Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
14. april 2008 - 15:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

c5 3.0 Bogføring på fejlkonto via kreditor-indkøb

Jeg har altså brug for nogle "super-hjerner" nu!!!

Jeg har 7 bilag (kreditorfakturaer), der er blevet bogført på fejlkontoen via kreditor -> indkøb. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der er sket. Jeg synes jo nærmest ikke, at det kan gøres forkert, da det blot er at gå ind i indkøbet, tilrette priserne på linierne, taste F3, bogføre indkøbet, tjekke totalbeløbet, indtaste fakturanummer og -dato.

DEN BURDE VÆRE SKUDSIKKER og derfor har jeg også uden at være nervøs sat min kvikke lærling til at bogføre disse bilag. Det kan jo nærmest ikke gå galt.

Nu er det så, at vi har fundet ud af, at der er blevet posteret på fejlkontoen, som følger:

Modul:  Kartotek:  Nummer/Navn:      Tekst:                D/K
Finans  FinPost    11002/Varelager  Fa: 6840 K: 44470000 3.132/D
Finans  FinPost    32001/KredIndland Fa: 6840 K: 44470000 2.011/D
Finans  FinPost    35051/Indg. moms  Fa: 6840 K:44470000    783/D
Finans  FinPost    99998/Fejlkonto  Fa: 6840 K:44470000  5.926/K
Kreditor KrePost    44470000/Isaak    Kreditnota          2.011/D
Kreditor KreJournal 44470000/Isaak    FAKT.: Isaak        3.132/K
Lager    LagPost    815452/Magnetbogs Magnetbogs          3.132/K
Lager    LagPost    815452/Magnetbogs Magnetbogs          3.132/D

Det, der er allermest mystisk, er, at fakturaen bliver bogført som en kreditnota på kr. 2.011,-, selvom varebeløbet på indkøbsudskriften excl. moms er på kr. 3.132 og momsbeløbet er på kr. 783,- (begge positive beløb). Hvordan kan disse 2 beløb være positive og totalen være MINUS, så bilaget bliver vendt til pludselig at være en kreditnota.

Jeg er godt klar over, at dette kan være svært at forstå, men oplys gerne fax-nr., e-mail-adr. eller lign. og jeg skal sende udskriften af indkøbsbilaget udskrevet fra C5. Det ligner noget, der er løgn.

Jeg skærer det alligevel ud i pap:
Varebeløb:      kr. + 3.132,-
Momsgrundlag:  kr. + 3.132,-
Moms: 25%
Momsbeløb:      kr. +  783,-
VAL: DKK
Fakturatotal    kr. - 2.011,-

Ser frem til jeres svar/løsning.
Avatar billede mariaf Juniormester
14. april 2008 - 21:49 #1
Umiddelbart ser det ud til at der mangler en samlekonto på kreditorgruppen. Og så skal I nok lige checke at antal også har korrekt fortegn.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
15. april 2008 - 08:32 #2
Desværre er det ikke så simpelt, som det.
Der er samlekonto på denne kreditorgrp. I øvrigt er det også både kreditorer samt varer, som vi har solgt og købt af i flere år. Alt er oprettet, som det skal.

Jeg har også personligt været inde og bogføre restordre på nogle af de samme indkøb efterfølgende og her "opfører" kørslen sig, som den plejer.

Antal er også, som det skal være (korrekt fortegn) og der er lagt det antal på lager, som der skal.
På kreditoren ser det nu ud, som om jeg har de 2.011 kr. til gode i stedet for at jeg skulle skylde ham 3.915,- kr.

Det er meget mærkeligt. Alt ser ud, som det skal, lige indtil fakturatotalen fremgår med de minus 2.001,-.
- og det er sket med 7 bilag lige efter hinanden (forskellige kreditorer og forskellige varer)
Avatar billede mariaf Juniormester
15. april 2008 - 23:05 #3
Hvad har det med bogføring på fejlkontoen at gøre? Fejlkontoen bruges, hvis der mangler en opsætning et sted, og følger du transaktionssporet, plejer det hurtigt at vise sig hvor den helt præcis gemmer sig.

Dine fortegnsfejl vil jeg nu gætte på er fejl i det manuelle interface, men du kan selvfølgelig godt prøve at reindexe din database, og se om den så opstår igen. Kan du genskabe den, eller er det kun de 7 poster?
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
16. april 2008 - 08:15 #4
Helt enig, jeg har allerede første dag forsøgt at spore det, som du siger, men jeg er åbentbart ikke "klog nok", da det ikke er lykkedes mig endnu :-))

"Manuelle interface" ved jeg ikke, hvad du mener med og mht. at reindexe/genskabe, så må jeg vist have fat i en extern, så jeg ikke ender med at gøre mere skade end gavn.

Ikke at gøre ved, håber at vi snakkes ved en anden god gang. Tak for hjælpen/forsøget.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
16. april 2008 - 14:35 #5
Nu har jeg alligevel fundet ud af mere og håber, at du/I kan hjælpe mig videre.

Vedkommende, der har tastet indkøbet, er kommet til at taste fakturadato under det felt, der hedder "Lev. fakturatotal" og programmet spørger så "om der skal bogføres xxxx kr. på afrundingskontoen?", hvortil hun har svaret "ja".

Hvad betyder dette felt og hvordan får jeg bedst ført de fejlposterede bilag tilbage?

Gode forslag til hvordan det gøres lettest modtages gerne.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
21. april 2008 - 13:19 #6
Jeg har nu fundet ud af, hvad feltet bruges til:
Feltet ’Lev.fakturatotal’ er lavet fordi der stadigvæk er virksomheder som f.eks. fjerner øre-beløbet fra fakturatotalen.

Jeg har tilbageført mine bilag og alt er igen i den skønneste orden.
Tak for indsatsen og fordi du altid er klar til at hjælpe.