Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 17:39 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Gendan bootsektor (windows starter ikke op)

Hejsa

Jeg har lige installeret Suse Linux (den nye med KDE 4.0). Jeg valgte at få installationsprogrammet til at resize min Windows Vista partition med 10 gb så der var plads til Suse, og derudover få Grub bootloaderen til at have Windows som førsteprioritet til opstart. Men efter at installationen er færdig, vil den ikke starte Windows op. Jeg får ganske som jeg har valgt muligheden for at vælge mellem Windows og Suse, - Suse virker upåklageligt, men når jeg vælger Windows Vista siger den, at systemet er beskadiget eller ikke eksisterer.

Når jeg er inde i Suse har jeg adgang til min windows-partition og kan se, at alle mine filer (inkl. windows systemfilerne) stadig ligger der, så der er altså ikke noget galt med partitionen, men snarere grub bootloaderen.

Nogen der ved, hvordan der kan fixes? Min førsteprioritet er at kunne starte Windows op, så må muligheden for Suse-boot komme bagefter, så kan man eventuelt nulstille det så det ikke er Grub der booter op, men kun Windows?

På forhånd tak.

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 18:18 #1
Har du en Vista skive
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 18:23 #2
jeps.. Jeg har prøvet repair, men den kommer med en uventet fejl, og jeg kan så vælge at sende fejlrapport.
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 18:31 #3
Men jeg kan åbne en kommandoprompt. Er det noget med at man kan skrive en kommando der, der sletter Grub? Kan bare ikke huske hvordan man gør
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 18:58 #4
Det hjælper ikke at slette grub, det er Vista`s startfunktion der er i udu. Har du et USB stik, kan din computer boote fra USB
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 19:18 #5
Ja jeg har et USB-stick, men hvordan kan computeren boote derfra?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 19:20 #6
"men hvordan kan computeren boote derfra?" det afhænger af computerens alder, hvor gammel er computeren ? bærbar / stationær ?
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 19:21 #7
Det er en stationær, og den er vel lidt over et år..
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 19:23 #8
Øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 19:29 #9
Slet den nuværende partition på USB stikket via YAST -> download www.helgec.dk/vista.iso - læg filen i "root" - åben din terminal -> fdisk -l , for at finde hvad din USB nøgle hedder, i eksemplet kalder vi den /sdb - skriv følgenfe kommando

dd if=/root/vista.iso of=/dev/sdb conv=notrunc  -> enter

Når filen er overført, genstart computeren med USB-nøglen isat, sæt BIOS til at boote fra USB og for en sikkerheds skyld, bed som bare pokker
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 19:30 #10
Du skal naturligvis vælge den rette betegnelse for USB nøglen "/sdb" er blot et eksempel og du skal være root
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 19:36 #11
Jo tak, er desværre på vej ud af døren, men prøver det senere i aften. Hvordan sletter man partitionen i Yast?

Og hvis det lykkes mig at boote op med usb-sticket, skulle problemet så være løst?
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 19:38 #12
kunne jeg egentlig ikke lige så godt brænde iso-filen ud på en dvd-skive og boote fra dvd?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 20:34 #13
Ved Vista er der intet der er sikkert og USB virker lidt oftere en CD, men prøv
Avatar billede anders_h Novice
18. marts 2008 - 22:14 #14
Det virkede i hvert fald ikke bare at boote op med cd'en, efter at have brændt billedet ud.. Og jeg har lidt problemer med at få billedet over på usb-sticket, men prøver at gøre det på en anden computer (af en eller anden grund vil Suse ikke tillade at man kopierer filer, den bliver ved med at sige access denied)
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2008 - 23:12 #15
Du skal bruge den fremgangsmåde jeg beskriver, altså

dd if=/root/vista.iso of=/dev/sdb conv=notrunc  -> enter
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 06:52 #16
Du brændte vel den cd som et bootimage ?
Har du diskettedrev i computeren ?
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2008 - 14:00 #17
Hvis tingene fortsatt er som de var, gå inn i filen grub.conf og post innholdet her. På min Centos 5.1 så ligger den her /boot/grub/grup.conf

