Avatar billede osigaard Nybegynder
15. april 2008 - 18:13 #16
Hvordan ser boot-rækkefølgen ud i din BIOS ?

Prøv, hvis muligt at sætte en bootrækkefølge, der siger

1. bootdevice: cd/dvd rom
2. bootdevice: USB-floppy
3. bootdevice: HD

Det må vøre muligt i BIOS at vælge et USB-device, som 2. bootdevice, har du valgt Floppy i BIOS, finder der ikke din USB-Floppy, men tror der er et alm. Floppydrev. efter et alm.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 19:51 #17
hmmm, jeg skal da vist opgraderes kan jeg se. jeg tager jo grusomt fejl, vista KAN rent faktisk læse andet end diskettedrev.
Jeg undskylder min fejl, men til mit forsvar vil jeg lige sige at mit arbejde pt består af at fjerne vista og erstatte det med xp, så jeg er lidt miljøskadet

så måske du kan læse drivene ind fra din drivercd, et usbstick ser ogå ud til at kunne bruges. men din diskette burde jo virke.

jeg har aldrig selv haft brug for et usb diskettedrev, så jeg er lidt på bar bund, men jeg ville nok lige gå ind i bios og se efter at legacy usb ikke er deaktiveret

og så ville jeg også lige se hvad legacy diskette kan indstilles til
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 20:59 #18
legacy står til auto og er i gang med endnu et forsøg.

Kan se i Bios at Floppy drev og USB stick er fundet og har installeret filerne du linkede til på dem begge.

USB Floppy er også tilføjet til boot som Osigaard skrev.

Så nu ser vi hvad der sker
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 21:18 #19
Ok nu er jeg kommet lidt længere. Jeg kan tage Vista Cd ud og sætte medfølgende Cd til motheboard i, men den siger at der ikke findes de rigtige drivers på den.

Har også lagt filer fra diskette over på USB, men den siger der heller ikke er drivers på denne.

Hjæææælp
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 21:43 #20
Din diskette/usbnøgle burde bestå af 5 filer:
txtsetup.oem
jraid_f.inf
jraid.cat
jgogo.sys
jraid.sys

det burde da virke
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 22:00 #21
kiggede lige en ekstra gang på deres hjemmeside, de har også denne her satadriver
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/ICH9_IMSM_Makedisk_v7501017_xpvista.zip
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 22:03 #22
Der er følgende filer på disk

Jraid.sys
Jraid.cat
jgogo.sys
jraid_f.inf
txtsetup.oem

Har også købt et internt floppy drev i dag som jeg netop har installeret. Men den grønne lampe foran lyser hele tiden så ved ikke om det er installeret korrekt. Det virker ikke sådan men  har bare tilsluttet strøm og data kabel til bundkortet hvor der står floppy.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 22:12 #23
hvis lampen ikke slukker så har du vendt kablet på hovedet, vend stikket enten på MB eller på selve drevet
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 22:32 #24
Ok floppy drev er installeret nu og virker.

Når jeg trykker på indlæs driver under installationen og vælger diskette kommer der ingen filer frem. (Hvis jeg så fjerner krydset i: Skjul drivere, som ikke er kompatible med hardware på denne computer får jeg følgende

Jmicron JBM36x controler (a:\jraid_f.inf) og den står der 10 gange efter hinanden. Der er også 10 liner med Jmicron JBM37x controler (a:\jraid_f.inf)

Har forsøgt og vælger en af hver, men skriver stadig det der med start til disk ikke muligt.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 22:34 #25
ok, prøv lige den intel driver istedet for.
(men ellers lyder det som om du gør det helt korekt)
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 22:36 #26
Hvilken Intel driver ?
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 22:40 #27
Ups havde ikke set det andet link du lavede
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 22:57 #28
Nu kommer der en kompatibel frem.

Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID controller (a:\iasto.inf)

Jeg vælger den og den bliver installeret.

Men når jeg kommer tilbage står der stadig 2Denne computers hardware understøtter start til disk. Kontroler at diskens controler er aktiveret i computerens bios menu.

