Avatar billede dennism Nybegynder
31. marts 2008 - 21:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af Digital kamera

Jeg har kig på et kompakt digital kamera, men synes det er lidt af en jungel. Jeg har kigget på dette Canon IXUS 950:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383241

Det koster ca. 1.800,-.
Mit spørgsmål er, om man kan få et kamera i ca. samme prisklasse som tager bedre billeder end dette?
Avatar billede uffesteenberg Novice
31. marts 2008 - 22:14 #1
Jeps, det er en jungle -især hvis man begynder at læse anmeldelser - så bliver man bare endnu mere forvirret og ender med at bruge alt for lang tid på små detaljer. Kender flere der har IXUS-kameraer og jeg synes, de tager rigtig gode billeder. Hvis den passer til dine behov mht. zoom osv., så bliver du garanteret glad for det. ...den får da også meget pæne ord på vejen de fleste steder, f.eks. her:
http://www.cameras.co.uk/reviews/canon-ixus-950-is.cfm
Avatar billede dennism Nybegynder
01. april 2008 - 09:35 #2
Vil du mene, at man skal ligge 500,- ekstra og få 960'eren i stedet?
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. april 2008 - 09:34 #3
Jeg tror ikke du vil bemærke forskellen! Jeg ville hellere bruge et par hundrede på et stort SD-kort og evt. en lille taske :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
02. april 2008 - 10:09 #4
Hvilket SD-kort vil du anbefale til kameraet? Det skal jo helst gå hurtigt med at lagre billederne.

Er det kort som dette hurtigt nok?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388892
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. april 2008 - 10:29 #5
Er ikke helt ekspert på detaljerne mht. hastigheder... skal det være micro SD? Jeg har bl.a. et billigt 1 gb-sd-kort fra Kingston til ca. 140 kr. og der er hurtigt nok til mig. Bruger ofte den funktion, hvor kameraet tager en stribe billeder hurtigt efter hinanden og det kan den sagtens følge med til. Jeg ville nok bare købe et helt alm. SD-kort (evt. mærket Sandisk og gerne "Extreme"-modellerne) uden at bekymre mig :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
02. april 2008 - 10:29 #6
Det skal lige nævnes at jeg har en lille adapter som laver MicroSD til SD. Så der kan jeg putte det MicroSD i, og så kan jeg sætte det store kort i kameraet. Men tager det noget af hastigheden på dataoverførsel?
Avatar billede uffesteenberg Novice
02. april 2008 - 10:59 #7
Jeg kan ikke umiddelbart se datahastigheden på Micro-kortet på Sandisks hjemmeside, men her er nogle af de kort, Sandisk anbefaler til dit kamera: http://www.sandisk.com/Compatibility/Device(8604)-Canon-PowerShot_SD850_IS_IXUS_950_IS.aspx

Extreme III ser ud til at være ca. dobbelt så hurtig som f.eks. Ultra II, som dog nok skulle være fint.

Hvis du køber kameraet kunne du evt. prøve at låne et sd-kort hos en bekendt (mon ikke du kender en, der har et?) og prøve at bruge det i kameraet. Jeg tror såmænd nok du vil blive tilfreds med et ret alm. kort, når det blot er f.eks. Ultra eller "High Speed" eller hvad de nu ellers kalder det.
Avatar billede dennism Nybegynder
09. april 2008 - 18:01 #8
Jeg er stadig usikker på, om jeg skal købe IXUS 860, 960 eller 970. Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2008 - 14:54 #9
Vil I smide et svar?
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. april 2008 - 16:48 #10
Lad os høre mere, når du har købt dyret :-)
Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2008 - 18:23 #11
Det er købt - godt kamera :) Tager nogle gode billeder. Er lidt i tvivl om jeg skal filme i alm. opløsning eller wide-screen. Wide-screen er smart, så det passer på mit TV..men det fungerer vel ikke, hvis man skal have fremkaldt sine fotos?
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. april 2008 - 19:12 #12
Er der ikke kun wide-screen til video? Ellers vælg alm. format... og den største opløsning.
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/Digital_IXUS_950_IS/index.asp?specs=1
Avatar billede dennism Nybegynder
12. april 2008 - 19:38 #13
Nej, det er også wide-screen til alm. foto! Synes bare det er smart, når man ser på fjernsyn..
Avatar billede uffesteenberg Novice
12. april 2008 - 20:21 #14
Jeps... du kan altid beskære dine fotos senere, så de passer til tv eller fremkaldelse, men så mister du jo også lidt af billedet...