Avatar billede oddi Nybegynder
08. marts 2008 - 14:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Terminal/shell

Hej mac eksperter.

Jeg ville spørge om der findes en fil som .bashrc (som i Linux) i mac os x, altså jeg vil lave mine egne aliaser osv...

Og hvordan kan jeg lave mit navn om i terminalen ie ændre:

XXX-XXXXX-computer: -----

til noget som macbox f.eks (macbox:---)

Mvh Oddi
Avatar billede egonspock Seniormester
08. marts 2008 - 14:39 #1
1) Hvis ikke du kan finde den i dit hjem med ls -la kan du jo blot lave en med vi eller emacs, eller hvad du nu bruger, men vær lige sikker på at det er bash du bruger som shell ;-)

2) Det er nemmest at ændre navnet på din computer i Systemindstillinger->Deling, men kan helt sikkert også gøres fra Shell'en.

Du finder shell'en ved at gå i Programmer->Hjælpeprogrammer og der hedder den "Terminal" (det er også ret nemt blot at Spotlighte den)
Avatar billede egonspock Seniormester
08. marts 2008 - 14:40 #2
P.S. der er både vi, vim, emacs, pico, nano og sågar også ed præinstalleret, så det er ikke så svært at komme i gang :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
08. marts 2008 - 14:44 #3
P.P.S. hvis du hellere vil have en "rigtig" texteditor, som du kan kalde fra shell'en, bemærkede jeg at den gratis TextWrangler fra http://barebones.com kan bruges direkte via edit-kommandoen:
http://barebones.com/products/textwrangler/featuresplatform.shtml
Avatar billede oddi Nybegynder
08. marts 2008 - 14:56 #4
Så fik jeg ændret navnet på computeren :)

Jeg kan ikke finde opsætningsfilen af terminalen heller ikke af X11 terminalen (xterm) hmmm

Den fil må være der et sted... Jeg bruger terminalen temmelig meget da jeg ssh´ er en del osv...
Avatar billede egonspock Seniormester
08. marts 2008 - 15:24 #5
Prøv at se i indstillinger for terminalen (cmd-.) Du kan også finde dem i Terminal-menuen. Hvis du ikke ved hvad din shell  er kan du f. eks. skrive
env|grep SHELL
Terminalen i 10.5 er ellers blevet noget mere underholdende med faneblade og den slags.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. marts 2008 - 15:26 #6
Men du kan altid blot lave en ny .bashrc-fil (eller hvilken shell du nu har kørende. Af historiske årsager kører jeg f. eks. tcsh.). Filen vil ligge i roden på din user-mappe:
cd
vi .bashrc
skulle kunne gøre det :-)
Avatar billede oddi Nybegynder
08. marts 2008 - 15:32 #7
ok så laver jeg min egen... :) tak for dit svar.