Håber ikke du opgiver for jeg er helt blå i hovedet og har fået gråt hår.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:06 #29
finder lige en manual til det bundkort og vender tibage om lidt
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:08 #30
ok og har sagt det før

men endnu engang tak.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:25 #31
punkt 4.3.6 på side 4-13 i manualen
Configure sata as:
hvad er den sat til her
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:29 #32
Configure SATA as RAID

Hard disk write protect  disabled

Sec 35
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:29 #33
de interne stik sider på intel controleren så det er den driver der skal bruges
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:32 #34
OK nu taler du om mere end jeg forstår :-)

Men går ud fra at det er det andet link du sendte og hvor der kom en kompatibel fil frem, men som ikke løste problemet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:36 #35
jeps, helt rigtigt
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:41 #36
hvilen disk er det du vil have vista på, den enlige eller dit raid
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:41 #37
Jeg har ferie og bliver oppe en lille times tid mere, men hvis du hopper i sendg for i dag så skriv lige ;-)
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:42 #38
Jeg vil have styresystem på RAID
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:43 #39
Men uanset om jeg markere RAID eller den anden under installationen får jeg den samme fejl
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:49 #40
prøv lige at fjerne mablet fra den enlige disk og gå ind i raid opsætningen og kontroler at alle diksene er valgt
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. april 2008 - 23:51 #41
hmmm, måske jeg lige skulle flytte et par bogstaver på stavepladen her ;)

prøv lige at fjerne KABLET fra den enlige disk og gå ind i raid opsætningen og kontroler at alle DISKENE er valgt

sådan, meget bedre
Avatar billede zion Juniormester
15. april 2008 - 23:58 #42
he he

Det virkede og installation er i gang. Hvordan regnede du den ud og kan jeg så ikke bruge den store disk på 500 GB ? Havde regnet med at den skulle bruges som lager plads.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 00:06 #43
tja, jeg er ikke sikker men tror godt du kan tilslutte den når du er færdig med at installere, men det må jo komme an på en prøve
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 00:09 #44
OK det bliver spændende og se.

Havde aldrig gættet at den ene skulle pilles fra.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 00:52 #45
nu smutter jeg i seng, skal op kl 04:45
held og lykke
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 02:29 #46
Brugte 2-3 timer på installation og opdatering.

Smækkede derefter CD fra ASUS i og installerede det opdateringsprogram der fulgte med. Opdaterede BIOS til 0903 Build date 12/20/07.

Under Bios genkender den min processor (Intel Core2 quad core q9450)

Men når jeg starter op siger den Unknown CPU detected, updating BIOS is required to unleash its full power.

Pres F1 to resumt

Derefter siger den af operativ system mangler.

Kan det passe at bios opdateringen har ødelagt Vista installationen og hvorfor kender den ikke processor når den har fundet og sat navn på den i Bios ?
Avatar billede the_magician Nybegynder
16. april 2008 - 03:19 #47
Hvis du har mistet opsætningen til dit RAID kan bios-opdateringen have ødelagt installationen. Har du sluttet den anden HD til? Hvis så, skal du tjekke boot-sekvensen.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 07:18 #48
Nåede aldrig at slutte den andenden disk til da jeg ville opdatere alt først.

Så måjeg op på hesten igen :-(
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 09:12 #49
Så er installationen gået i stå 2 gange (2 forakellige steder).

Træls at bruge så mange penge på et styresystem der ikke vil virke.

Kan man stadig købe Windows XP og vil det understøtte 4 GB DDR3 ram og RAID 10 ?
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 10:08 #50
Hmm har forsøgt 5 gange nu og bliver ved med at fryse.

Kan ikke gå tilbage til gammel bios for at finde ud af om det ville virke igen.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 17:16 #51
Ville forsøge at downgrade Bios til en tidligere version igen og se om det ville virke.

