Avatar billede fireworm Nybegynder
31. marts 2008 - 18:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ATI drivere får X1900 til at gå i sort

Jeg har netop skiftet tilbage til XP fra Vista, men når jeg installerer ATI driverne (og .NET 2.0, som installationsprogrammet siger at man skal), så viser den sort skærm, næste gang den starter op i Windows.

Jeg har prøvet at afinstallere riverne og derefter installere igen, samt prøve igen fra et genoprettelsespunkt. Ingen af delene hjælper.

Nogen forslag til at afhjælpe problemet?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. marts 2008 - 19:13 #1
har du prøvet med omega driveren? http://www.omegadrivers.net/ati.php

de fungere for det meste bedre end ATis officielle :)
Avatar billede fireworm Nybegynder
31. marts 2008 - 20:42 #2
Nej, det har jeg ikke ... Må indrømme at jeg er lidt skeptisk overfor ikke-officielt software :o)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. marts 2008 - 21:16 #3
denne er nu god nok, den anbefales af mange - også dem der har bærbare med bobilt ATi chipset simpelthen fordi omega driveren er bedre en laptop producentens. jeg brugte den selv da jeg kørte windows - havde aldrig nogen problemer med den :)
Avatar billede fireworm Nybegynder
31. marts 2008 - 23:10 #4
Vil da overveje det, men kan bare ikke forstå, hvorfor de officielle ATI drivere ikke virker i XP. Der må være et eller andet galt!

Kan forresten se, at de officielle drivere er blevet opdateret d. 5 marts, hvor Omega driverne senester opdateret d. 1. januar :o(
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. april 2008 - 01:22 #5
"Vil da overveje det, men kan bare ikke forstå, hvorfor de officielle ATI drivere ikke virker i XP. Der må være et eller andet galt!" Du har ret, der er noget galt, spørgsmålet er bare om alt besværet med at finde fejlen, er det værd. Sandsynligvis løser Omegadriverne problemet.. Men hvis du med vold og magt vil kører med de officielle, kan du jo altid starte med at rydde lidt registreringsdatabasen, måske løser det problemet. Du kan fx prøve med CCleaner http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ hvis det ikke hjælper, så er mit råd, prøv med Omega.
Avatar billede fireworm Nybegynder
01. april 2008 - 11:09 #6
Har lige prøvet med Omega. Og det virkede ... i ca. 12 timer. Da jeg i dag ville tænde min computer, var problemet vendt tilbage igen :o( Det er godt nok mystisk... Installerede Omega driverne efter en formatering.
Avatar billede fireworm Nybegynder
01. april 2008 - 11:35 #7
Prøvede at ryde op i registreringsdatabasen med CCcleaner og derefter installere ATI driverne, men de hjalp ikke. Prøvede derefter det samme med Omega driverne, og problemet var det samme :o(

I skal have tak for jeres forslag, men tror desværre, at der ikke er andet at gøre, end at skifte til Vista igen. Næste gang køber jeg er nVidia kort.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. april 2008 - 14:06 #8
Det lyder godt nok mystisk. Ud fra den antagelse at du har installeret alle drivere rigtigt, har jeg kun det forslag at tjekke om kortet sidder ordenligt i sokklen.
Avatar billede fireworm Nybegynder
01. april 2008 - 17:55 #9
Tvivler på at min kort ikke sidder korrekt i soklen, da jeg jo kan gå ind i Windows, når driverne ikke er opdateret?

De omega drivere jeg har installeret er disse: http://www.omegadrivers.net/ati_winxp.php - og når jeg har et 1900XT kort og bruger Win XP, så burde det vel være korrekt?
Avatar billede meterpunk Nybegynder
01. april 2008 - 19:52 #10
Jo det ser rigtigt ud. Sidste skud i bøssen fra min side.. har du alle opdateringer fra http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da hvis du mangler nogle, kan det give problemer.
Avatar billede haverslev Novice
01. april 2008 - 20:02 #11
Har du installeret bundkort drivene (chipset) ?
Avatar billede fireworm Nybegynder
09. april 2008 - 15:35 #12
Tjekkede også chipset-driverne, men det var ikke problemet. Men fandt problemet bag løsningen - så at sige: Mit HDMI-kabel fratil TV'et skulle bare skifte DVI-udgang :o)

Men tak for jeres indput.