Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:22 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Sælger vil ikke returnere forkert bærbar

Hej alle sammen!

I tirsdags modtog jeg min nye bærbar computer. Jeg starter den op, og glæder mig til at gå ind i systemoplysninger for at se på den herlige sag.
Da finder jeg så ud af at harddisken i stedet for 250GB er på 200GB. Jeg ringer ind til sælger, og de prøver at bortforklare med at der bliver brugt 50GB til 'recovery partition'. Efter en lille 'kamp' indrømmer sælger dog at der kun er en 200GB harddisk i.
Sælger tilbyder 300 kr i kompesation. Det synes jeg er for lidt da jeg kunne få en tilsvarende bærbar (med 200GB) til langt under 300 kr billigere.
Jeg foreslår at jeg vil returnere computeren, men det afviser sælger blank og siger at hvis jeg har startet computeren op, så har jeg brudt forseglingen og har ikke ret til at returnere.

Mit spørgsmål er så:

Kan det være rigtigt at jeg ikke kan returnere min bærbar fordi den har været startet op?
Jeg blev jo nødt til at starte den op for at finde ud af at der kun er 200GB harddisk i.

på forhånd tak!
Avatar billede peet-49 Novice
22. marts 2008 - 11:25 #1
Er den købt OnLine, har du 14 dages fortrydelsesret.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:42 #2
Det er den. Jeg ved godt der er 14 dages fortrydelsesret, men sælger siger at så snart den er startet op, så har jeg ingen fortrydelsesret da den er blevet brudt.
Avatar billede leif Seniormester
22. marts 2008 - 11:47 #3
Hvad står der i din Ordrebekræftelse og på din Faktura ?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 11:52 #4
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Klik på "Klag hurtigst muligt" og derefter på "Hvad kan være en fejl"
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:52 #5
mht til hvad?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:55 #6
"Hvis tidligere salgsled (fx importøren eller producenten) i annoncer, på emballagen eller i brugsanvisningen eller i andre "offentlige" meddelelser, har givet urigtige eller vildledende oplysninger om varen.

    * Hvis din nye pc viser sig at have en mindre hukommelse end angivet på emballagen, eller der ikke er lys i fryseskabet som oplyst i brochuren fra producenten,
"

Det er jo lige præcis den her situation. Men stadig, sælger holder på at jeg har brudt embellagen og kan ikke returnere. Kan det være rigtigt?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 11:58 #7
Umiddelbart mener jeg ikke at det har nogen betydning om den har været startet op. Men jeg er nu heller ikke advokat. ... men hvrodan skulel du dog kunne undersøge om du have fået det rigtige hvis du ikke må starte computeren op først.

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Specielt:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.

Faktsik ser det ud til at du har pligt til at undersøge om du har fået det du har betalt for:

§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse, som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56 ville være pligtig at drage omsorg for den.

§ 55. Er køberen kommet i besiddelse af genstanden, og vil han afvise den, er han pligtig at drage omsorg for den, og kan af sælgeren fordre erstatning for de ham derved påførte omkostninger.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2008 - 11:59 #8
Selvfølgelig har du ret til at returnere varen, for sælgers regning, og lade handelen gå tilbage. Men sælger kan vælge at gøre det så besværligt for dig selv, at du skal overveje tilbudet på de 300 kr. Og hvis du synes, så skrive firmanavnet her ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:06 #9
LG E300 købt hos EDBbiksen.dk. http://edbbiksen.dk/shop/lg-e300-core2duo-15276p.html

Det her henviser sælger mig til som står på deres hjemmeside: EN BÆRBAR PC ELLER ANDEN COMPUTER KAN IKKE RETUNERES UNDER RETURRETTEN, HVIS COMPUTEREN ER STARTET OP MED EN FORUDINSTALLERET LICENS AF WINDOWS OG DENNE ER AKTIVERET, DA SOFTWARE-LICENSEN HERVED ER BRUDT.

men det er vel ikke gældende i denne situation?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 12:10 #10
Nej de kan ikke sætte sig udover den 14 dages returet der er, samt at du skal have mulighed for at prøve skidtet af og se om det i det hele taget kan køre eller der er fejl og mangler.
Så henvend dig blot til butikken igen.
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 12:14 #11
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:17 #12
så selvom windows er startet op og aktiveret så har jeg krav på returnering inden for de 14 dages returret? Så deres betingelser er faktisk ulovlige? eller hvordan skal jeg forstå det?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:18 #13
Som udgangspunkt kan de skrive lige så meget de vil - den kan ikke sætte sig ud over dansk lovgivning.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/4/

Må man spørge: Har du aktiveret din licens? Hvis ikke så falder deres argumwent lidt til jorden. Hvis du har det, så er situationen vist lidt mere tricky da de så er nødt til at installere en ny licens - og det er jo en væsentlig meromkostning for dem.
Avatar billede peet-49 Novice
22. marts 2008 - 12:20 #14
Er den betalt med kreditkort er PBS også en mulighed, det giver desuden sælger et gebyr på 270Kr.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:22 #15
jeg har tændt computeren, installationen sprugte om navn osv (blev jeg nødt til for at starte op), den konfigurerede lidt og startede op. jeg har ikke aktiveret noget manuelt, dog står der under opstart (velkomstsiden Vista starter op med) at windows er aktiveret.