Har læst mig frem til at man kan lave en bootdsk med AFUDOS 2.17 på som skulle virke. Men rom filen fylder 2 MB og kan ikke være på diskette ?
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 18:42 #52
Ved ikke om folk stadig følger med i denne tråd, men via USB lykkedes det mig af downgrade bios til Version 1001.

Men den understøtter ikke 4 GB ram for den skriver jeg kun har 3.3

Vil nu forsøge og installere Vista igen og se om den går i stå igen.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 18:51 #53
Der ligger en fil der hedder P5E3D.rom på dvd der fulgte med Motherboard.

Kan jeg være sikker på at det er den medfølgende Bios ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 19:11 #54
det var da ikke så godt.

Jeg kan godt forstå at du fik alle de fejl, det er en gammel bios du installerede

du skrev at du installerede version 0903 og nu har du lagt 1001 ind, den er meget nyere

Nyeste version er 1109 kan hentes her:  http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5E3_DELUXE/P5E3-Deluxe-1109.zip

så hent den og opdater din bios.
så ser vi om ikke det vil virke det hele
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 19:20 #55
Jeg opdaterede til 1109 i morges og samme problem.

Nu fik jeg den ned til 1001 og fik installeret hele Vista, men nu gik den kold under opdatering af sikkerheds komponenter.

Det er mega frustrerende det her.

Skal lige ud og køre lidt, men er tilbage senere hvis du har gode råd :-)

Har ikke mere hår tilbage på hovedet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 19:24 #56
ang. xp, så har microsoft forlænget salget af xp frem til 2010 (der skulle vistas afløser gerne være på vej)

men understøttelse af 4 GB ram afhænger af om det er et 32 bit styresystem eller et 64 bit (gælder både xp og vista)

ellers vil dit styresystem kun vise 3,25 MB ram

Dit raid er jo et hardware raid, så dit styresystem ser det jo bare som 1 disk, så det er ikke noget problem
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 19:26 #57
ok, skal lige have en kop kaffe, så de små grå kan komme igang
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 21:32 #58
Har kaffen virket ?
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 21:33 #59
Skal jeg prøvet bios driver på disk og se om systemet så virker eller er det spild af tid ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 21:54 #60
nope, er på kande nummer to men ingen virkning

hmmm, du har allerede prøvet 1109
tænkte på, ved de tidligere biosopdateringer (også 1001) står der :

Once you finish updating the BIOS, please turn off the system for few seconds. Then, power on and load BIOS default setting. Please save the default setting before exiting from BIOS menu.

har du husket det
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 21:57 #61
Har ikke gjort det der

Once you finish updating the BIOS, please turn off the system for few seconds. Then, power on and load BIOS default setting. Please save the default setting before exiting from BIOS menu.

Har slukket for systemet, men forstår ikke det sidste hvad de mener helt præcis.

Den vil ikke lade mig boote tilbage til den der medfølger til motherboard
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 22:07 #62
det der menes er at når du tænder maskinen efter opgradering af bios, så skal du ind i bios og indlæse default indstillinger. derefter kan du så lave de rettelser du har brug for og gemme indstillinger

dette skal gøres pga at der er nogle indstillinger der er anderledes i forhold til den gamle bios
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 22:09 #63
ok hvilken bios skal jeg prøve det med ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 22:17 #64
1109 eller alternativt 1001
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 22:19 #65
ok prøver 1109 igen
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 22:36 #66
Så er installation i gang igen.

Spændende hvor langt den når denne gang.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 22:39 #67
den har bare at virke, du havde jo ikke mere hår at hive i ;)
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 22:41 #68
Hvis det ikke viker hvad er der så af muligheder ?

Kan det være hardware fejl eller er det bios  ?
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 22:46 #69
67 procent inde i installationen gik den kold igen :-(
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 22:59 #70
kommer der en stopfejl ?
du ved en blå skærm med en kode i retning af 0x3a4b5c6d
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:00 #71
Nej den fryser bare så musen ikke kan bevæges
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 23:11 #72
hmmmm, hvor mange ramklodser har du i, hvis fire, så ud med to og prøv igen
tænker også lidt på om du har et problem med varme
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:20 #73
Der er 2 blæserer i kabinet (Antec) og en stor blæser på cpu så tror ikke det er varme.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 23:25 #74
hvis der nu f.eks er for meget pasta mellem køleprofil og cpu virker det som isolering istedet for varmeleder

hvad med rammene
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:27 #75
Der er 4 moduler ram a 1 GB stykket.

