Avatar billede motyl Nybegynder
30. marts 2008 - 16:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Users/brugere problematik i Windows Vista Home Premium

Hej Eksperte.

Jeg har netop købt Windows Vista Home Premium til min PC, men jeg er bange for at der er en fejl i installationen eller i de efterfølgende updates.

Ude i roden af C-drevet er der en mappe der hedder "Brugere", men Windows Vista refererer til denne mappe som "Users". Dette skaber nogle problemer når jeg f.eks. ønsker at udpakke hentede filer, idet WinRar eller WinZip melder om at stien er forkert. Dette er fordi at Vista starter med at kigger i "C:\Users\.." og ikke "C:\Brugere\..", som mappen reelt hedder.

Dette er også et problem når jeg forsøger at installere netbank, som ligeledes forsøger at lægge nøgle-filen i "C:\Users\.." og ikke "C:\Brugere\..". Jeg kan forsøge at placere den i "C:\", men så får jeg at vide at drevet er skrivebeskyttet!?

Hvad kan dette skyldes? ...og hvad skal jeg gøre for at rette op på disse problemer? Er der nogle indstillinger jeg skal gå igennem? Det skal siges at jeg ikke har mulighed for at Omdøbe mappen "Brugere" til "Users".

Håber meget på jeres hjælp her.

Mvh. Motyl
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 16:30 #1
nu har jeg ikke lige en vista ved hånden, men mener nu at mappen hedder users, og det der hedder brugere er en genvej til users (du har også en genvej der hedder documents and settings der henviser til users)
Avatar billede motyl Nybegynder
30. marts 2008 - 17:13 #2
Hej Cool M F

Det jeg har i "c:\" er mapperne "Brugere", "Programmer" og "Windows". Stien til mine dokumenter er "C:\Users\Jerry\Documents" - det er i hvert fald hvad der står i selve adresselinien når jeg klikker mig ind i det bilbiotek.

Jeg har ikke umiddelbart noget der hedder "Documents and settings".

Hvis mappen "Brugere" blot er en genvej til "Users", så undrer det mig hvorfor at WinRar eller Netbank melder at mappen ikke findes. Det er meget mærkeligt det her :)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 18:29 #3
så mappen "C:\Users\Jerry\Documents" findes jo helt klart, og derfor er stien c:\users\ også tilgængelig

genvejen documents and settings er skjult, prøv at slå visning af skjulte filer og mapper til

du skrev at winrar ikke kan fide stien "C:\Users\.."  hvad dækker de to prikker over?
Avatar billede motyl Nybegynder
30. marts 2008 - 19:02 #4
Prikkerne i "C:\Users\.." dækker over resten af stien frem til f.eks. der hvor netbank nøgle-filen ligger i brugerens Dokumentmappe.

Jeg er ret grøn til Vista, så jeg er lidt i tvivl om hvor jeg slår visning af skjulte filer og mapper til :) Har du nogle forslag?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 19:53 #5
det er noget i retning af det her:
kontrolpanel --> mappeindstillinger --> fanen vis --> hak i vis skjulte filer og mapper

lige som i xp
Avatar billede motyl Nybegynder
30. marts 2008 - 20:58 #6
Hej cool m f

Nu har jeg aktiveret visning af skjulte filer og mapper, men der findes stadig ikke en mappe i roden af c-drevet der hedder Users.

Jeg har fundet mappen "documents and settings", men jeg har ikke adgang til den!?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 21:09 #7
documents and settings er ikke en mappe, det er kun en genvej til users

mener nu at brugere også kun er en genvej, men kan jo huske galt. og har ikke adgang til en vistamaskine lige her hvor jeg befinder mig lige nu.
prøver lige at "spørge google" en gang
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 22:48 #8
ok har nu installeret en vista på en virtualpc.

når man kigger i explorer ser mappen godt nok ud til at hedde brugere, men prøv det her:

tryk start --> skriv cmd.exe og tryk enter --> skriv cd\ og tryk enter --> skriv dir og tryk enter

Nu kan du se at mappen rent faktisk hedder users
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. marts 2008 - 23:04 #9
det samme gør sig gældende for mappen programmer, den hedder egentlig program files

så når winrar skriver c:\users\jerry\desktop  så svarer det til c:\brugere\jerry\skrivebord i explorer
Avatar billede starknight_is Nybegynder
05. april 2008 - 03:29 #10
Hej Begge to,

Det er 100% korrekt af cool m f
c:\brugere er faktisk ikke en "reel" mappe i vista, vista er basalt og i kerne 100% engelsk, uden undtagelser, dvs at mappen c:\users faktisk er den mappe der i XP hed "Documents and settings"
Dette burde nu ikke give problemer som du beskriver motyl, hvilket giver mig tanken at det er din "UAC" eller bedre kendt som Brugerkontostyring som laver lidt ged. ihvertfald mht din netbank. (UAC blokerer al skrivning til din harddisk i roden eller mapper som ikke er oprettet uden du har godkendt det som administrator)

Åbn din Start menu, gå i kontrolpanel, skift til klassisk visning i øvre venstre side, åbn herefter Brugerkonti, vælg "Slå brugerkontostyring til eller fra"
fjern fluebenet, tryk "OK" og genstart, installer nu din netbank og se om ikke det hjælper.