Avatar billede arnepedersen Forsker
27. marts 2008 - 14:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Objektiver i USA

Jeg skal til Florida til sep. og ønsker at købe denne: Canon EF 70-200 mm F/4L IS USM. Eller lignende.
Har hørt at det ca. er halv pris i USA. Er det rigtigt, og kan jeg gøre det lovligt?
Jeg skal til Tyskland i maj, er der noget at hente der?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 15:13 #1
Check prisen paa diverse web shops i USA.

Jeg tror ikke at du kan finde det billigere i en butik.

Det betyder ogsaa at der nok er en pris relation:

pris i DK = pris i USA + fragt + 25% import moms + 140 kr. PostDanmark gebyr + vaerdi af at have en dansk forhandler at gaa til
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2008 - 15:16 #2
(jeg skal understrege at jeg intet kender til kamera udstyr)
Avatar billede drkaj Nybegynder
27. marts 2008 - 15:44 #3
Tjaa... der er masser at spare. Min erfaring er, at objektiver er ca. halv pris i usa. Se f.eks. www.bhphoto.com - iøvrigt nok den største kamerabutik i verden.

Du skal dog være opmærksom på at der ofte kommer 5-10% state tax oven i de priser du ser på nettet.

Med hensyn til lovligheden: Du har ret til at indføre for ca. 3250 kr, uden at skulle opgive det. Er beløbet større, skal du henvende dig til tolderne i lufthavnen og betale moms og told. Du kan selvfølgelig prøve at slippe igennem, men så er det ikke lovligt.
Avatar billede drkaj Nybegynder
27. marts 2008 - 15:47 #4
Min erfaring med tyskland er iøvrigt, at der ikke er det store at hente der... måske 5-10% hvis man er virkelig heldig. Nogen gange er det dyrere.

Jeg har engang talt med en forhandler om hvordan det kan være at priserne i Europa er væsentligt højere end i USA og Asien. De siger, at de store firmaer betragter de enkelte lande som hver sit marked, hvorfor de ikke bliver storsalgsfordele. Så prisen er stort set ens, lige meget om det er DK, DE eller UK man handler i. Det er faktisk kun momsen der varierer.
Avatar billede gurly Praktikant
27. marts 2008 - 16:46 #5
dolleren er jo faldet til en meget lav kurs for tiden, derfor er der meget at spare for tiden, import momsen er 25 % fra alle lande uden for EU
men er det på en rejse, kan man bare destroere alle parpire på kamaraet,
(eller semde dem med posten i et brev til sig selv)
og påstå over for tolderen at kamaraet havde man da med fra danmark til usa, og at det er købt i danmark, det kan ikke modbevises c",)
Avatar billede Beach Mester
28. marts 2008 - 01:34 #6
drkaj--->"Du har ret til at indføre for ca. 3250 kr, uden at skulle opgive det"
Forkert, beløbet er 1.350,- ud over sprut og smøger mm.
http://www.fdm.dk/CmsRoot/Templates/StandardTemplates/StandardTemplate.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7bF090F764-2758-4834-B4EA-0CCAE0BA69E2%7d&NRORIGINALURL=%2fpublic%2fferie%2fferiebasen%2fTyskland%2fgenerelt%2ftoldfrieuropa%2ehtm&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#Ikke-EU-lande

gurly--->"påstå over for tolderen at kamaraet havde man da med fra danmark til usa"
Slap nu lige af kamarat, du er helt galt på den, det lydder ikke som om du lige har styr over hvad du snakker om *LOL*
Jeg kan med et telefonopkald til et enkelt internationalt nummer få oplyst i hvilket land en given fotovarer (eks Canon) er købt.
Hvorfor tror du der altid er et serienummer / stelnummer i fotogrej?
Hvorfor tror du at et Canon SLR hus i EU hedder EOS men i USA hedder Rabel selv om det er nøjagtigt det samme??
Har du tænkt over at producenter af high-value varer har en ganske godt samarbejde med bla. de danske toldmyndigheder bla. for at forhindre  parallelimport???

