Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 10:47 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

windows vil ikke starte op

Hej eksperter..
Jeg får følgende fejlmeddelelse når jeg tænder for min pc..
"der er fundet en fejl og windows er lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. Hvis det er første gang at du har set denne stopfejl skal du genstarte computeren" - osv osv..

Tidligere hvis jeg har haft lignende problemer har jeg haft mulighed for at køre chkdsk fra min windows inst.cd. Dette har altid løst problemet.

Desværre er dette ikke muligt denne gang.. jeg sætter min windows cd i drevet men så snart jeg vælger om jeg vil reparere eller formatere kommer ovenstående fejlmeddelelse frem igen.!!??

Håber at I kan hjælpe.
Avatar billede tiger_dk Mester
22. marts 2008 - 11:00 #1
tror en formatering er eneste løsning nu ! Desværre !
Avatar billede tiger_dk Mester
22. marts 2008 - 11:10 #2
prøv om du kan starte op i fejlsikret (tryk F8, lige inden Ram optælles) og red dine data !
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:17 #3
Prøv at køre "NTFSFIX" med en live-cd
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 11:18 #4
kan ikke starte op i fejlsikret - den går på fejl.
Er der slet ikke en måde at få den til at køre chkdsk - en kammerat anbefalede mig at lave en bootdisk.??!??
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:18 #5
Eller evt. "chkdsk" fra www.helgec.dk/unik.iso
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 11:25 #6
NTFSFIX med en live-cd.. hvordan gør jeg dette.??
Angående chkdsk - jeg åbnet dit link og gemt filen på mit skrivebord.. men hvordan får jeg den til at køre chkdsk fra min ødelagte pc.??
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 11:26 #7
Prøv at fjerne enhederne fra USB, hvis du har sådanne tilkoblet (minus tastatur/mus)
Lav derefter en reset af bios indstillingerne, ved at udføre dette:
Tryk på "Delete" knappen under opstart for at komme i Bios. Når du er inde i bios menuen, så tryk på F9 for load af default/optimized settings, klik herefter på F10 for at gemme/save (Y/J)

Hvis du ikke kan komme i bios via ovennævnte "delete" knap, så prøv at kigge på skærmen - inden den skifter til windows, så vil der stå en taste kombination som skal bruges for at komme i Bios.

Prøv herefter at lave en chkdsk via cd`en, som du åbenbart tidliger har haft gjort.

Hvis ikke det lykkedes, så prøv en repair, men vær opmærksom på punkt 4.
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen
Dette gælder også SP2, hvis din CD kun er med SP1 og du har opdateret til/med SP2 via Windows Update.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 11:39 #8
"men hvordan får jeg den til at køre chkdsk fra min ødelagte pc.??" filen skal brændes som et "bootimages" herefter booter du op på cdèn - spørg igen hvis det er den løsning du vælger
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 11:50 #9
har ændret i bios og har kørt cd´en igen.. det virker ikke.
Jeg prøver løsningen med chkdsk..
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 13:02 #10
helgec - jeg har lige kørt de anbefalede bootdisk, og får at vide, at win98 har fundet ud af,
at jeg ikke har en gyldig fat32. Det er jo rigtig nok da jeg kører XP pro NTFS.
Jeg prøvede så at skrive CHKDSK og fik svaret: prøv hellere med Scandisk. Men her stoppede
jeg, for jeg vil hellere høre, hvad der gik galt.
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 13:09 #11
jorn_asveg > er du jemar ?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 13:11 #12
Nu syntes jeg jo at jeg hat lavet nogle udmærkede guider og jeg undrer mig såre over at folk der tilsyneladende har problemer end ikke gider gøre sig den ulejlighed at læse disse guider (det er forøvrigt det der er grunden til at jeg ikke gider ligge flere guider op på nettet)Selv en så enkel bemærkning som at jeg skal kontaktes direkte pga. manglende mail fra eksperten kan ikke engang opfattes

Men i anledning af påsken -> boot op på "unik" -> skift til cd-drev -> ntfs4dos http://www.helgec.dk/ntfsdos.html -> herefter -> chkdsk
Men
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 13:18 #13
Men =?????
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 13:29 #14
helgec - Takker for info. Jeg downloade jo bare fra dit link. Anede ikke, der var en guide.