Det er DDR 3 ram.

skal jeg bare fjerne 2 tilfældige.

Underligt at computer virkede fint i går nat til jeg opdaterede bios. Men kan ikke får Afudos til at installere gammel bios.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:30 #76
I bios står der at CPU temp er 34 grader
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
16. april 2008 - 23:41 #77
dine ram er parret sammen to og to, hvis der nu er to røde og to blå slots (kan ikke lige huske hvad farver de kører med) så fjerner du enten de to i de røde slots eller også de to i de blå slots

vil den ikke installere 1001
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:43 #78
Ville egentlig installere 0141

P5E3 Deluxe BIOS 0132 The most archaic version contained inside the ASUS ASAP device which stores Express Gate.
P5E3 Deluxe BIOS 0141 This is the one that shipped with the first revision and is included in the support CD.
P5E3 Deluxe BIOS 0201 First Website Release
P5E3 Deluxe BIOS 0301 Fixed S5 auto-resume issue.
P5E3 Deluxe BIOS 0402 Support for new CPUs
P5E3 Deluxe BIOS 0504 (beta) Beta Bios.
P5E3 Deluxe BIOS 0601 Support for new CPU (They fixed Yorkfield QX9650- Enhanced Memory Compatibility
P5E3 Deluxe BIOS 0704(beta) Use at your own risk. Memory enhancements/compatibility.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:52 #79
Mest fordi at computer virkede i går med denne bios og ville teste at jeg kunne få den til det igen.
Avatar billede zion Juniormester
16. april 2008 - 23:59 #80
Så er ny installation i gang med 2024 mb ram
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
17. april 2008 - 00:04 #81
øhhhhhh, det var ikke den bios du havde da den virkede, q9450 blev først understøttet i 0804
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 00:05 #82
Hver gang jeg startede op sagde den at cpu var ukendt og jeg skulle trykke F1 for at fortsætte.

Men systemet startede op alligevel.

Men selvom jeg får den op igen med den bios løser det jo ikke problemet.
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 00:18 #83
Denne gang er Vista installeret og den er i gang med at søge efter opdateringer.

Håber den holder denne gang.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
17. april 2008 - 00:52 #84
kan ikke holde mig vågen mere, kigger ind imorgen og ser om der er nyt
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 01:03 #85
Alle opdateringer er hentet og grafikkort er installeret.

Skal lige prøve at installere lidt mere før jeg ved om den går kold, men p.t. ser det godt ud.

Kan man ikke køre med 4 GB ram i Vista Ultimate ?
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 12:41 #86
Computer er nu opdateret med alle opdatering samt SP1.

Den er endnu ikke gået kold.

Den er dog kun med 2 GB ram og mangler stadig den store harddisk. Har forsøgt og tilslutte den store disk, men den vises ikke når computer er startet op, men den vises i BIOSen. Der står dog RAID foran navnet på den. Men den er ikke tilsluttet noget RAID da den skulle virke som alm IDE disk.

Hvordan får vi disk til at virke og hvad skal jeg gøre med ram nu  ?
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 14:26 #87
Har forsøgt og sætte de sidste 2 Gb ram i igen. Fryser under opstarten.

Ved du hvordan jeg løser det problem ?
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 14:49 #88
Der er 2 røde slots til ram og 2 sorte.

Har nu testet alle ram i de sorte slots 2 og 2 uden nogen i de røde slots og den virker her uden problemer.

