Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2008 - 19:40 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Centrering af side

Hej :-)

Jeg har lavet denne - http://kunze.dk/mr/ - og mit problem nu er...

Hvordan får jeg centreret siden vertikalt? Det er intet problem at få den i midten af siden jo, men nu har jeg googlet og prøvet mig frem i en hel time uden held.

På forhånd tak.
Avatar billede hmm10 Nybegynder
17. marts 2008 - 19:45 #1
Det er et diskuteret emne herinde ;) Et forslag:

<style>
body {margin:0px;}
#center {position:absolute;top:50%;left:50%;background:red;width:200px;height:100px;margin-left:-100;margin-top:-50px;}
</style>
<div id='center'>center</div>
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
17. marts 2008 - 19:58 #3
drop frames ;).. lav et include med et phpscript i stedet.
Avatar billede kunze Nybegynder
17. marts 2008 - 21:40 #4
hmm10 -> Det må jeg lige teste.

keysersoze -> Tak for link, prøver evt. om det virker med tables.

gadensgaard -> Bruger ikke frames, blot én iFrame... Og well, kan ikke PHP og har ingen intentioner om at lære det... :o)
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2008 - 21:59 #5
det kan let komme til at virke med tables - personligt foretrækker jeg dog kun at bruge tables til det de er beregnet til, nemlig tabullerede date.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
17. marts 2008 - 22:10 #6
hvem snakker om tables andre en dig?
frames/rammer og tables/tabeller er langt fra det samme
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2008 - 22:35 #7
og du hentyder til hvem?
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
17. marts 2008 - 22:46 #8
dig.
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2008 - 23:00 #9
erhm - så prøv lige at læs indlæggene godt igennem igen - specielt det fra 17/03-2008 21:40:27.
Avatar billede keysersoze Guru
17. marts 2008 - 23:13 #10
.. jeg kan heller ikke lige se hvor jeg skulle have draget nogen som helst form for sammenligninger med frames og tables. Så vidt jeg kan se så er den eneste der har blandet noget ligegyldigt ind i diskutionen ham der begyndte at tale om at droppe frames (som nu altså er en iframe) hvilket absolut ingenting løser i spørgers problem.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. marts 2008 - 09:21 #11
den kommentar fra den 17/3 snakker om div ikke tables. Den kommentar med frames (og ja iframe er også en frame) var offtopic men når han nu var igang med at lave siden ordentligt kunne han jo lige så godt.

Og når du nu anbefaler kun at bruge tabeller til tabulære data hvorfor snakker du så om dem i designmæssigt henseende? Der er ikke noget du kan lave med tabeller som ikke kan lade sig gøre med divs.
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2008 - 09:37 #12
jeg tror kun at du læser hvad du selv vil - kunze skriver jo netop i det indlæg at han så "evt vil prøve med tables", og det er den første kommentar overhovedet der har med tables at gøre. Ergo er det ikke mig der begynder på det.

Du kan ikke sætte et så firkantet forhold op at iframes og frames er det samme - det vil svare til at sige at tables og divs er det samme fordi de begge er containere. De ændringer der kræves for at spørgers problem kan løses er forholdsvis simple hvorimod det du foreslår er en total omstrukturering hvilket ingenting løser alligevel... og så er forslaget endda utrolig snæversynet da det lige såvel kunne laves med ASP, SSI eller MasterPages med .NET.

Mht til tables og divs tror jeg igen at du kun læser hvad du selv vil. Først og fremmest kan du sagtens opnå ting med tables som du ikke kan opnå med divs - dernæst så kunne jeg godt tænke mig at høre hvorhenne du mener jeg sætter lighedstegn med frames og tables og hvorhenne du mener jeg foreslår at bruge tables til design.
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. marts 2008 - 09:55 #13
en iFRAME er en FRAME uanset hvad du siger. Den indeholder noget eksternt indhold.

Jeg troede du linkede til en artikel med frames siden kunze konkluderer ud fra dit link at han vil forsøge med tables -> der var jeg forkert på den.

Dette indlæg handler om design og du siger "det kan let komme til at virke med tables" -> dermed siger du at det er ok at bruge tables til design i stedet for at anbefale divs fx.

Omstruktureringen er ikke TOTAL, det kan løses ved at erstatte den iframe med en php include og ændre linksene til at have et target til at linke til et script.

Og ja asp, jsp, eller et ander serverside script kunne også gøre det, det var ikke for at være snæversynet det var bare for at komme med et utroligt simpelt forslag.

Jeg trak den offtopic og det beklager jeg, nu trækker jeg den tilbage igen.
Avatar billede keysersoze Guru
18. marts 2008 - 10:09 #14
Ergo må tables og divs også være det samme da de er containere for anden indhold - eller... Ja, firkantet set kan de vise eksternt (og internt) indhold - men var de præcist det samme ville begge elementer nok ikke være lavet.

Igen læser du kun hvad du selv vil mht tables/divs. Spørger har sat et design op med divs - men pga de udfordringer det giver i forhold til det ønskede resultat overvejer spørger at lave det med tables i stedet for. Jeg svarer at det kan man let gøre MEN at jeg foretrækker at man kun bruger tables til det de er opfundet til, nemlig visning af tabullerede data - med det siger jeg altså at jeg klart foretrækker divs til opsætning.
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2008 - 20:58 #15
<ole>

"en iFRAME er en FRAME uanset hvad du siger. Den indeholder noget eksternt indhold." >> At elementet indeholder eksternt indhold, gør det ikke til en frame. Et object-element indeholder også eksternt indhold - og er sågar et windowed element - men det er der formodentlig ingen, der vil kalde en frame  ;o)

Derudover er jeg helt på linje med keysersoze: Det virker, somom du skriver til en helt anden tråd  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2008 - 21:00 #16
- og når vi nu har den fremme: En HTC, importeret som XML-component i IE, er heller ikke en frame, selvom elementet indeholder eksternt indhold
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. marts 2008 - 21:13 #17
så en iframe er ikke en frame? hvoraf kommer navnet så? så vidt jeg ved står i'et for inline det vil sige en inline frame og det er da en frame, bare inline.
Avatar billede kunze Nybegynder
19. marts 2008 - 06:46 #18
Holy crap! Sikke en omgang I har haft gang i herinde ;o)

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er hvad, da jeg tydeligvis ikke er på jeres niveau. Jeg kan lave relativt simpel HTML and that's it.

Og om jeg bruger det ene eller andet er for mig helt underordnet, bare det virker, og det gør det som fint - på nær den manglende vertikale centrering... Og ja så har jeg ikke spenderet tid på at validere siden ift. gældende standard.

- Kunze
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2008 - 07:59 #19
og netop den vertikale centrering kan du få til at fungere med eksemplet fra det link jeg gav :)
Avatar billede keysersoze Guru
15. maj 2008 - 12:52 #20
lukketid?
Avatar billede kunze Nybegynder
15. maj 2008 - 17:14 #21
Naturligvis - Sorry!

Det er vist som det kan gå når man bruger Eksperten et par gange om året...

Her er dine point :-)