Avatar billede sysus Nybegynder
27. marts 2008 - 10:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling på typer/koder

Jeg vil gerne have hjælp til at lave "spredte" sammentællinger i et regneark.
Min bruger skal udfylde en timeregistrering med angivelse af type og tidsforbrug. Når måneden er gået, skal jeg regne samlet tid ud for hver type. Jeg har kun 5 forskellige typer, men vil gerne have arket automatiseret, så jeg ikke skal i gang med lommeregneren for hver medarbejder. Er der nogen, der kan hjælpe?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2008 - 11:33 #1
Du er velkommen til at sende filen til: pb@supertekst-it.dk
- så er det lidt nemmere at forholde sig til udfordringen - men VBA kan uden tvivl løse det.
27. marts 2008 - 13:22 #2
Mon ikke =SUMHVIS(A,B,C) kan løse din problematik!

Jeg går udfra, at du flere rækker, og at du på hver række har både type og timer registreret!

Lad os antage at du har type i kolonne E og timer i kolonne F og dine timer rækker ligger inden for række 5 til 30...
Typerne kunne måske hedde "BYG", "RYDOP", "SAML", og så kunne formlen se således ud:

=SUMHVIS(E5:E30;"BYG";F5:F30)
eller
=SUMHVIS(E5:E30;"RYDOP";F5:F30)
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2008 - 14:46 #3
I det fremsendte ark blev Sum.Hvis-funktionen anvendt...
Avatar billede sysus Nybegynder
27. marts 2008 - 14:52 #4
Det var fremragende og hurtig hjælp. Nu er jeg blevet færdig med mit ark, som virker.
27. marts 2008 - 15:09 #5
Jep - det lød også som noget der lå lige til højrebenet..!