Avatar billede hejlskov Nybegynder
03. april 2008 - 14:23 Der er 6 kommentarer

VLOOKUP/LOGOPSLAG spørgsmål

Jeg har lige et spm. vedr. vlookup/logopslag:

Ark 1
A                B  Ark 2
1 løn            10  vlookup('Ark1'!$A$1;ark 1!$a$1:$b$3,2;FALSE)

2 rejseomk.      2
3 vedligeh.      4,5

Dvs., at jeg "slår op" på teksten, men jeg ønsker at have værdien stående i cellerne i ark 2.

Mit spm. er så:
Hvis der bliver rykket lidt rundt på ark 1, så f.eks. løn ikke står i celle A1 men A3, vil min vlookupformel så vide det, så den stadig henter data omkring Lønnen. Eller vil den så hente f.eks. rejseomk. hvis de bliver rykket til  A1?

Hvad kan jeg gøre for at sikre mig, at den altid henter rejseomkrostningerne på ark 1, selvom der evt. bliver "rykket lidt rundt" i arket?

Vh Carina
Avatar billede hejlskov Nybegynder
03. april 2008 - 14:25 #1
ups... det står vist ikke så heldigt
Ark 1:
kolonne A    Kolonne B
1 løn          10
2 rejseomk.    2
3 Vedligeh.    4,5

Ark 2 - tilfældig celle: vlookup('Ark1'!$A$1;ark 1!$a$1:$b$3,2;FALSE)
03. april 2008 - 14:49 #2
Ark 2 - tilfældig celle: vlookup('Ark1'!$A$1;ark 1!$a$1:$b$3,2;FALSE)
ændres til:
Ark 2 - tilfældig celle: vlookup('cellen til venstre for tilfældig celle';ark 1!$a$1:$b$3,2;FALSE)

Hvis du nu på Ark2 i f.eks. F4 skriver løn, vil ovennævnte formel i G4 hente værdien 10. Det vil den hente uanset hvilken celle du indtaster formlen i.
08. april 2008 - 09:32 #3
Er du kommet videre???
Avatar billede hejlskov Nybegynder
08. april 2008 - 10:02 #4
ikke helt... jeg tror måske jeg har været dårlig til at forklare problemet, for jeg tror faktisk allerede at jeg gør det du foreslår i dit svar...?

Jeg "looker" op på kolonne a (f.eks. løn) og via formlen beder jeg om at tage værdien fra kolonne b (jf. 2-tallet til sidst i formlen vlookup('Ark1'!$A$1;ark 1!$a$1:$b$3,2;FALSE)
MEN, hvis nu jeg flytter løn-"rækken" fra celle A1-B1 til A6-B6 vil min lookupformel så aftomatisk vide, at der nu skal trækkes fra A6 og ikke A1 eller skal jeg ændre formlen hver gang?
08. april 2008 - 10:34 #5
Hvis du indsætter/sletter rækker/kolonner i forbindelse med din datatabel til opslagsfunktionen, vil formlen tilpasse sig den nye placering af cellerne.

Det problem jeg nævner, der er i din formel, er at du bruger en opslagsværdi der befinder sig i din datatabel (ark1!A1 er opslagsværdien, og Ark1!a1:b3 er din datatabel)
Avatar billede hejlskov Nybegynder
08. april 2008 - 12:33 #6
Ok, så formlen tilpasser sig - det er perfekt:0)
...tilpasser den sig også på trods af det "problem" mht. opslagsværdi vs. datatabel som du nævner, eller skal jeg ændre vlookup-formlen så min datatabel ikke inkluderer opslagsværdien?

Begrundelse for at opslagsværdi er del af datatabel:
jeg vælger "løn" som opslagsværdi...da "løn" kaldes for personaleomkostninger i det ark jeg bruge vlookup.... dvs. min opslagsværdi kan ikke være personaleomkostninger, da det i datatabellen kaldes "løn".

Håber du kan forstå min formuleringer;0)