Tror det bare skulle være et spørsmål om å redigere litt om på denne, slik at den kommer opp med fler options og Windows som default.
Avatar billede anders_h Novice
19. marts 2008 - 16:14 #18
helgec -> Jeps, jeg brændte den som bootimage. Problemet med usb-sticket er, at når jeg prøver at kopiere vista.iso over i mappen root (efter jeg har downloadet den via en anden computer), siger den "access denied". Det er som om hele systemet er låst på en eller anden måde. Det samme gælder med grub.conf, den kan jeg heller ikke få adgang til. Ville det evt. hjælpe at boote op fra en ubuntu live-cd?
Avatar billede anders_h Novice
19. marts 2008 - 16:15 #19
og jeg har desværre ikke diskettedrev
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2008 - 16:30 #20
Hvis du fortsatt kan starte opp Suse så skulle det være en nokså rutinemessig ting å rekonfigurere ved å editere grub.conf

Hvis du ikke kan starte opp Suse så kan det også være mulig å nå grub.conf via en Ubuntu live CD.

Det er egentlig to helt forskjellige måter å fikse opp i denne situasjonen på - enten å rekonfigurere grub, og da skal man ikke skifte ut bootsector. Alternativt så kan man legge inn en ny bootsector, men medfører det noen fordel ?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 17:00 #21
"langbein" Jeg tvivler stærkt på at det hjælper med dit forslag, det er ikke "grub" der er problemet, men derimod startfunktionen i Vista, se 18/03-2008 18:23:44

"anders_h" har du forsøgt med det USB stik
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2008 - 19:22 #22
Kan være du har rett, for jeg ser jo ikke PC'en forran meg, men jeg ser fra den første postingen: "men når jeg vælger Windows Vista siger den, at systemet er beskadiget eller ikke eksisterer." Kan jo tyde på at valget fra Grub menyen faktisk er der .. Men det kunne da uansett være interessant å se hva som står i grub.conf filen .. ?!
Avatar billede anders_h Novice
19. marts 2008 - 19:36 #23
langbein -> Jeg skal gøre mit bedste for at få outputtet herind, men har som sagt af uvisse grunde ikke adgang til den i Suse.. Så jeg prøver med Ubuntu, og derefter få lavet det usb stick.
Avatar billede anders_h Novice
19. marts 2008 - 20:32 #24
helgec -> Er der ikke en måde jeg kan få Vista.iso over på usb sticket vha. en windows-computer? Har nemlig også en bærbar, og den bliver ved med at komme med en Access denied fejl hver gang jeg forsøger at kopiere Vista.iso over i root-mappen.
Avatar billede anders_h Novice
19. marts 2008 - 20:55 #25
Har i øvrigt lige opdaget noget mærkeligt.. Mit C-drev ligger åbenbart placeret i /root/windows/C, ved ikke om den har flyttet filerne, eller hvordan det hænger sammen? Men den opfatter alligevel /windows/C som et selvstændigt ntfs-drev.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2008 - 21:24 #26
Nu er det lige før du skal tænke dig "little about" noget siger mig at du vader lidt rundt i begrebene
Hvad med at uploade et screenshot af partitionerne set fra YAST, så vi li`som kan få en ende på denne tråd
Naturligvis kan du overføre den ISO fil til dit USB-stick fra SuSe
Avatar billede anders_h Novice
22. marts 2008 - 12:09 #27
Løsningen blev at redde mine filer vha. Suse og så simpelthen geninstallere Vista. Kunne desværre ikke få løsningen med usb-sticket til at virke, men tak for alle svarene! Gider I begge smide et svar?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2008 - 12:17 #28
:o)
Avatar billede anders_h Novice
30. marts 2008 - 23:33 #29
nå, du får bare alle sammen så ;-)