Avatar billede gabi Novice
10. april 2008 - 22:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmesiden er lavet og kunden ønsker selv at opdatere - hvordan?

Jeg er ikke ekspert i at lave hjemmeside, men alligevel får jeg forespørgsel på om jeg vil lave for andre.
Jeg har netop fået en forespørgsel fra en klub, som blot vil have hjemmesiden startet op, og så vil de tilsyneladende selv opdatere den bagefter.
De spørger mig hvilket program jeg bruger og om de skal ud og købe noget.
Hvordan gør i - jer der laver hjemmesider for andre?

De andre hjemmesider jeg har lavet, er jeg også webmaster for, altså jeg sørger for opdateringer og ændringer undervejs.

Jeg bruger selv Dreamweaver, men jeg har det lidt sådan, at hvis man ikke selv kan lave sitet fra bunden, så er det vel også svært at opdatere det bagefter, eller hvad.

Jeg håber der er nogen, der kan komme med nogle forslag til hvordan man håndterer sådan en situation.
Avatar billede suppenudel Nybegynder
10. april 2008 - 22:34 #1
Det er derfor der for det meste bliver lagt en CMS-løsning ned over websites til kunder der selv ønsker at opdatere deres site senere hen. Dvs. designet og den overordnede opbygning bliver lavet af dig, hvorefter kunden kan logge ind i CMS-modulet og redigere visse essentielle ting som sider og navigation. CMS-løsninger er oftest udarbejdet således at enhver basal-it-kyndig kan gå ind og redigere i websitet. - En slags meget forenklet udgave af Dreamweaver.

Alternativt skal du lokke kunden til at købe en version af Dreamweaver og undervise ham i hvordan han redigerer i siderne og uploader dem til serveren, men det kræver at kunden er rimelig ferm til at anvende IT og har forståelse for hvordan det fungerer, så det vil i de fleste tilfælde ikke være så hensigtsmæssigt. Fordelen ved CMS er jo at du begrænser administratoren af websitet til kun at kunne pille ved visse dele af websitet.
Avatar billede gabi Novice
11. april 2008 - 01:12 #2
Tak for svaret suppenudel - Jeg gik lige ind på google og søgte efter CMS-løsning - det er da godt nok ikke helt billigt.... fandt f.eks. denne side http://www.prinfodjurs.dk/default.aspx?pageID=44&lang=da

Har du nogen du kan/vil anbefale?
Avatar billede aros Nybegynder
11. april 2008 - 07:24 #3
Hvis du har mod på lidt selv, kan jeg anbefale www.etomite.org, det er gratis at bruge og kan bygges op på dit eget design
Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. april 2008 - 07:27 #4
Hej,

Jeg har ikke selv rigtig rodet med CMS-systemer der er købt færdige, da det/dem jeg anvender er bygget op fra bunden. Men spørgsmålet om hvilket et der er bedste på markedet har været oppe mange gange herinde:

http://www.eksperten.dk/spm/755781
http://www.eksperten.dk/spm/702087
http://www.eksperten.dk/spm/699454

(Prøv at søge lidt mere herinde) - Der er nogle der er gratis. Hvis du anvender asp.net ligger der nogle gratis startere inde på deres "Startkits" på www.asp.net.

Det afhænger lidt af hvilke behov du har, samt hvilke muligheder der skal være for at udbygge det.
Avatar billede gabi Novice
11. april 2008 - 08:32 #5
Tusind tak for svarene

Jeg har prøvet at kigge lidt i eksperten, men der er så mange spørgsmål, og hvor finder man det lige, når man ikke ved hvad det kaldes.

Giv mig et svar - og få point
Avatar billede suppenudel Nybegynder
11. april 2008 - 15:16 #6
Prøv at søge på "CMS" oppe i søgefeltet, der kommer rigtig mange indlæg :-)
Avatar billede gabi Novice
13. april 2008 - 19:33 #7
t
Avatar billede gabi Novice
13. april 2008 - 19:33 #8
Hovsa - ville bare sige tak forsvarene - og du får dine point nu
Avatar billede mads375 Juniormester
15. april 2008 - 13:00 #9
Ellers er der også gratis programmet kopozer og er et nemt program at bruge for folk der ikke har kodnings forstand.
Det er en god løsning (efter min mening) hvis man ikke har så meget forstand på at lave cms systemer og det er let for kunden at opdaterer.

http://www.kompozer.net/