Avatar billede madsnielsen1 Nybegynder
04. april 2008 - 18:05 Der er 4 kommentarer

HP switch laver en frygtlig støj

hejsa
jeg har fundet en 8 ports HP Switch med strømforsyning. men den laver en frygtlig støj når jeg sætter den til strøm. en hyle tone. har med rimelig sikkerhed fundet ud af hvor på printpladen lyden kommer fra. det er i nærheden af en 1000uF 25v og 470uF 25v electrolyt. kan det være disse komponenter der laver lyden ? og hvis det er kan jeg så udskifte dem ? rasten af switchen virker fint. har jo ikke rigtig noget at miste da det er en jeg har fundet. så at bruge et par kroner på et par komponenter ville jo ikke gøre noget

på forhånd tak for hjælpen

Venlig Hilsen Mads nielsen
Avatar billede jingles Nybegynder
04. april 2008 - 21:14 #1
Hmm mener da helt bestemt at mange af HP switche har livsgaranti, har selv 2 af dem med 8 porte.

Den ene blev byttet næste arbejdsdag og switch kostede 400 fra ny ;p

Ellers ja så kan det da ikke skade noget at tage lodekolben frem.
Avatar billede madsnielsen1 Nybegynder
05. april 2008 - 12:37 #2
Nu er der ikke livsgaranti da det er en jeg har fundet.
men er utrolig interaseret i at vide hvilket komponent der kan lave lyden. så jeg kan
udskifte det rigtige. det er en afdæmpet hyletone. ikke så slem. men stadig nok til at jeg ikke kan have den stående (en elefant ville nok gå helt amok) :)
Avatar billede enriko Nybegynder
06. april 2008 - 00:35 #3
synes det lyder underligt at lyten skulle hylde sådan.

sidder der  en traffo i den?
Ja det kan godt skiftes ud de to electrolyt eller generalt kan det skiftes. Bare på med loddekolden og tinsugertråd så kan du komme af med electrolytne.

Hvis du vil finde ud af om der er en løsforbindelse så kan du med noget ikke -elektrisk ledende material prøv og slå på cap eller lytten stille og roligt eller prøv rokke til den frem og tilbage 4 mm . Det kommer an på hvor kort benene er på den.

Eller du kan også bare prøve presse på  toppen af lytten og nedad . Hvis det holder op så har du din problem-skabende-komponent. Men jeg tror slet ikke det er den

Lytter har det med at springe af nogle årsager. den ene er ompolaritet på spænding eller alt fir høj spæanding. Du kan se på toppen af lytten at der er noget tørret væske på toppen , lugter som regel ret dårligt.

inden du prøver dig frem så husk være forsigtig.
Avatar billede larsoslo Nybegynder
10. april 2008 - 19:31 #4
men noget elektronik støjer . feks. min nokia lader når min tlf er fuldt opladet kommer der en træl hyle tone fra den . så tror altså godt at det kan være en lyt der er fejlen. måske det er der for den er blevet smidt væk ?