Avatar billede svenstrup Nybegynder
10. marts 2008 - 09:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opstart og shutdown

Jeg har problemer med at min computer somme tider ikke slukker helt når jeg lukker Windows ned. Den når til en skærm, hvor der står "Windows lukker" og der bliver den så stående indtil jeg slukker på kontakten.
Omvendt er der også nogle gange problemer ved opstart. Jeg tænder for computeren, blæser, cd-drev, diske mv. lader til at starte op, men der kommer ikke noget på skærmen (ingen initialiserende tekst eller BIP fra BIOS eller lign.) og sådan bliver den stående indtil jeg slukker på kontakten og forsøger igen eller holder Power-knappen inde i 3 sekunder så computeren slukker.
Desuden oplever jeg at når computeren går på standby så kan jeg ikke "vække" den igen med tastetryk. Der kommer igen liv i blæsere og drev, men skærmen tænder ikke.

Det er ikke hver gang det sker men måske hver 5.-6. gang.

Min computer består af
380 Watt North Q PSU
3 Sata II 320 GB harddiske i Raid 0
Core 2 Duo E6400 2.13 GHz
DVD-brænder
ASUS P5N32 SE Deluxe Gaming Motherboard
2 GB DDR2 RAM
ASUS GForce 7600 GS Silent grafikkort

Er der nogen der har et bud på, hvor fejlen kan ligge? Er det bundkort, PSU, Harddisk eller noget helt andet?

På forhånd tak!
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 09:55 #1
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us
I følge denne skal du have mindst 400 W på strømforsyningen.

Prøv at gå ind i BIOS under APM (strømstyring) og se om de funktioner du efterlyser er aktiverede i BIOS.

Jeg ville nok give den en lidt større strømforsyning.
Med din opsætning mindst 400W, og med et high-end grafikkort 500 - 600 W.

For lille strømforsyning kan give de mærkeligste indikationer, og helt forhindre at maskinen vil starte, som i dit tilfælde.
Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
10. marts 2008 - 09:56 #2
Det kunne måske godt lyde lidt som om at din psu er for lille?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 10:16 #3
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395685

eller

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=175105

Er 2 bud på solide strømforsyninger, som jeg mener er passende til din rig.
Avatar billede svenstrup Nybegynder
10. marts 2008 - 10:17 #4
Jeg tror jeg prøver at finde en større PSU. Jeg synes bare det er lidt underligt at computeren "kun" bruger godt 200 W når den arbejder alm. (Har målt det med et "Sparometer").
Jeg vender tilbage når jeg engang har forsøgt mig med en større strømforsyning. Tak for kommentarerne indtil videre!
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. marts 2008 - 10:30 #5
Har lige hentet manualen til dit bundkort, og der står at du skal anvende en strømforsyning på mindst 500W for et fuldt konfigureret system.

Med dual core CPU, skal den kunne levere mindst 16A og 19A i peak. Det kan begge de jeg lister.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
10. marts 2008 - 11:32 #6
Selv med en Seasonic 600W kunne mit bundkort af samme slags heller ikke starte af og til. Det blev bedre efter en bios opdatering, men aldrig rigtig god. Det kunne måske tænkes at være et NVidia problem da jeg senere oplevede nøjagtig det samme med et Abit IN-9. Jeg tog så den radikale løsning og investerede i et MSI P35 Platinum der ikke laver den slags numre.
Avatar billede svenstrup Nybegynder
13. marts 2008 - 09:43 #7
Tak for kommentarerne alle sammen. Jeg har nu fået en større strømforsyning som lever op til alle krav. Problemet fortsætter dog. Jeg har også foretaget en BIOS-opdatering og det er måske blevet en smule bedre uden at jeg dog er skråsikker på det, eftersom jeg ikke har lavet en ordentlig statistik på fejlraten hverken før eller efter. Så jeg hælder nok til hottadpole's kommentar om at det så må være bundkortet og evt. et Nvidia-problem. Men som sagt tak for indsatsen til alle. Til Hottadpole: læg et svar så skal du få pointene medmindre der dukker en anden løsning op i mellemtiden.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. marts 2008 - 10:22 #8
Kommer her. Det er godt nok en møgirriterende fejl på et ellers dejligt bundkort/chipset kombo.
Avatar billede svenstrup Nybegynder
13. marts 2008 - 14:00 #9
Ja det er temmelig træls. Jeg tror jeg prøver at kontakte Asus support med problemet. Har du prøvet det før?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. marts 2008 - 16:34 #10
Det gjorde jeg 01-04-07 og har intet hørt. De har nok travlt.