Avatar billede pp_cjc Nybegynder
19. marts 2008 - 10:39 Der er 20 kommentarer

Udskrivning af faktura via PDF til mail

Det drejer sig om Microsoft C5 4.0 SP1

Ønsker at udskrive faktura til mail som vedhæftet, da der skal skabelon bagved.
Er der nogle der har en god ide til hvordan dette kan løses på en smart måde??
Er der nogle PDF printere der kan håndtere det eller kan der laves en kørsel fra C5??
Avatar billede leif Seniormester
19. marts 2008 - 10:44 #1
Jeg har valgt blot at installere PDFprintere (fx. www.pdfprinter.dk) til formålet, da det så også giver brugeren mulighed for at printe til PDF fra alle andre programmer.
Avatar billede jeki Nybegynder
19. marts 2008 - 10:53 #2
Vi bruger eDocPrinter PDF Pro. Et glimrende lille produkt der ligger imellem din C5 og din printer. Der kan fint lægges et logo el. lign. på skabelonen.
Avatar billede pp_cjc Nybegynder
19. marts 2008 - 11:03 #3
Kan De PDF printere medtage info om debitors email adresse fra C5 - så der kan sendes til email via PDF i en arbejdsgang?
Avatar billede jeki Nybegynder
19. marts 2008 - 11:25 #4
Nej, desværre.
Avatar billede pp_cjc Nybegynder
19. marts 2008 - 11:32 #5
Er der nogle gode ideer til evt. opbygning af en kørsel fra C5, der kan håndtere det??
Avatar billede dma Nybegynder
19. marts 2008 - 13:04 #6
Jeki: Det er ikke korrekt. PDFprinter kan man nemlig programmere op i mod og få overført information direkte. Det kræver aktivering af den såkaldte Links funktion i pdf-printeren, samt en tilpasning af rapporten m.m. Det er ikke let at beskrive i dybden her på siden, men jeg har lavet adskillige løsninger med C5 og PDFprinter, inkl. automatisk udsendelse af lønsedler, fakturaer og kontoudtog, uden brugerinteraktion.
Avatar billede jeki Nybegynder
19. marts 2008 - 13:47 #7
Jeg svarer selvfølgelig kun på standardfunktionaliteten i det produkt jeg har anbefalet.
Avatar billede rew Nybegynder
19. marts 2008 - 13:49 #8
Vi bruger edocprinter fra C5 og det virker rigtig godt, den henter email og andet info til subject og mailtekst fra C5 og er sat til at sende direkte uden man behøver godkende først, den bruger skabelon med vores brevpapir og gemmer en kopi i en angivet folder. Dette program er faktisk først lavet til at blive brugt fra C5 og lign. Så man kan hente en manual der beskriver alle de koder man skal bruge.
Avatar billede mariaf Juniormester
19. marts 2008 - 19:36 #9
Der er nu ikke meget kode i det. Der skal lige smides email-adresse med over, og så er man kørende - det tager ganske få minutter at "kode"
Avatar billede rew Nybegynder
19. marts 2008 - 22:44 #10
Alt er relativt det er ikke nok bare at smide en email over, den skal sendes med den rigtige kode og printeren skal sættes rigtig op så det tager lidt tid inden man er i luften første gang.
Avatar billede mariaf Juniormester
19. marts 2008 - 23:11 #11
jeg har lavet det forleden. Det tog længere tid at installere pdf-printeren, lægge koden ind og vinge af til mail end det tog at "kode" fakturaen.
Avatar billede pp_cjc Nybegynder
31. marts 2008 - 13:33 #12
Så er det jo nu at jeg spørger "Og hvordan gør man det så???" :-)
Avatar billede kurth Nybegynder
09. december 2008 - 18:28 #13
Hvis du i din øverste linie i pageheader laver et felt, som du udfylder således:
'%%EmailTo:'+DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].Email+'%%'
Du skal skrive det hele, også anførselstegn.

