Avatar billede wied Nybegynder
08. april 2008 - 13:10 Der er 7 kommentarer

gimp - mangler script fu

Hej
Jeg forsøger at få runde hjørner på et par fotos. Har fundet et par tutorials, der alle beskriver at jeg skal vælge script-fu->decor osv, men jeg har ikke noget menupunkt der hedder 'script fu'? Har søgt efter om jeg måske manglede at installere noget, men har ikke kunnet finde noget.

Så måske her er nogen der er klogere? Så bliver jeg meget glad :-)

VH Wied
Avatar billede tha_painter Nybegynder
08. april 2008 - 13:36 #1
Avatar billede wied Nybegynder
08. april 2008 - 14:07 #2
tak for hurtig respons - dit link fører til en samling scripts, som jeg desværre ikke kan bruge..lad mig forklare problemet lidt bedre: Jeg har ikke et menupunkt ved navn 'script fu', så jeg har ikke nogen adgang til at benytte disse. Er det noget man skal slå til et sted - eller tilføje til gimp?
Avatar billede rynke10 Novice
08. april 2008 - 14:23 #3
Hvis den ikke findes under værktøjer, så er der noget galt. Den burde været installeret default.
Se om du har den nyeste version af GIMP.
Avatar billede wied Nybegynder
08. april 2008 - 14:32 #4
har lige hentet og installeret v 2.4.5 - lyder som en reinstallation er en god ting :-)
Avatar billede rynke10 Novice
08. april 2008 - 15:09 #5
Bare for at være sikke. Du skal åbne et billede, menuen med Script-fu kommer først frem ved billedet som du åbner.
Gimp er altså lidt forvirrende med alle de vinduer der er åbne på en gang.
Avatar billede wied Nybegynder
08. april 2008 - 15:35 #6
jo det er i det vindue med billedet ;-) ...har hentet igen og reinstalleret uden resultat. Jeg mangler stadig det script fu..

I gimp-vinduet under 'xtns' er der et punkt der hedder script fu -> script consol, refresh, start server - skal jeg noget dér?

(lidt febrilsk, fordi jeg er kommet til at lukke vinduet med layers og kan ikke finde ud af at få det frem igen..aargg)
Avatar billede rynke10 Novice
08. april 2008 - 17:07 #7
Nu har jeg installeret lidt udvidelser, bl.a. dansk sprog ;-) Går ud fra at Xtns er Extensions og i min version hedder "Udvidelser"
Ud over dem du har nævnt, har jeg også en del scripts der. Altså ikke kun Consol, refresh o.s.v. men desuden også "buttons" "logo" "make brush" "misc" og flere.
Jeg tror du skal finde de færdige scripts der findes på Gimpens hjemmeside og så installere dem, så burde du også få dem frem i menuen. Selve sproget "script-fu" er installeret, men du mangler så at downloade de forskellige scripts, eller lave nogle selv.
Det er mit GÆT, jeg arbejder ikke så tit med Gimp.