Avatar billede champfan Praktikant
13. marts 2008 - 23:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan accepterer Mac Firewall min PDA

Efter at have valgt "Tillad kun vigtige tjenester" i min Mac Firewall vil pc'en ikke acceptere at min PDA synkroniserer.

Modsat en firewall på en Windows pc kommer denne ikke op og beder mig acceptere én gang for alle.

Man kan også vælge at indstille adgang til bestemte tjenester og programmer, men her dukker PDA'en jo ikke op.

Håber at en kan hjælpe. Det er lidt irriterende at slå firewall'en fra og til hele tiden :-(
Avatar billede egonspock Seniormester
14. marts 2008 - 02:16 #1
Det med Firewall er nok lidt religiøst ;-) Jeg ville nok blot slå den officielle fra og installere Little Snitch fra http://obdev.at, der er en udgående firewall som er lidt sjov samtidig :-)  (det kan man nok kun på en Mac :-) )
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. marts 2008 - 06:15 #2
Tak for den spock. Den er downloadet, købt og kører fantastisk . . .
-nu ved man hvad der er på og hvad der er forbudt!
Avatar billede champfan Praktikant
14. marts 2008 - 19:02 #3
Herligt. Men hvad med det indgående snask?
Avatar billede champfan Praktikant
14. marts 2008 - 19:12 #4
Tak for linket, egonspock.

Jeg ser nu, at faq'en på Little Snitch oplyser, at den udelukkende tager sig af den udående, idet Macs egen firewall tager sig af den indgående.

Hmmm... så er jeg desværre lige langt... med mindre at der findes en metode til at "allow'e" min PDA en gang for alle. Men den kan jeg ikke finde.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. marts 2008 - 22:30 #5
Ideen i den indbyggede Firewall i OS X 10.5 er at du skal tilføje applikationen til listen over tilladte applikationer, så de ikke bliver stoppet af firewallen. Firewallen i 10.5 er en indgående applikationsfirewall, som lukker af pr. program. For at åbne firewallen for dit synkroniseringsprogram, skal du trykke på +'et og udpege det. Hvis det er en bestemt port du vil lukke (og det er en lidt mere traditionel måde at have en firewall på), så kan du enten gøre det i terminalen (med kommandolinjeprogrammet ipfw) eller et freewareprogram, som f. eks. waterproof, der kan styre det:
http://www.hanynet.com/waterroof/
Når det så er sagt, så vil jeg nok overveje værdien af en firewall, især hvis man allerede er beskyttet af en router og er på en Mac, men det er ikke fordi man ikke kan ;-)
Avatar billede champfan Praktikant
14. marts 2008 - 23:31 #6
Jeg har udpeget synkroniseringsprogrammet, men PDA'en bliver stadig ikke godkendt. I dette tilfælde er det Missing Sync for Windows Mobile. Jeg har også forsøgt at vælge "bloker indkomne.." for derved at tvinge dialogboksen frem og dermed tillade applikationen adgang. Men det hjælper heller ikke.

Hvad er det for en terminal og kommandolinieprogram du nævner, hvor jeg kan åbne/lukke porte? (som du kan se, er jeg en fuldstændig Mac nybegynder, for hvem det begynder at dæmre, selv om der stadig er et stykke vej :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
15. marts 2008 - 00:24 #7
Helt okay. Den firewall jeg nævner er den mere traditionelle slags, hvor det ikke er programmet, man forbyder at tale i netværket men selve porten i forbindelsen. Hvis man slår den til, kan man slå den anden fra og så burde det virke. Jeg kan forestille mig at Missing Sync starter et baggrundsprogram, som der så ikke bliver åbnet for, og det får du aldrig at se, og får derfor denne ret trælse fejl. Men vær lige opmærksom på at det nok ikke er nær så vigtigt at have en firewall åben på en Mac som på en Windows-maskine, da de eneste kendte hacks er gennem i forvejen åbne porte og skyldes dårlige passwords/protokoller, og så kan det være ligemeget om man har en firewall på eller ej.  (hvis man f. eks. har en ftp-server kørende, som modtager passwords i almindelig tekst og ikke krypteret og der bruger sit systempassword, så kan det blive opfanget og misbrugt osv.). De porte, der ikke er åbne har jo ingen services kørende og derfor kan det være lidt svært at se hvad en firewall så gør nytte (Nogen vil måske mene at jeg er helt forkert på den her. Det er som sagt et halv-religiøst emne, men jeg lærer gerne mere om det, men har indtil videre ikke set lyset.).
Avatar billede champfan Praktikant
15. marts 2008 - 18:46 #8
Tak for fyldestgørende info.

Jeg har nu installeret NoopProof (den nemme for dummies :-), og den indeholder en del flere features end Apples egen firewall. Mærkeligt nok tillader denne heller ikke PDA'en at få adgang og der kommer stadig ikke en "Deny" eller "Allow" boks op. Slår jeg den fra er der naturligvis ingen problemer...

Hvilken Common Service skal skal jeg vælge, hvis jeg skal tilføje en ny? Jeg aner ikke hvilken min PDA og Missing Sync bruger.

Ved du hvordan man afinstallerer Noobproof? Der er ingen uninstall-mulighed.
Avatar billede champfan Praktikant
15. marts 2008 - 18:52 #9
aeblenet: Hvis du nu kører med Little Snitch nu, hvad kører du så med til den indgående trafik? (I kan nok høre, at I kommunikerer med en tidligere, paranoid Windows-bruger...)
Avatar billede champfan Praktikant
20. marts 2008 - 00:31 #10
Tak til jer begge.

Det lykkedes mig at løse problemet med Macs egen firewall til Leopard  5.1. Man skulle finde Missing Sync Listener og tilføje den til listen over applikationer som man vil tillade/lukke for - i dette tilfælde tillade - og det virker  :-)  Man bliver jo en hel Mac-professor til sidst.

Hvordan afinstallerer man i øvrigt NoobProof igen?
Avatar billede egonspock Seniormester
20. marts 2008 - 23:10 #11
Jeg har lige downloadet NoobProof for at se på det. Det er blot et program, der styrer ipfw som er indbygget i OS X i forvejen. For at fjerne den er det nok en god ide at starte programmet og slå det fra (fjerne fluebenet i øverste højre hjørne). Derefter kan du smide programmet ud ved blot at smide det i papirkurven. Det er muligvis en preferencefil i hjem->bibliotek->Preferences som kan smides ud også. Det var alt :-)
Avatar billede champfan Praktikant
21. marts 2008 - 18:11 #12
Tak for info og ikke mindst tak for indsatsen for at hjælpe en nybagt Mac-bruger. Og go' påske...  :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
21. marts 2008 - 18:47 #13
Vi synes jo det er sjovt, så spørg bare igen :-)
Avatar billede champfan Praktikant
21. marts 2008 - 19:16 #14
Det kunne hænde, at jeg vendte tilbage  ;-)