Andre kommandoer: http://pdfprinter.dk/edocprinter/pdf-kommandoer/pdfkommandoer.html

mvh
Kurt
Avatar billede Finngu Novice
19. juli 2010 - 15:49 #14
Kurt - dit forslag med

Hvis du i din øverste linie i pageheader laver et felt, som du udfylder således:
'%%EmailTo:'+DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].Email+'%%'
Du skal skrive det hele, også anførselstegn.

Virker fint hos en jeg kender der har C5 version 4 (danske felter)
Nu kender jeg så en der har den nyere udgave af C5 (version 4,2) hvor felterne pludselig har engelske navne...

Tænker på om du ved, eller kan overskue hvordan linien i pageheaderen så skal se ud?

Felterne i denne nyere C5 hedder jo pludselig en masse andet, så som "SalesTableArch" osv osv.

Håber du eller en anden kender til hvad de forskellige ting nu skal hedde i den der linie, for jeg har en ven jeg ved snart får det problem og gerne vil løse det med C5 og EdocPrinterPro

Finn
Avatar billede kurth Nybegynder
19. juli 2010 - 16:02 #15
'%%EmailTo:'+CustTable[AccountIdx,SalestableArch.Account].Email+'%%'

mvh
Kurt
Avatar billede Finngu Novice
19. juli 2010 - 19:56 #16
Hej Kurt
Det er jo blændende!!!!
Fik lige testet det i en C5 og jeg tror skisme det bare spillede fint!

Mange mange tak :-)

Et tillægsspørgsmål....:
Ser ud til at EdoPrinterPro godt kan gemme en kopi af den "flettede fil fra C5" - og jeg tror sørme det virker.... Den kan "autonummerere dem".... Filen er at finde der hvor vi beder den om at blive gemt og det sker fornemt samtidig med at den mailes til kunden....

Men:
Ved du om det kan sættes op så den gemte PDF fil får fakturanummeret som navn? Det ville jo være super praktisk :-)
Og hvis man kan - ved du så hvordan jeg gør det?

Mange tak for hjælpen :-)

Finn
Avatar billede Finngu Novice
28. juli 2010 - 11:12 #17
Hej Kurt
Jeg er nødt til at forstyrre dig igen
Din oversættelse giver mig sørme alligevel lidt kvaler...
Har sat din kode på engelsek ind i fakturalayoutet i C5 og fik ingen fejl da jeg gemte den..

Edocprinter åbner email som den skal osv, men kundens mailadresse indsættes skisme ikke automatisk alligevel.

Jeg får genereret en pdf fil og outlook åbner og gør sig klar til at jeg sender mailen
Jeg har Edoc sat op så jeg SKAL lige godkende at mailen ryger afsted for at sikre at der ER en mailadresse på kunden i C5
Desuden har jeg sat mig selv på som BCC inde i Edocs opsætning.

Nu kan jeg se at C5 laver fakturaen, der genereres en PDF og outlooks "ny mail" kommer fint op med fakturaen vedhæftet og mig selv som BCC modtager. Men kundens mailadresse der skulle komme med fra C5 mangler i modtagerfeltet i mailen..

Kan du hjælpe?

mange tak
Finn
Avatar billede Finngu Novice
28. juli 2010 - 11:55 #18
Kurt>>> Bare glem min sidste besked - har fået det til at virke :-)

Hehe, der lå lige en linie som tog højde for sproget og jeg havde fået sat din fine kode ind på et sted i headeren hvor den kun blev aktiveret på "ikke dansk" :-)

Nu virker det skisme...!!!

Tak tak tak :-)

Hvordan gør jeg evt med points nu?

Finn
Avatar billede Finngu Novice
28. juli 2010 - 14:17 #19
Tak for hjælpen :-)

Finn
Avatar billede Finngu Novice
18. december 2010 - 16:31 #20
Ved ikke om jeg kan få lukket denne.... tror ikke jeg fik det gjort før....

Finn