Nu prøver jeg at flytte 2 gb over i de røde slots og ingen i de sorte slots.
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 14:56 #89
Virker også fint når der kun er ram i de røde slots
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 16:07 #90
Havde den oppe og køre i 1 time med 4 gb ram før den gik kold.
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 16:36 #91
2 GB ram og kun i de røde slots testede jeg kun 5 minutter så det vil jeg prøve igen i længere tid.
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 16:55 #92
Har forresten kørt memtest86+ og den meldte ikke fejl på ram.
Avatar billede zion Juniormester
17. april 2008 - 17:45 #93
--> cool

Håber du kan holde styr på alle de indlæg jeg har lavet.

Er nu på vej i sommerhus og kommer først tilbage igen på søndag. Kan læse i forum i sommerhuset, men kan ikke teste eventuelle forslag.

Laver lige en status:

Ram: computer er undnu ikke gået kold med kun 2 gb ram i. Har længst kørt i 1 time med 4 gb ram. Er kun testet 1 time i de røde slots og noget længere tid i de sorte slots da ram var placeret der da jeg installerede Vista og opdateringer. Har kør memtest86+ og den meldte ikke fejl på ram.

Harddisk: Den store harddisk på 500 GB er synlig i Bios og enhedshåndtering, men kan ikke ses under denne computer i Vista. Synes kun man kan vælge imellem enten RAID eller IDE i Bios så måske det er der problem ligger.

Det positive er, at du nu har 3 dage at drikke kaffe i hvis du stadig hænger fast og vil hjælpe.

Håber du har et par gode forslag så mit hår kan vokse ud igen.
Avatar billede zion Juniormester
19. april 2008 - 17:15 #94
Hvordan går det med kaffe drikningen ? Er du kommet på løsninger eller skal jeg prøve og oprette 2 nye tråde med hver spørgsmål i håb om at der er nogen som ikke orker at læse alt det her måske vil byde ind ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. april 2008 - 01:07 #95
hvad version af bios var det lige du endte med?
ved version 1001 skriver de bla. "Enhance memory compatibility"
så jeg ville enten bruge den eller den nyeste: 1149
så burde dine ram jo virke

din harddisk derimod er nok et problem, du har sat din controler til at køre raid (pga de fire diske du har lavet et raid10 med) og derfor kan den nok ikke håndtere en enlig disk

men inden du farer ud og køber en ekstra hd på 500 GB for at lave et raid mere, så ville jeg nok lige gå ind i diskhåndtering START --> KØR --> diskmgmt.msc virker vel også på en vista
prøv at se om ikke din disk er derinde. hvis den er så kan du derinde oprette en partition på den og formatere den
Avatar billede zion Juniormester
20. april 2008 - 09:36 #96
Hejsa!

Prøver det med harddisk så snart jeg kommer hjem.

Endte med den nyeste bios 1109, men du skriver 1149. Den synes jeg ikke at jeg kan finde ? Men den burde vel understøtte 4 GB ram med 1109 ? Kan det være bundkort der er defekt ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. april 2008 - 10:09 #97
ja sorry, 1109
må være kaffe delerium
Avatar billede zion Juniormester
20. april 2008 - 10:48 #98
Øv troede du havde fundet en ny :-) tror du bundkort er defekt og burde jeg skrive til asus ? Pas på med kaffen.
Avatar billede zion Juniormester
20. april 2008 - 19:39 #99
Din løsning til problemet med harddisk virkede.

Nu er det kun problemet med at computer går i stå hvis jeg sætter 4 * 1 GB ram i maskinen.
Avatar billede zion Juniormester
25. april 2008 - 19:13 #100
I biosen ændrede jeg strømmen på ram fra "auto" til 1,7 volt.

Den har virket siden, men ved ikke hvorfor.

--> cool m f er du sikker på du ikke vil have dine point ?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. april 2008 - 22:46 #101
jeps, helt sikker. behold du dem bare

tillykke med dit fine system, du har arbejdet hårdt for det og kan nu glæde dig over at have et fedt system ;)
Avatar billede zion Juniormester
26. april 2008 - 08:54 #102
Takker mange gange for de mange timer du har brugt på mig