Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
16. marts 2008 - 13:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Knoppix - mount af harddisk fejlmeddelse

Hej Eksperter

Jeg er igang med at hjælpe en ven med at for reddet en masse billeder på hans bærbar, men der er opstået et problem under mount af hans harddisk!

Han har Windows Vista installeret og der er gået ged i den. Den mangler nogle filer til opstart og han vil egentlig gerne have XP tilbage på den. Jeg kom så med den geniale ide bare at hente filerne vha. knoppix også derefter installere XP for helt at komme udenom Vista.

Under opstart af knoppix skriver den bla.:
Scanning for Harddisk partitions and creating /etc/fstab... Done
og går herefter videre til Network...

Jeg går ind i "KDiskFree" og fortæller den at jeg gerne vil mounte det eneste drev der er ntfs. Her kommer der så en fejlmeddelse som lyder:

[Error - KDiskFree]

Called: mount /dev/sda1

Couldn't mount device '/dev/sda1' : Operation not supported

Windows did not shut down properly. Try to mount volume in windows. Shut down and try again.

Mount failed.

[OK]

Hele problemet er jo at windows ikke vil starte op, så det bliver lidt svært at komme derind igen. Håber der nogle med en idé til at få den mounted.

VH Kalle Klaphat
Avatar billede nva Praktikant
16. marts 2008 - 14:00 #1
Sæt den som slavedisk i en anden pc og hent data på den måde.
Avatar billede justrace Novice
16. marts 2008 - 14:03 #2
Det kræver en lille adapter, er det ATA eller SATA?
Avatar billede nva Praktikant
16. marts 2008 - 14:05 #3
Oh jeg så ikke det var Linux :(
Avatar billede nva Praktikant
16. marts 2008 - 14:10 #4
Uden at kende det fjerneste til Linux, så er der måske noget her du kan bruge http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-477123.html
Avatar billede justrace Novice
16. marts 2008 - 14:15 #5
... eller en bærbar?
Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
16. marts 2008 - 14:34 #6
Som skrevet i spørgsmålet er den en bærbar. Jeg vil helst ikke ud i at skal pille ved den på den måde.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2008 - 14:47 #7
Mangler du stadig hjælp ??
Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
16. marts 2008 - 15:31 #8
Ja jeg kan ikke helt forstå hvad det er der står i det link der r blevet postet så problemet er der stadig!
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2008 - 15:50 #9
Hvad er det for en Knoppix version ??
Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
16. marts 2008 - 16:31 #10
Det er KNOPPIX V5.0.1-CD-DK
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2008 - 16:56 #11
Jeg tror ikke at du får succes med den skive idet den ikke har de fornødne NTFS værktøjer
Download og brænd version 5.1.1 http://ftp.uni-kl.de/pub/linux/knoppix/ husk at vælge UK version - boot op på cdèn -> Start -> Knoppix -> root shell -> skriv,
ntfsfix /dev/sda1  -> enter -> gentag sidste kommando, nu tror jeg at du kan få adgang til partitionen ved at klikke på den, hvis ikke må du mounte den med option "force" - spørg igen hvis du er i tvivl, jeg er ikke tilbage før efter kl. 18:00
Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
16. marts 2008 - 23:50 #12
Nu kan jeg sagtens få adgang til harddisken, men mangler så en ftp client til at overføre filer med. Hvad skal jeg bruge der?
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 06:58 #13
Har knoppix fundet netkortet, Start -> Knoppix -> root shell -> skriv, ifconfig -> enter, får du så en ip-adresse ??
Avatar billede kalle_klaphat Nybegynder
17. marts 2008 - 10:33 #14
Første gang jeg prøvede havde computeren ikke fået tildelt en IP adr. derfor kunne jeg ikke bruge browseren som ftp client.

Her til morges fik jeg den startet med en tildelt ip adr. og er i fuld gang med at overføre billeder. Havde nogle problemer med en brænder der gik i stykker i går så havde ret svært ved at få brændt den anden knoppix.

Mange tak Helgec

Vil du lige smide et svar så du kan få nogle point!
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2008 - 11:02 #15
Gerne