Avatar billede laban1977 Nybegynder
01. april 2008 - 13:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Procentberegning i Pivot-tabel

Jeg har overtaget en pivottabel, hvori det er lykkedes at regne med procenter, men jeg kan ikke selv få det til at lykkes, så here goes:

Hvis vi i vores grund data fx. har flg. 3 salg til Tyskland:

1. Salg 100 EUR - Cost 60 EUR - Margin 40 EUR - Margin% 40%
2. Salg 100 EUR - Cost 80 EUR - Margin 20 EUR - Margin% 20%
3. Salg 200 EUR - Cost 60 EUR - Margin 140 EUR - Margin% 70%

Pivot'en skal så vise:
Tyskland - Salg 400 EUR - Cost 200 EUR - Margin 200 - Margin% 50%
- dvs. margin skal ikke summeres for Tyskland (så der stod 130%) men være den samlede margin% for Tyskland.

Alternativet er selvfølgeligt at have en beregningskolonne ved siden af pivot-tabellen, men det giver andre ulemper.
Avatar billede mowi Nybegynder
17. april 2008 - 22:14 #1
Det kan lade sig gøre ved kun at medtage de 3 første kolonner (Salg, Cost og Margin) i datagrundlaget for pivottabellen. Når pivottabellen så er oprettet, kan du via et beregnet felt lave Margin%, som Margin/Salg formateret som procenttal. Beregnet felt finder du i værktøjslinien "Pivottabel" under menuen "Formler".
Avatar billede laban1977 Nybegynder
18. april 2008 - 11:33 #2
Yes - har også lige selv fået det løst, men det var noget af en kamp - og du skal selvfølgelig have pointene for løsningen, så smid et svar.

Takker!
Avatar billede mowi Nybegynder
18. april 2008 - 16:06 #3
Selv tak :-)