Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 18:13 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

CD-ROM drev væk?

Hej Experter

Jeg er ved en formattering af min computer efter megen bøvl. Den har været til rep. og fået nyt cdrom drev, som åbenbart ikke er installeret ordentligt. Men nu kan computeren slet ikke finde drevet og jeg kan ikke boote op fra det, når jeg skal installere windows. problemet er at jeg heller ikke kan komme ind i windows fordi der er noget helt galt.

Er der nogen forslag til hvordan jeg kan få cd rom drevet frem igen. Inde i min bios står det til at være disable.

På forhånd mange tak.!
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 18:29 #1
jeg får en fejl ude i dos inden windows start:
Windows kunne ikke starte på grund af en fejl i softwaren. Rapporter problemet som:
Indlæsningsprogrammet behøver dll-fikler til kernel.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 18:34 #2
dll-fikler = dll-filer
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 18:36 #3
"de i min bios står det til at være disable" Var det så ikke en ide at enable det
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 18:39 #4
Jo men hvordan? CD rom drevet har virket indtil nu. Ved heller ikke hvordan man enabler det?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 18:42 #5
Det står på den pågældende side - marker drevet og så er det muligvis ENTER eller F6 /F7 eller PAGE DOWN / PAGE UP eller ????
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 18:44 #6
kan ikke markere drevet når det slet ikke figurerer i bios? Kan ikke finde noget ind i CDrom sequence heller. Så tror ikke jeg kan enable den på denne måde?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 18:50 #7
I dit spørgsmål skriver du "Inde i min bios står det til at være disable." og nu skriver du "kan ikke markere drevet når det slet ikke figurerer i bios? "

Hvad er det så lige du mener
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 19:07 #8
Øhhh, jeg mener stadig begge dele. Inde under devices i bios står der under dvd/cd-rom drive = Disable . Og inde under CDrom sequences hvor man skulle kunne vælge cdrom er der ingenting. Så mener stadig det jeg skrev.
Avatar billede peet-49 Novice
10. marts 2008 - 19:28 #9
Det skal være enablet i bios.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 19:29 #10
Hvis drevet står som disablet ville det jo også forekomme absurd hvis det optrådte under "Boot device"
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 19:44 #11
Hehe ja helt korrekt. Er lidt ude at s.... her. Jeg kan ikke finde nogen steder i bios hvor jeg kan enable det?
Og som skrevet kan jeg ikke komme ind i windows lige i øjeblikket.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 19:51 #12
og til peet-49: det har Helgec også været inde på, men som skrevet kan jeg ikke finde nogen steder at enable det.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 19:58 #13
Har du prøvet mulighederne i min kommentar 10/03-2008 18:42:59
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 20:04 #14
hej helgec.

Jeg tror måske ikke helt jeg forstår det. Når jeg er inde i bios (jeg tror det er bios. jeg trykker f2 ved opstart og kommer ind i noget med en oversigt over system, devices og memory) så kan jeg ikke komme ned til det sted hvor der står disable. Jeg kan ikke få markøren der hen. De eneste menuer jeg kan komme hen til er Main, Advanced, Security, Boot og Exit. Inde under Main er der : Date and time og Enable/disable quiet boot. Inde under advanced er der: Usb supports by bios. Under security kan man lave password, og boot har: Boot sequence. Fdd sequince, hdd sequence og cd-rom sequence.

Så er ikke helt klar over hvad du mener jeg skal prøve?
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 20:21 #15
Hej igen Helgec.

Måske er det muligt at boote fra en usb pen?`ville det hjælpe noget?
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 20:46 #16
Er du helt sikker på at det DVD- drev er kablet og jumpet korrekt
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 20:50 #17
Husk der må kun være en MASTER og en SLAVE på hvert data kabel (det brede kabel) hold dig langt væk fra "cable select" brug enten MASTER eller SLAVE når du jumper, sørg for at datakablet er trykket ordentlig i bund både i drevet og i bundkortet, sørg også for at strømstikket er sat i
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 20:59 #18
ok, jeg prøver at sende den til rep. Så må de kigge på det. Tak for hjælpen . Smid gerne et svar
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 21:16 #19
Ingen løsning, ingen point, men har du prøvet alt de muligheder jeg har skrevet??
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2008 - 21:21 #20
Kan du åbne cd-drevet ??
Avatar billede dallezuper Nybegynder
10. marts 2008 - 21:53 #21
hejsa. Ved ikke om den er sat ordentlig i, grunden til jeg ikke åbner og tjekker kabler, er at så ryger min garanti. Men til det andet spørgsmål, så kan jeg godt åbne drevet, og den lyser, og jeg kan høre at cden jeg putter i spinner.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
11. marts 2008 - 13:20 #22
Hej helgec. Nogen forslag? Eller ser det helt håbløst ud?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2008 - 13:47 #23
Jeg tror nu det er en bagatel, men hvis ikke du vil ofre et telefon opkald til mig giver jeg op, det er for tidskrævende med denne metode
Avatar billede dallezuper Nybegynder
11. marts 2008 - 22:46 #24
ok.. Jeg snakker lige først med computer support, så må jeg se hvad de siger.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
07. januar 2009 - 22:20 #25
Det er gammelt det her, men den blev skrottet. Helgec ligger du et svar som tak for alt din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2009 - 06:17 #26
Jeg samler ikke point så snup dem selv
Avatar billede dallezuper Nybegynder
12. januar 2009 - 20:55 #27
OKI. men tak forhjælpen anyways.