Kunne blive ved, så inden du forsøger at lære andre om bedrageri så prøv det selv først *S*

Tager man noget med hjem--->
Hvis uheldet er ude og der er kontrol, og man kommer hjem med en optik som man påstår er indkøbt i DK så vil de med garanti bede om at man fremviser eller fremsender den danske kvitering man jo nok har gemt pga. garantien. Siger man at den er røget i skralderen så vil de gerne have oplyst i hvilken butik man har købt den,  så vil de gå den vej for at checke rigtigheden af handlen. En forhandler har pligt til at gemme en salgsfaktura i 5 år. Kommer man så langt ud at man siger den er handlet privat ja så vil de gerne vide af hvem den er købt osv osv osv...
Sagt på en anden måde så er der INGEN nem løsning hvis først man hænger i saksen.

arnepedersen--->
Ja, der er rigtig mange penge at hente ved at købe en optik i US lige nu. En ting er at de er en del billigere end i DK, men selvfølgelig mest fordi kursen på $ er ultra lav. Jeg har selv ved et uheld for 2 år siden handlet en Sigma optik i Vegas for omregnet 1.500,- som på samme tidspunkt i DK kostede 3.700,- Uheldet stod i at min Org-optik rent faktisk gik i baglås i blænderen (havde den med hjem, da der jo stadig var garanti på den) og derfor måtte have en erstatning de man jo må have nogle billeder med hjem efter 17 dage Californien rundt. Men en tolder der endnu ikke har fået sin morgenkaffe kunne nemt give mig en bøde hvis uheldet var ude:-)

Alle--->
Der vil altid være stikprøvekontrol når man lander fra USA i DK, men har aldrig selv været ude for at de har stillet ? ved mine ting. Har både haft blærbar og en hel del fotogrej med på mine ture (både ud og hjem) uden andre problemer end de satans scanninger ind og ud af div. flyvere hvor alt elektronisk grej skal i hver sin bakke igennem røntgen gennemlysningerne men....

Glem ALT om at forsøge at snyde en tolder. Hvis han vil finde sandheden så gør han det og man får ikke mulighed for at fortryde det man allerede én gang har bildt dem ind. Husk på at det er deres job at tage folk som f.eks. gurly (sorry gurly *S*) der kommer med helt alm. vandede historier, de hører på dem 8 timer om, dagen 5 dage om ugen.

Man kan tage chancen og gå igennem og håbe på at det går, men man må så også være manden der kan tage skraldet med det samme hvis man diskret bliver taget til siden.

Nå, det blev en lidt lang forklaring, men syntes det ville være synd for arnepedersen at sætte ham blår i øjnene når nu virkeligheden er en lidt anden end nogle tror.

//Beach

PS: Har du ikke været i US før, så glæd dig, ALT er meget større end her i lille danmark!
Avatar billede gurly Praktikant
28. marts 2008 - 15:11 #7
beach

Ja ok, men så var det godt jeg lige fik nævnt ide´en, så du kunne afkræfte den som værende meget dårlig.

Der var måske flere end mig der kan lære af dit svar c",)

Men der må findes mange andre vare som ikke indeholder "stelnummer"

Hvordan i øvrigt hvis du havde købt kamaraet på en tidligere usa tur, eller du kan have købt det brugt af en der har været i usa, det er nok ret svært at modbevise
Avatar billede Beach Mester
31. marts 2008 - 02:06 #8
gurly--->
Nu er det ikke fordi jeg jobber i tolden, men har haft en del med pakker på toldlager at gøre. Derfor har jeg hørt rigtig mange af de historier som folk har forsøgt sig med *S*

Der er rigtig mange der tror det er nemt at snyde tolden i en lufthavn, men må sige at det er næsten umuligt. Bliver man udpeget til ekstra kontrol så er slaget tabt.

Det skal så ligges op i mod om man er den der bliver trukket ud til test af bagage eller går lige igennem!!!

