Avatar billede abatabat Nybegynder
31. marts 2008 - 10:11 Der er 7 kommentarer

word doc oved ca 5mb eller ca 30 sider går ned

Hej. Jeg har det problem at når mit word doc. kommer op i størrelse(plejer at være ved ca. 5mb eller 30 sider). Så er det utroligt tungt at arbejde i, det tager meget langtid at scrolle, og til tider bryder word ned, det gælder både 2003 og 2007. I 2003 indlæste jeg billeder som nogle mata... og det hjalp lidt på størrelsen. men kan ikke finde funktionen i 2007.

Nogle der kender til problemet og har en rigtig god løsning. Så ville jeg blive rigtig glad. det er nemlig ret surt når et doc på 100 går ned.
på forhånd mange tak
Avatar billede word-hajen Nybegynder
31. marts 2008 - 20:38 #1
Normalt bør hverken 30, eller for den sags skyld 150, sider ikke være et problem. Men det afhænger i meget høj grad af, hvad du har "proppet" ind i dit dokument. Men hvis du får et dokument på 30 sider til at fylde 5 MB, gætter jeg på, at du har smidt mange billeder ind - er det rigtigt?

I øvrigt kan du slå din visning over til Normal-visning/udkast, når du arbejder i dokumentet. Det gør det i hvertfald nemmere at komme ned igennem dokumentet (til gengæld får du så heller ikke vist det hele, f.eks. billeder osv.).

Jeg er ikke klar over, hvad du mener omkring indlæsning af billeder som mata..., men du kan prøve at komprimere dine billeder. Klik på et billede, vælg fanen med billed-værktøjer, derefter komprimer billeder.
Avatar billede abatabat Nybegynder
31. marts 2008 - 20:51 #2
jo der er mange billeder og formler.

jeg prøver det med visningen.

jeg har prøvet at den komprimer alle billerder, ændre desværre intet på størrelsen.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
31. marts 2008 - 21:08 #3
Hvis komprimering af billeder ikke ændrer på filstørrelsen, er dine billeder formentlig allerede komprimeret så meget, som de nu kan i det format. Overvej evt. at ændre billederne til et andet format, inden du sætter dem ind. Vær dog opmærksom på kvaliteten, inden du gør det.
Avatar billede abatabat Nybegynder
01. april 2008 - 15:50 #4
jeg har taget de billeder med mest farve og lavet til png. og det gav o,7MB.

Men jeg forstår bare ikke at 5MB og 30 sider, er for voldsom for et program som word.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
01. april 2008 - 19:20 #5
Det er ikke de 30 sider, der gør det. Jeg har da tidligere skrevet dokumenter på flere hundrede sider, og det er der også mange andre, der gør/har gjort. Har også 2 skabeloner, der hver især fylder lige over 5 MB uden problemer.

Har du i øvrigt overvejet at køre en reparation af din Office-installation? For at tjekke, om der evt. gemmer sig noget der?

Du skriver, at du har taget nogle af billederne og omformateret med et resultat, der siger, at du sparer 0,7 MB. Så er det vel tiden/forsøget værd at omdanne resten af billederne?
Avatar billede abatabat Nybegynder
03. april 2008 - 17:54 #6
jo det er rigtigt, men det tager bare så langtid at omdanne alle billeder.
Jeg tror ikke det er installationen den er gal med. Jeg har både haft problemet med word 2003 og 2007. Jeg bruger selv xp, men ham jeg skriver med bruger vista, og han har samme problem.
Der er også andre jeg kender der har det problem når man kommer op på 4-5-6mb doc.

jeg forstår det simpelt hen ikke. Et så udbredt program burde da ikke havde problemer med et doc på 5mb.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
03. april 2008 - 19:05 #7
Lavede lige for sjov et dokument med tekst og gemte det i 97-2003-format (2007-format er et komprimeret format). Dokumentet er på 223 sider med ren tekst og fylder 850 kb. Så hvis det skal "omregnes" til dine filstørrelser, så skal dokumentet være på 1.300 sider. Det er da et pænt stort dokument.