Avatar billede subtraction Nybegynder
12. marts 2008 - 10:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Lopslag og find forrige/næste

Hej..

Her en demo tabel
1    a
2    b
3    c
4    d
5    e
10    f
11    g
12    h
13    i
14    j
15    k

Hvis jeg laver et =Lopslag(c1;a:b;2;falsk)
Og feltet C1 = '5' returneres 'e'
Det er helt fint
Men hvis feltet C1=6 returneres ingen data.
Det er helt fint.

Men - Jeg vil gerne vælge at den skal finde den næste, Alstå 'f'
Eller den forrige, Altså 'e'.

Mine tanker har værete omkring et "For to next loop" - Men ville meget gerne blandet basic udenom.

Pf Tak.
Avatar billede x-lars Novice
12. marts 2008 - 10:27 #1
Hvis du ændrer "falsk" til "sand" i din formel, returneres den næste højere værdi. Tabellen skal være sorteret i stigende nummerorden for at formlen skal virke. Jeg tror ikke, at du kan opnå det andet, altså at den vælger den forrige værdi - ikke uden VBA.
Avatar billede subtraction Nybegynder
12. marts 2008 - 10:34 #2
Dejlig hurtig kommentar - Suk.. Jeg er bare ikke så stærk i VBA.
Men forstår da hvad jeg skal. Hvis den er falsk, så skal den køre en macro jeg har lavet i VBA, der scanner min tabel og finder den værdi, jeg har defineret som acceptable.
Dette er jo nok en større sag eller ?
Avatar billede excelent Ekspert
12. marts 2008 - 10:45 #3
prøv lige om denne dur :

=INDEKS(B1:B100;MIN(HVIS(A1:A100>=C1;RÆKKE(A1:A100))))
indsæt og afslut med CTRL+SHIFT+ENTER
Avatar billede subtraction Nybegynder
12. marts 2008 - 10:58 #4
Wow - Vildt.. Det virker.. Men nu skal jeg lige se om det kan bruges i mine vare nummer der ikke er "tal" - Og jeg vil også kunne vælge at finde værdien der er mindre, hvis den er falsk.
Hvad gør Ctrl-Shift-Enter ?
Super kommentar execlent.
Avatar billede excelent Ekspert
12. marts 2008 - 11:28 #5
Hvis det ikke er tal så virker formlen ikke umiddelbart
Avatar billede excelent Ekspert
19. april 2008 - 11:07 #6
hvordan går det?
Avatar billede excelent Ekspert
14. juni 2008 - 12:20 #7
hvordan går det?
Avatar billede subtraction Nybegynder
30. juni 2008 - 15:51 #8
Ja - Kom lidt væk fra den sry - Men det virkede umiddelbart så points er dine.

Tak og undskyld forsinkelsen.