haverslev - jemar, er det en bruger? Nej det er IKKE mig. Jeg er slet ikke dobbeltbruger.
Jeg har skiftet brugernavn for nylig fra jasveg (måske ikke så smart) men så skiftes navnet
jo automatisk på alle sider. Hvad er der med denne jemar, jeg har aldrig set navnet før?
Avatar billede haverslev Novice
22. marts 2008 - 13:36 #15
jorn_asveg > jemar har jo oprettet dette spg. så det er jo lidt mærkeligt at du svare på noget der er lagt i dette spg :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 14:09 #16
haverslev - Det havde jeg slet ikke set, var bare optaget af helgec link*G* Men nej det er
ikke et svar til helgec, men et spørgsmål - som også må være i spørgerens interesse.
Men når jeg nu ser på kommentarerne, kan jeg godt begribe misforståelsen. Beklager:)

helgec - Jeg har udskrevet din guide, for at være sikker på, jeg fulgte den rigtigt.
Men der hvor der skal stå noget med grøn farve, får jeg i stedet denne her:
Device driver not found MSCOO1
No valid cdrom device drivers selected
Det er et Ide drev, som kører solo på bredkablet som D:
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 14:15 #17
angående - "chkdsk" fra www.helgec.dk/unik.iso.. jeg har hentet filen ned og brændt den over på en cd.. men når jeg booter op på unik får jeg ikke det samme billede frem som vist i "http://www.helgec.dk/ntfsdos.html"..??? Hvis jeg skriver "?" får jeg nogle forskellige kommando-muligheder - dog ingen chkdsk.!! Gør jeg noget forkert.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 15:05 #18
"Gør jeg noget forkert." det ved kun du, hvilken promt står du ved ??
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 15:18 #19
promt..??
Når jeg starter fra cd´en skriver den først en masse såsom - "Caldera DR-Dos" og "found USB Hosts".. til sidst skriver den "Using DPMS Dos Protected Mode Services".. herefter står der [DR-Dos]A:\>
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 16:01 #20
Den skal stå øvers på "Start computer with CD-rom support. Så trykker du på 1. tallet og
trykker enter. Hvis dit CD-drev bliver fundet, forandre du A:\ til bogstavet for dit drev. osv.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 16:38 #21
"Caldera DR-Dos" Du har ikke brændt den korrekt
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 17:15 #22
yep.. har netop set at den var brændt forkert.. har lavet en ny og er nu igang.. er nået til
copy xdel.exe e:

men den har stået og arbejdet i meget lang tid..!!?? Over 40 minutter.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 17:18 #23
Hvad brænder du din iso med? det lyder som om, du har brug for lidt hjælp.
Den iso brændes i løbet af et øjeblik.
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 17:28 #24
Jo, jeg har også fået brændt iso´en, det tog kun et øjeblik.
Jeg satte cd´en i drevet og fulgte din vejledning "http://www.helgec.dk/ntfsdos.html".. er nået til figur 7 hvor jeg skal kopiere filen "xdel.exe" til begge drev.
Jeg har tastet
D:\>copy xdel.exe e:
og den begyndte herefter at arbejde.. men den har indtil videre arbejdet i meeeeeget lang tid.. ved ikke om det er meningen at det skal tage så lang tid for den at kopiere dette drev.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 18:07 #25
Tja!! det sa...s påskebryg det sætter til tider mekanismen lidt i stå - prøv nu lige at glem det der copy halløj og læs så den guide ved lejlighed.
Her og nu, genstart med cdèn -> ved A:\> skifter du til cd-drev -> ntfs4dos -> når du har ntfs4dos oppe at køre og det har du på figur 6, så skriver du
chkdsk c:  -> enter
Avatar billede jemar Nybegynder
22. marts 2008 - 18:22 #26
For satan da om det ikke virkede.. jeg er oppe og køre igen..!!! Fantastisk :O)

Takker - god paaske.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 19:00 #27
Jeg lægger et svar og prøv så at undgå alle de bandeord resten af påskedagene
Avatar billede off-line Nybegynder
22. marts 2008 - 19:18 #28
Og prøv også at undgå de sa...s påskebryg. Gør som Jesus - drik vin *G*