Avatar billede stigmik Nybegynder
05. marts 2008 - 14:22 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Min pc kan ikke se mine dvd-drev.

Jeg vil gerne geninstallere windows xp, men til det skal jeg bruge mit ene dvd-drev. Men efter at have flyttet rundt på lidt kabler internt i pc'en og stillet lidt i bios'en, så er det mig nu umuligt, at få pc'en til at se mine dvd-drev igen.

Nogen med nogle gode råd?
Avatar billede Jensen DK Novice
05. marts 2008 - 14:34 #1
Tag det runde batteri ud af bundkortet i 5 min.
Avatar billede Jensen DK Novice
05. marts 2008 - 14:37 #2
Det kan også være at de brede kabler skal byttes i dine 2 DVDer den ene er master den anden er slave.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 14:49 #3
I bios trykker du på "Defaults" og gemmer. Derefter sætter du dit CD/dvd drev
som 1.ste boot.
Og som silbidor er inde på. På et kabel kan der være 2 enheder, og de skal
henholdsvis være master og slave, altså 1 af hver, aldrig to af hver.
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
05. marts 2008 - 14:49 #4
ja eller et strømstik der ikke sidder helt rigtig. Der er mange fejlmuligheder
men tjek at strømstik sidder korrekt. og så tjek at Master / Slave er korrekt opsat
på DVD via jumperne og at det brede kabel sidder korrekt. Husk at Master er det stik der sidder i enden og slave er det på midten.
Avatar billede stigmik Nybegynder
05. marts 2008 - 16:09 #5
Nu har jeg forsøgt med batteriet ude af bundkortet i over 5 min. (jeg har for øvrigt lige købt et nyt til 10 kr)

Jeg har checket alle stik samt master/slave, ændret det ene drev fra slave til master for at udelukke muligheden at pc'en ikke kan finde et drev hvis der kun er to slave.

Jeg har også ændret bios'en til Optimized Defaults i stedet for Fail-safe Defaults.

Ingen af de overstående ting virker. Andre forslag?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 17:25 #6
Hvor langt er du kommet? har du formateret, eller har du stadig windows?
Hvis du har windows, kan du da se drevet i Denne computer?
Avatar billede stigmik Nybegynder
05. marts 2008 - 21:32 #7
Jeg har stadig windows, fordi jeg kan ikke bruge dvd-drevet til at geninstallerer.
Og nej jeg kan heller ikke se drevene under Denne computer.

I bios'en kan jeg heller ikke se hdd. Under opstarten bliver hdd alligevel vist og windows starter op som den skal. På et tidspunkt hvor der var kontakt med dvd-drevene og jeg prøvede at geninstallere fik jeg beskeden, at der slet ikke var nogle hdd, men dette er ikke længere et problem.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 21:38 #8
Så prøv denne her, den har hjulpet mange:
Gå ind i "Start/kør og skriv: regedit  så er du inde i reg.basen.

Microsoft:
Remove the Upperfilters and Lowerfilters values completely from the following registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

restart.
Avatar billede stigmik Nybegynder
05. marts 2008 - 23:33 #9
Nu har jeg gjort det (hvad skulle det egentligt hjælpe?).

Ingen effekt. Jeg kan stadig ikke se dvd-drevene hverken i bios'en eller under Denne Computer.

Så findes der andre muligheder?
Avatar billede stigmik Nybegynder
05. marts 2008 - 23:34 #10
Glemte lige -

Det var kun muligt at fjerne Lowerfilter. Der var nemlig ingen Upperfilter defineret.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 23:55 #11
Det plejer også at gøre, at drevet kan ses i Denne computer.
Så er der kun den mulighed, at bytte de brede kabler ud. Hvis det heller ikke
hjælper, er det spørgsmålet, om det er drevet som er i uorden, eller det er
kontrolleren på bundkortet.
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
06. marts 2008 - 14:28 #12
Problemet skal garanteret findes i Kablet !.
prøv kun at tilslutte en enhed pr. kabel. og så sikre at de står til master eller kabel select.
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 09:42 #13
Der var løsningen.

Jeg var ellers lige ved, at opgive og gå på værkstedet med pc'en for, at få dem til at finde fejlen.

Så mange tak for hjælpen alle sammen. I hjalp mig faktisk alle sammen.
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 09:44 #14
Hvordan med point?
Avatar billede stigmik Nybegynder
07. marts 2008 - 10:36 #15
Nu har jeg til gengældt fået et nyt problem. Fordi jeg ønsker, at geninstallerer windows xp og systemet mener ikke der er nogle harddiske installeret.

Jeg har oprettet et nyt spørgsmål under kategorien - Hardware: PC:

Pc'en kan ikke finde mine hdd under windows-installation
Avatar billede off-line Nybegynder
07. marts 2008 - 11:04 #16
Så lægger vi bare allesammen et svar:)
Avatar billede Jensen DK Novice
07. marts 2008 - 12:55 #17
ok, så gør vi det.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. marts 2008 - 22:15 #18
Husk at lukke her.
Avatar billede stigmik Nybegynder
11. marts 2008 - 14:39 #19
Hvordan lukker jeg?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. marts 2008 - 14:46 #20
Ved at acceptere svarene, HAR du lukket:)
Avatar billede stigmik Nybegynder
12. marts 2008 - 13:39 #21
ok tak