Avatar billede busch-jensen Nybegynder
18. juni 2001 - 23:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

BIOS problemer

Jeg har opdateret en cpu i en pc - tidligere var det en 266 maskine. Nu er der kommet en PIII-1000 mhz CPU i... ved hjælp af en ny CPU og CPU konverter. Før udskiftningen af CPU på bundkortet, opdaterede jeg BIOS\'en med en Flash Utility. Når jeg nu tænder for computeren, står der følgende på skærmen, og jeg kan ikke komme videre:

Award Boot Block BIOS v1.0
BIOS Rom checksum error.

Har forsøgt, at boote med en diskette, som indholder en autoexec.bat, der opdaterer bios... men den vil ikke boote. Motherboardet er et Transcend (TS AVD1)

Hvad er der sket? Og er der en løsning på problemet?

Hvis der mangler nogle uddybende oplysninger i ovenstående, så skriv hvilke... har dem alle sammen :)

Mange hilsner (og håb om hjælp)
Busch-Jensen

Avatar billede makse Nybegynder
19. juni 2001 - 00:06 #1
Virkede det før du skiftede CPU?
Har du prøvet at resette bios? (Gøres normalt med en Jumper på bundkortet)
Avatar billede zycho Nybegynder
19. juni 2001 - 00:24 #2
Prøv den normale fejlfindings metode. Start med at kun have CPU, RAM, Grafikkort, En Harddisk, Et diskettedrev.

Hvis dette ikke virker ved vi at problemet ligger i en af de allerede isatte ting. Hvis det virker så kom en mere ting i ad gangen og se om det virker gang efter gang.

Dette er en måske lidt trist metode at finde problemet men det kan være den eneste udvej + at du nok får løst dit problem noget hurtigere på den måde.

MvH
Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 00:27 #3
Hvilket Fabrikat, og hvilken type er bundkortet ?
266>1000Mhz kræver nemlig typisk (95%+) installation af et nyt bundkort.
---
Virkede systemet med 266CPU\'en efter BIOS flashing ?
Hvis ja, så prøv med 266\'eren igen.
Hvis fejlen stadig optræder med 266\'eren, så er det din BIOS, som er \"beskadiget\" (evt. har tabt nogle data)
-prøv i givet fald reset af BIOS, som Makse har foreslået.

Hvis genmontering af 266\'er får fejlen til at forsvinde, så kan bundkortet formodentlig ikke klare de 1000Mhz. - Check det evt. på bundkortsproducentens hjemmeside.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 00:31 #4
Ups...du havde jo oplyst bundkortsdata : Transcend (TS AVD1)
Transcend på http://www.transcend.com.tw/english/Motherboard/ProDetail.asp?mid=TS-AVD1
bekræfter PIII op til 1000Mhz.
-Usædvanligt, men altså ikke umuligt ....

Avatar billede makse Nybegynder
19. juni 2001 - 00:33 #5
Avatar billede zycho Nybegynder
19. juni 2001 - 00:40 #6
Synes også det lyder fuldstændig VILDT. Dengang kunne de sku finde ud af at fremtidssikre de motherboards ;)
Avatar billede teknik Juniormester
19. juni 2001 - 00:45 #7
Odd\'s på at det er BIOS som er fucked steg dermed til 90%+ i mine øjne.

Nogle gange skriver BIOS en melding i den stil, når der er foretaget større ændringer i systmet, (fx. skift af CPU eller RAM) og man skal blot \"bekræfte\", ved at gå ind i BIOS
Gøres som du vel ved, ved at trykke på \"Delete\" tasten under opstart.
Vel inde i BIOS, så er det normalt nok at vælge \"save settings and exit\".
----
De vejledninger i BIOS flashing jeg har set specificerer alle, at man skal loade \"Bios default\" eller \"setup deafults\" efter overstået flashing, for at få de nye biosdata gjort \"aktive\"
...håber du har fulgt en sådan vejledning
Hvis ikke, så bør du nok gøre det, selv om det typisk ændrer en del indstillinger, og derved kan gøre en efterfølgende fintrimning af bios nødvendig.

Avatar billede sky-net Nybegynder
19. juni 2001 - 10:39 #8
det er fordi at dit moderbort skal kunne unde støtte den du kan jo hellerikke smide en 1.0 Ghz i en 486 vel har du også en køler til den der er stor nol
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
19. juni 2001 - 20:04 #9
Problemet er blevet løst.... Der sad både PC-100 og PC-133 ram i maskinen. Da PC-100 ram-blokken blev taget ud, bootede maskinen som den skulle, og WinME dukkede op på skærmen.

Men derfra og til at sige, at der var checksum error i ROM??? Jeg synes godt nok, at computeren har gjort sig, at til forvirre den stakkels bruger!!!

Altså: væk med PC-100 ram-blok, og så virkede computeren med en nye CPU.

Tak for responsen alligevel

;)

Sofus Busch-Jensen
Sofus@sofus.com
Avatar billede zycho Nybegynder
19. juni 2001 - 20:24 #10
Det var da godt nok vildt! Fra 266 MHz til 1 GHz (næsten en forøgning på 400 %).......

Og at det skulle lykkes!