Avatar billede champfan Praktikant
03. april 2008 - 22:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor hakker min iMac?

Jeg har fået et mærkeligt problem, som består i at min iMac er begyndt at hakke. Med det mener jeg, at man ikke kan trække programvinduer rundt uden at de rykker og når man skriver tekst (i en mail eller i denne boks), så er der forsinkelse på tekst input'et.

Jeg har checket med Aktivitetsovervågning og den melder ikke voldsomt CPU-forbrug fra nogen programmer. Den som bruger mest er Windowserver, men der er konstant 95-99% ledige systemresourcer. Mac'en er en 2,4GHz udstyret med 4GB RAM.

Er der nogen som har en idé til, hvor jeg skal lede efter tyven?
Avatar billede egonspock Seniormester
03. april 2008 - 22:25 #1
Prøv at se efter hvor meget plads der er tilbage på harddisken. Hvis der er mindre end 10-15 GB kan det være derfor. Alternativt kan det være at du aldrig får afviklet de unix-jobs, der rydder op efter fyldte logfiler og lignende. Det nemmeste er at downloade og køre et program som Yasu fra
http://jimmitchell.org/projects/yasu/
Pas dog på, det sletter dine browsers historie, hvis du ikke slår det fra - ellers er der intet at frygte.
Avatar billede champfan Praktikant
03. april 2008 - 23:12 #2
Jeg var ikke klar over, at man skulle rydde så drastisk op. Der er dog rigeligt med plads, 255 GB ud af 295.

Forsøger mig lige med Yasu. Takker foreløbigt.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. april 2008 - 23:29 #3
Unix-tingene: Daily, weekly, monthly er noget, der sker jævnligt - normalt om natten. Hvis du slukker for computeren når du ikke bruger den, kan det komme til at mangle efter et stykke tid. Måske hjælper det, ellers må vi søge løsningen et andet sted. Rart at høre at der er plads.
Avatar billede champfan Praktikant
03. april 2008 - 23:43 #4
Det lyder sandsynligt, at det stammer derfra, da jeg altid pænt slukker for computeren om aftenen. Hvor slår man disse Unix-ting til/fra henne?
Avatar billede egonspock Seniormester
04. april 2008 - 00:18 #5
De kan ikke slås fra, men jeg mener at 10.5 er lidt smartere til at få jobbene kørt, selvom man ikke har computeren kørende hele natten. Alternativt kan man bruge et program som MacJanitor til kun at køre dem:
http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html
Avatar billede champfan Praktikant
04. april 2008 - 08:48 #6
Jeg anede ikke, at Unix arbejdede på den måde, og det er en ganske logisk og forstålig forklaring Brian Hill giver på MacJanitors side.

Jeg vil forsøge mig med dine to forslag i weekenden.
Avatar billede champfan Praktikant
04. april 2008 - 23:23 #7
Har nu prøvet Yasu, og det har klaret problemet. Herligt... Takker mange gange  :-)
Avatar billede champfan Praktikant
04. april 2008 - 23:30 #8
Lige en ting mere: Vil Mac OS køre disse vedligeholdelsesjobs, når maskinen går i stand by efter kort tid, selv om man har den tændt om natten?
Avatar billede egonspock Seniormester
05. april 2008 - 00:16 #9
Det var rart at høre. Du skriver ikke om det er 10.4 eller 10.5 du kører, for i 10.5 er det - så vidt jeg kan gennemskue, og jeg har ikke dyrket det specielt meget - blevet bedre til at få tingene kørt, men ellers nej, der kan ikke køre noget i stand-by mode. Det kan der kun hvis det kun er skærmen, der er slukket og hvis computeren kører videre nedenunder. Men ellers gør det til en vane at køre en Yasu en gang om måneden, så skulle det være tilstrækkeligt.
Avatar billede champfan Praktikant
05. april 2008 - 19:30 #10
Jeg kører 5.1, men jeg tror at jeg kører en gang Yasu en gang om måneden og så giver den en gang hovedrengøring med MacJanitor en gang hvert halve år eller lignende. Sidstnævnte ser lidt mere nørdet ud at dømme ud fra hjemmesiden, men det kan man vel lære.
Avatar billede egonspock Seniormester
05. april 2008 - 20:13 #11
Glem blot MacJanitor i den samling. De tre jobs den udfører er også en del af Yasu.
Avatar billede champfan Praktikant
05. april 2008 - 21:42 #12
Det gør jeg.