Avatar billede telum Nybegynder
13. marts 2008 - 09:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MS Word og FIXME's m. liste som LaTeX

Hej.

Jeg har tidligere brugt LaTeX en del og var meget glad for deres fixme-pakke. Man skriver \fixme{bla bla} og så indsættes der en fixme(enten som fodnote eller i teksten) og det er muligt, at generere en liste over dem som med figurer, tabeller osv.
På den måde er man relativt sikker på ikke at overse nogen inden man frigiver sit dokument.

Jeg er desværre nødt til at bruge MS Word 2003 på mit arbejde, og jeg savner virkelig FIXME-funktionaliteten.

Jeg kan godt skrive en note, men jeg kan ikke finde ud af, at lave en liste over dem? Findes der alternative måder, evt. et plugin med denne funktionalitet?

/Jesper.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. marts 2008 - 17:04 #1
Word indeholder en liste over de fodnoter, som du har skrevet i dit dokument, hvis du "bare" har behov for den for at se alle fodnoter. Den er formentlig ikke top-dollar i forhold til, hvad du har været vant til, men den er der.

Vælg Normal-visning i dit dokument (Vis-Normal). Vælg derefter Vis-Fodnote.
(bær lige over med mig, hvis ikke jeg rammer fuldstændig skarpt på ordene - sidder selv med Word 2007 UK).

Hvis det er noter, du har med at gøre, kan Word printe dem direkte. I print-dialogboksen skal du vælge "Liste med markeringer" (list with markup) i stedet for dokument.

Derudover har du også mulighed for at få vist noterne/liste med markeringer. Kig i værktøjslinjen for korrekturmarkeringer; der bør være en "Reviewing pane" (i hvertfald en visning af noter/korrekturmarkeringer).
Avatar billede telum Nybegynder
14. marts 2008 - 09:16 #2
super, det vil jeg da i hvert fald kigge på, da jeg ikke bruger foodnoter i dokumentet alligevel.

Jeg havde heller ikke på forhånd en forventning om, at jeg kunne få noget helt tilsvarende. "What you see is what you get" har dog også sine fordele, det er ikke kun dårligt.

Jeg kan huske en del frustration i forbindelse med preambles og figurer der skulle konverteres til EPS osv. i min studietid :-)

Nu har du kun svaret som kommentar, ellers ville jeg gerne have givet nogle point.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
14. marts 2008 - 09:34 #3
Det er kutyme, at man bruger kommentarer, indtil spørgsmålsstiller beder om et svar. Du får så et her.

Hvad er preambles?
Avatar billede telum Nybegynder
14. marts 2008 - 10:36 #4
En preamble er en fil man bruger i LaTeX til at definere hvordan dokumentet skal se ud. Det er her det defineres hvilken font der skal bruges, hvordan kapitler skal se ud osv. Det er lidt en pendant til en CSS-fil.

Smart, men kan også være lidt langhåret når man skal ud i at bruge forskellige pakker osv. Det er tilgengæld rigtigt smart når først det er sat ordentligt op.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
14. marts 2008 - 10:39 #5
Aha.... lidt som et sætte en skabelon op i Word (men måske er det lidt nemmere i Word *s*).