På en international ankomst til Kastrup er der måske 450 passerer der skal igennem kontrol, og på en alm. ankomst måske 5 der bliver sendt igennem ekstra kontrol- Det er kun omkring 1%. De tal jeg kommer med er hvad jeg tror, ikke noget statistisk da dette af gode grunde er classified på højeste plan *S*

Så må det være op til en selv om man kan ligne en der ikke har noget at fortolde og gå igennem den grønne port, eller om ens samvittighed ikke holder og derfor frivilligt går igennem den røde port og opgiver hvad man har for meget med hjem............

--->Hvordan i øvrigt hvis du havde købt kamaraet på en tidligere usa tur
Så har du jo en toldkvitering.
--->eller du kan have købt det brugt af en der har været i usa
Så har din ven en toldkvitering.

Det er både din vens og din egen pligt at gemme toldkviteringer i 5 år!

--->Men der må findes mange andre vare som ikke indeholder "stelnummer"
Jeps, men stort set alle high-value varer har en eller anden form for kendetegn fra verdensdel til verdensdel. Det er derfor det er "så nemt" for toldmyndighederne at stoppe de kæmpe partier af parallelimport-varer som der de sidste år har ramt EU.

Hvis en dansk importør oplever forhandlere i DK der kan sælge en given varer billigere end han selv kan købe den til, kan han hurtigt henvende sig til skat og forhøre sig omkring problemet. De kan så i samarbejde med fabrikanten ligge mærker ind i eks. tøj eller andet som kan være umuligt for "piraterne" at opdage.

Det samme med Org. varer købt i USA. Der kan high-value varer uden stelnummer være fabrikeret med en ændring som du og jeg ikke ser, men som står i en database hos toldmyndighederne.

De har så hulens mange muligheder vi ikke nogen sinde får noget at vide om, men ved de er der. Ellers ville det vel ikke være muligt at stoppe at parti MagLite lygter fra USA som rent faktisk af omveje var produceret i et ikke opgivet østland. Der er ikke serienumre i MagLite lygter og tvivler på at piraten har ændret på designet...

Alle--->
Jeg er ikke selv skide glad for de regler der findes, men må jo tilpasse mig som alle andre. Kan stadig ikke fatte at man ikke som privat må handle som man lyster så længe det ikke er med videresalg for øje.  Den grænse på 1.350,- som der er nu, dækker ikke engang alt det tøj vi har haft med hjem hver gang vi har været i US. Vi tager altid minimalt med af det tøj vi skal bruge, og køber så hvad vi skal have på hen-af-vejen da vi altid rejser med bil igennem landet. Skulle jeg falde over en brugt radar (jeps, fandt en lækker en på en militær base i Arisona) til $359 så må jeg ikke tage den med hjem uden at betale ved kasse et. Jammen for søren, den kunne bruges under 2. verdenskrig og har intet andet en affektionsværdi for mig. Droppede handlen da jeg også tænkte lidt på at jeg måske kunne blive bustet for at føre militære hemmeligheder ud af US.

Så der skal ikke hærske nogen tvivl om at jeg ikke selv fatter systemet. Kunne forstå hvis jeg ved hjemkomst ville sælge tingene med fortjeneste, men burde det ikke være op til myndighederne at bevise dette i stedet for???

Nå... Men det var jo ikke rigtig noget arnepedersen kan bruge til andet end at danne signe egne overvejelser omkring risiko for at købe for meget med hjem.

Mest skrevet for at få alle på vej til US til lige at klappe hesten inden man køber både hus og hjem fattigt inden man lander i tolden i lille Danmark *S*

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
01. april 2008 - 11:15 #9
Ok. det må så være uddebatteret, godt at få klarhed over reglerne. Beach lægger du lige et svar til point.
Mvh. Arne
Avatar billede Beach Mester
02. april 2008 - 01:11 #10
Den kommer her....Ping

Rigtig god tur:-)

//Beach