Avatar billede justrace Novice
10. marts 2008 - 17:09 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

RAID= og RAID1, hvad er forskellen?

Hvad er rigtigt og forkert?

RAID0 er stripping, altså at en fil bliver delt op i bidder og fordelt på de 2 hd, således at overførselshastigheden teoretisk bliver fordoblet, og med lagringsplads som de 2 hd tilsammen, og ingen recovery mulighed?

RAID1 er mirroring, altså en kopi af hinanden, og lidt ringere overførselshastighed da der skrives det samme på begge hd, med plads som den ene hd, men med fuld recovery mulighed?
Avatar billede svenstrup Nybegynder
10. marts 2008 - 17:14 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2008 - 17:16 #2
Det lyder rimeligt rigtigt.

Bemaerk at kun sekventiel adgang til lidt stoerre filer kan udnytte RAID 0 (filer
som er saa smaa at de kun ligger paa en disk og random access til smaa stumper
giver ingen forbedring).

Hvis RAID 1 er med en god RAID controller saa kan laese hastigheden i mange tilfaelde
forbedres da controlleren kan "lege" RAID 0.
Avatar billede justrace Novice
10. marts 2008 - 22:16 #3
Jeps, og her er det vist i detaljer grafisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Det er fordi jeg talte med LinkSys support, og han påstod at RAID0 er ligesom RAID1, altså hvd plads angår, og blev nærmest fornærmet og irriteret over at jeg påstod noget andet.

arne_v: Lægger du også et svar så du kan avancere et par pladser opad? ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2008 - 23:37 #4
LinkSys support er fulde af BS.

Og svar.
Avatar billede justrace Novice
11. marts 2008 - 00:04 #5
Det mente jeg jo også, og han bad mig nærmest om at læse på lektien inden jeg begyndte på den slags tåbelige påstande.

Hvis han havde ret, ville TAID= jo være, ja, lig nul, aldrig opfundet. :)
Avatar billede justrace Novice
11. marts 2008 - 00:04 #6
TAID= = RAID0