Avatar billede mjuk Nybegynder
09. marts 2008 - 18:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ripning af cd til computer

Overvejer at rippe alle mine gamle cd'er over til min computer. spørgsmålet lyder hvilket program, format osv. skal jeg bruge?
Avatar billede joak0334 Nybegynder
09. marts 2008 - 18:43 #1
windows media player?. sæt den til at gemme dem som mp3, ville jeg sige
Avatar billede mjuk Nybegynder
09. marts 2008 - 18:47 #2
tja, men bliver formaten god nok osv.?
Avatar billede squazz Novice
09. marts 2008 - 18:55 #3
Hvis du i Media Player går ind i indstillinger, og vælger fanen: Kopier musik fra cd ("rip") kan du vælge hvilket format det skal være i... Hvis du her vælger mp3 og derefter flytter skydebaren helt til højre (bedste kvalitet) kommer den op på 320kbps hvilket jeg personligt ville syntes var en ret god kvalitet :P
Avatar billede squazz Novice
09. marts 2008 - 18:56 #4
Skal det lyde godt kan jeg kun anbefale at man bruger iTunes og bruger deres fuktion som optimerer musikkvaliteten på allerede rippede filer :)
Avatar billede johny Nybegynder
09. marts 2008 - 19:15 #5
Altså nu ved jeg ikke hvor musisk du er, og hvad kvaliteten af dit anlæg det er, men MP3 filer vil altid skære noget af lyden, som på et rigtig godt anlæg godt kan høres.

Derfor vil jeg personligt anbefale at du bruger FLAC, som står for "Free Lossless Audio Codec", hvilket vil sige at det er samme kvalitet som det der ligger på cd'en, plus at det er et gratis format, og derfor findes der også masser af gratis løsninger til brugen af formatet.

Men hvis det er til afspilning på computer/alm. anlæg osv, så er MP3 for langt de fleste mere end nok. Der er dig selv der bestemmer hvor meget du vil have til at fylde; altså jo bedre kvalitet du ripper dem i, jo mere fylder de.

Uanset hvad, så kan jeg helt klart anbefale CDex til at rippe det med, fordi der kan bruges alverdens fil formater sammen med det program, og det er også gratis/open source.
Avatar billede squazz Novice
09. marts 2008 - 19:28 #6
Jeg kender så ikke til FLAC, men hvor mange afspilningsprogrammer kan afspille dette format?
Avatar billede johny Nybegynder
09. marts 2008 - 20:54 #7
Winamp kan som standard, og Windows Media Player kan med et plugin. Fordelen ved at det er gratis / open source, er nemlig at der så er en masse folk der arbejder på at få det til at arbejde sammen med en masse andre gratis programmer.

Det kan dog desværre ikke lade sig gøre med ITunes, da man ikke kan lave plugins der til, og Apple ikke selv har implementeret det.
Avatar billede squazz Novice
09. marts 2008 - 21:04 #8
Noget lort:(
Kan være man skulle skifte afspilningsprogram så...
Avatar billede johny Nybegynder
09. marts 2008 - 21:15 #9
Jamen det afhænger af hvad det er du skal bruge. Der er mange der er rigtig glade for ITunes, fordi den har en del features som folk efterspørger (god synkronisering med IPod bl.a.), men jeg ved ikke hvad det er du vil bruge.

Men hvad er det du vil med din musik? Er det permanent du regner med at kunne bruger filerne fremover, eller er det bare nogen du vil have lagt ind lige nu? Skal der være en masse informationer på filerne, eller er det nok at alle informationerne er i filnavnet (eller alternativt, lad ITunes huske informationerne)? Har du tænkt dig at bruge filerne andre steder (eksempelvis i bilen, eller brændt ud på en cd til stue anlægget)? Må filerne fylde en masse, eller vil du gerne komprimere filerne en smule?

Det er spørgsmål som disse der afgør hvad det er du skal bruge.. :)
Avatar billede squazz Novice
10. marts 2008 - 07:43 #10
Ja, jeg får jo snart min 500GB's harddisk, så kunne man jo faktisk godt lave en mappe med den "dårlige kvalitet" på mp3 192 som er beregnet til iTunes, og så en mappe med flac som bliver afspillet i winamp, eller hvad anbefaler du der?
Avatar billede johny Nybegynder
10. marts 2008 - 13:30 #11
Jamen hvis du har tænkt dig at bruge iTunes til at afspille med, så kan du f.eks. også blot bruge WAV. Det er også cd-kvalitet, men uden mulighed for at "tagge" filen. Det vil sige at filen selv ikke indeholder nogen oplysninger om artist, album osv. Det kan iTunes (er hvad jeg har hørt i hvert fald) holde istedet for.

Men du kan også bare skrue kvaliteten op til 320 kbps, så vil det næsten være umuligt at høre forskel. Det vil både kræve en god musisk hørelse og et anlæge i 15.000+ prisklassen, at kunne høre forskel på MP3 filen og WAV filen.
Avatar billede squazz Novice
21. marts 2008 - 15:18 #12
Hvis du har WAV filer konverterer iTunes det om til ACC filer, ved ikke hvor god kval dette er...

Men jeg syntes da det lyder som en god idé at bruge MP3 hvis man bare skruer helt op for kvaliteten, det kræver dog også man har en del plads:P
Avatar billede mjuk Nybegynder
18. august 2008 - 18:00 #13
Jeg valgte at bruge winamp til at ligge cderne ind som .flac filer hvilket klart kan anbefaldes (hvis man har pladsen til det ;))