jeg kan jo være ligeglad med om det kommer til at koste sælger mange penge at råde bod på det her, men nu har de først prøvet at lyve over for mig, og derefter prøver at 'skræmme' mig væk med at sige at jeg ingen fortrydelsesret har.

jeg vil bare vide om jeg har sagen på min side når jeg ringer til dem på tirsdag og siger at jeg sender den retur og vil have pengene igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:23 #16
peet: gebyr på hvad? er ikke med
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 12:26 #17
Du har sagen på din side, men du skal sikre dig at du ikke blot sender pc`en tilbage og du ikke får dine penger retur.
De skal overeføre penge først og så sender du pc`en.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:27 #18
haver: har jeg ret til at kræve tilbagebetaling først? og er det inkl. forsendelesudgifter jeg måtte få?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:27 #19
Nej du kan desværre ikke være helt ligeglad.

§ 55. Er køberen kommet i besiddelse af genstanden, og vil han afvise den, er han pligtig at drage omsorg for den, og kan af sælgeren fordre erstatning for de ham derved påførte omkostninger. De i §§ 34 og 35 givne regler finder tilsvarende anvendelse.

Pas endeligt på med at blande din retfærdoghedssans ind i det. :^|
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:30 #20
nielle: jeg prøver ikke at gøre det værre for dem, pointerede bare at hvis det kommer ud i at de skal installere ny licens osv på den, så er jeg skide ligeglad. det er dem der har leveret noget forkert. ;)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:30 #21
Du har vist endnu ikke svaret på:

Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:31 #22
22/03-2008 11:52:28 er svaret :)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:33 #23
Nej. Hvad stod der på det stykke papir de medsendte den bærbare?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:34 #24
jeg gider ikke skrive det hele, derfor jeg spørger mht. hvad?
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:35 #25
Det mest relevante i denne sammenhæng er jo nok hvor stor de angiver harddisken til at være.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:36 #26
250GB
Avatar billede nielle Nybegynder
22. marts 2008 - 12:38 #27
Så står deres sag temmeligt svagt. Du har kigget på fakturen og har der kunnet se at de skriver at det er en model med 250 GB du har fået leveret. Ergo har du startet PC'en op i god tro.

Hvordan havde de ellers forestillet sig at du skulle kunne tjekke uden at starte den op - ved at skille laptoppen ad?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 12:42 #28
Du kan ikke få dine forsendelsomkostninger dækket ifm. at sende den retur.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:43 #29
præcis. også mit første argument! men det ser ud til at jeg har sagen på min side :) tak for hjælpen allesammen! kom med nogle svar, så fordeler jeg point!! endnu engang tak :)
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 12:45 #30
Held og lykke og lad dig ikke "lokke2 af smarte bemærkninger og sælgere ;-)
Avatar billede diggerx Nybegynder
22. marts 2008 - 13:04 #31
Du skal straks sende computeren retur. Husk at gemme pakkekviteringen!!

Hvis der er noget vrøvl med den butik om at få pengene retur, og det er der jo, så ringer du bare til din bank og beder dem annulere betalingen. Så får du dine penge og butikken kommer til at betale 200 kr ekstra i gebyr.

Derudover synes jeg du skal give butikken et wakup call ved at sende en klage til PBS. Så skriver de t sødt lille brev til ham.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 13:05 #32
digger: jeg forstår ikke hvad PBS har med det her at gøre? jeg kan jo heller ikke bare ringe til banken og bede dem trække beløbet tilbage. jeg har jo købt og betalt noget?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 13:19 #33
lukker nu :)
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 13:27 #34
Hov, jeg skal vel ikke have alle de points ?
I andre råb lige op og jeg oprettet et points spg. efterfølgende :-)
Avatar billede leif Seniormester
22. marts 2008 - 13:38 #35
Hvis du har betalt med Dankort er PBS (PBS rt frn virksomhed som har med alle Dankort betalinger at gøre) involveret, men det er igennem din Bank du skal sikre dig at pengene tilbageføres hvis butikken ikke frivilligt vil tilbagebetale dem
Avatar billede nielle Nybegynder
31. marts 2008 - 18:56 #36
Hvad skete der egentlig vidre i denne her sag?
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2009 - 15:25 #37
hej nielle!

der skete det at jeg 'truede' med forbrugerklagenævn osv, og det endte med at de gav sig og sendte en ekstern hdd på 500GB til mig kvit og frit. den stod så af efter et par måneder, og så måtte jeg i krig med dem igen og der gik et par måneder mere, så fik jeg en ny hdd på 500GB tilsendt som jeg stadig har i dag :)