Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 17:17 Der er 23 kommentarer

Hvorfor køre den ikke 1000 mbps på mit interne netværk

Skal man bruge specielle kabler for at køre 1000 mbps netværk i forhold til 100 mbps?

Jeg har lige installeret en Dlink Dir-655 router, der har indbygget Gigabyte netværk. Mellem min router og min Synology 207+ køres der også med fuld power, altså 1000 mbps.

Men mellem min router og min pc køres der kun 100 mbps (kablet netværk).

Mit netkort er et "Intel(R) PRO/1000 PL Network Connection". Under speed og duplex står den til "Auto detect". Eneste jeg kan vælge hvor 1000 indgår er "Auto-negotiate 1000Mbps", hvilket jeg har prøvet, men så røg forbindelsen helt...

Driver versionen skulle være den nyeste (9.12.13.0).

Hvad gør jeg?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 17:19 #1
Hvis kablet ikke er godt nok, kan det jo ikke køre gigabit.
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 17:28 #2
Hvad mener du med det? Hvordan finder jeg ud af om det ikke er "godt nok"?

Det er jo den samme slags jeg benytter mellem router og Synology.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 17:53 #3
Der kan også være andre ting galt, selvfølgelig. Men jeg ville da lige prøve med et godt kabel, beregnet til formålet.
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 18:09 #4
Jeg tror jeg har fundet problemet.

Jeg har en boks siddende i vort teknikskab. I mit teknikskab har jeg routeren stående, og fra den går der et netkabel op i den boks. Denne boks fordeler så internet signalet videre ud til netstikkene i vores lejlighed. Det må være den boks der udgør begrænsningen. Jeg prøvede at sætte et netstik direkte fra routeren og i computeren, og der kørte den 1000 mbps. Jeg kan bare ikke have et netkabel liggende igennem hele lejligheden, så det er ikke en holdbar løsning.

Jeg aner ikke hvad det er for en boks, da der intet står på den. Kan se at der sidder 4 Lexcom 125 stik i den, det er alt...

Kan jeg evt. få en elektriker til at skifte boksen til en bedre, eller er det kablerne mellem denne boks og ud til min netstik i eljligheden der sætter begrænsningen...?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 18:44 #5
Ok, så er du da kommet nærmere en løsning. :)

Hvad står der på kablerne - cat5 er næppe nok, cat5e eller cat6 skal det være.

Men kassen kan sagtens være et problem. Kan du ikke komme nærmere ind på hvad det er for en - en switch/hub? Du siger, der går eet kabel fra routeren op i den, og 4 ud til stikkene. Det lyder som en switch. Den har en strømforsyning også?

Du ku' vel selv skifte den til en gigabit switch med 4 udgange ... ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 18:59 #6
LexCom 125 burde være til Cat5e - så det er vel kassen, der er begrænsningen ...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 19:00 #7
PS: Hvordan er din Synology 207+ koblet på?
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 19:21 #8
Min Synology er koblet på direkte med et kabel til routeren. De står i samme skab, så derfor er det muligt, at sætte et kabel direkte mellem dem.

Men jeg tror ikke den kasser gør noget nytte. Den er kun sat op for at der ikke skal sidder 4 Lexcom 125 stik løst i skabet.

Hvad gør jeg?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 19:24 #9
Eh, jah, hmm, svært at sige. Jeg kan ikke helt forestille mig hvad den kasse er for en. Er der gigabit-indgange til overs i din router kan du vel starte med at sætte et af dine kabler direkte på.
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 19:28 #10
Det er ikke holdbart, da jeg så skal have et kabel liggende igennem vores lejlighed.

Jeg aner ikke hvad sådan en kasse hedder. Kender du til en sådan, der er plads til 8 stik. i, hvor det altså pt sidder 4 Lexcom 125 stik i.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 19:32 #11
Jeg tænkte på at bruge det kabel, der allerede er der. Nej, jeg ved netop ikke hvad den kasse er for een.
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 19:37 #12
Min PC står i et andet værelse, hvor Internettet kommer ind via netstikket, der modtager signalet fra min router gennem denne boks og Lexcom 125 stikkene.

For at få min PC til at køre 1000 mbps, skal jeg trække et kabel gennem lejligheden og uden om boks og netstik i værelset. Det vil sige, at jeg er nødsaget til at køre 100 mbps desværre.
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 20:00 #13
Jeg har lagt et par billeder af boksen her, det kan forhåbentlig spore dig ind på hvad det er for noget:

http://www.mediamax.com/extreme12/Links/BCA4B79DA3

Ikke super kvalitet, men burde være nok til at du kan se den.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 20:15 #14
Du har helt ret. Det er ikke super kvalitet ;)

Men det siger mig ikke rigtig noget. Det kablingssystem havde jeg kort kig på, da jeg byggede hus, men jeg valgt bare kabler uden system (hvis man kan sige det sådan).
Avatar billede ey Nybegynder
09. marts 2008 - 20:17 #15
Men det er vel ikke kablerne den er gal med, hvis Lexcom 125 kan klare 1000 mbps som du siger, så har man vel også lagt kabler mellem de to Lexcom 125 stik der kan klare 1000 mbps...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 20:21 #16
Sådan burde det være, men jeg er ikke bekendt med systemet.
Avatar billede fedora Nybegynder
09. marts 2008 - 20:51 #17
Jeg kan næsten med 100% sikkerhed sige at boksen er et krydsfelt i mindre udgave. Har set den i et at Lexcoms datablade engang, så boksen burde ikke have nogen direkte betydning med mindre de kabler der går fra boksen til vægudtaget er af cat 5.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. marts 2008 - 20:59 #18
Ja, men spørgeren beskriver: "et netkabel op i den boks. Denne boks fordeler så internet signalet videre ud til netstikkene i vores lejlighed." - det er sådan hvad jeg ikke forstår.  (og derfor skal jeg nok lade være med at blande mig, ret meget ...)
Avatar billede fedora Nybegynder
09. marts 2008 - 21:04 #19
Denne "Boks", efter hvad jeg har forstået, er det han har taget billeder af, og efter hvad der på billederne så tror jeg det er en kasse til patching af netværks kabler.

Jeg kan sagtens tage fejl, men min udtalelse bygger på det jeg synes det ligner på billedet ;)
Avatar billede ey Nybegynder
10. marts 2008 - 16:38 #20
Hvad mener du med patching af netværks kabler?

Fra min router går der er netværkskabel direkte op til det ene LexCom 125 stik i denne "boks". Derefter kan jeg så smide et stik mellem min computer og netstikket i det værelse hvor pc'en står, hvorefter jeg har adgang til Internettet via min router. Vi har 3 netstik i lejlighende (et i hvert værelse), hvilket jo passer med at der sidder 3 LexCom 125 stik i boksen i vort teknikskab.

Hvis boksen "kun" foretager patchin af netværks kabler, hvad kan så være problemet?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2008 - 17:01 #21
Og du bruger ikke de andre 2 stik i lejligheden??

Forklaring: dårlige kabler, dårlige stik, dårlige forbindelser - men hvis de ikke lover mere end 100 Mbit/s, og det virker, så er det jo ikke dårligt.
Avatar billede fedora Nybegynder
10. marts 2008 - 20:54 #22
Du kunne få testet dit netværk med en netværkstester for at finde ud af om den kan køre med højere hastighed eller om der noget der tyder på dårlig kabling, men det kan godt komme til at koste for at få en fagmand til at måle igennem.
Avatar billede ey Nybegynder
01. april 2009 - 14:17 #23
Venligst lig et svar, så jeg kan få lukket spørgsmålet.