Avatar billede mjuk Nybegynder
04. marts 2008 - 21:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilket server styresystem er bedst?

Jeg har anskaffet mig en gammel server, som jeg nu gerne vil have sat op så den bruges til at dele filer mellem andre computere og bærbare på netværket, og til at tage backup af de samme computere og bærbare.
Spørgsmålet er hvilket styresystem skal jeg bruge til det?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. marts 2008 - 21:07 #1
Hvis det er en gammel server, vil du nok have størst held med Linux med Samba til at dele filer mellem dine forskellige computere...

Der er et væld af forskellige Linux distributioner at vælge imellem (og de er gratis). Og hvis du er lidt 'snild på fingrene' kan du sagtens magte en Linux.

Billigt og både på stabilitet og performance windows overlegen
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. marts 2008 - 21:08 #2
Det kommer an på mange ting.

Hvad skal serveren lave, hvad har du råd til, hvilke styresystemer kender du selv til eller kan skaffe hjælp til.

Linux er gratis og kan lige hvad du vil have den til på den måde du ønsker det, men det hjælper ikke hvis du ikke kan sætte det op og ikke drive det.

Windows er dyrt og kræver ressourcer så måske har du ikke råd til det.

Skriv hvad du vil, kan, har råd til og kan skaffe ressourcer til
Avatar billede mjuk Nybegynder
04. marts 2008 - 21:10 #3
Men kan Linux godt, uden problemer, arbejde sammen med Windows?

Hvis jeg vælger Windows skal jeg så bare have Windows Server 2003?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2008 - 21:12 #4
Det styre system du kender bedst !!
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. marts 2008 - 21:13 #5
Linux arbejder fint sammen med windows, det er lavet til det.
Avatar billede mjuk Nybegynder
04. marts 2008 - 21:17 #6
Jeg vil kunne dele filer mellem computere og tage backup af de andre computere.
Samtidig, hvis det er muligt, ville jeg gerne have selve serveren tager backup over nettet.

Jeg vil selvfølgelig ikke betale alt for meget, men vil gerne have et system der virker ordenligt.

Jeg har aldrig arbejdet med Linux før, men er 'snild på fingrende' hvad angår computer og kender folk folk der bruger Linux hvis det går helt galt. Men helst ikke noget med at skulle ændre i programmeringen eller noget i den stil?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. marts 2008 - 21:17 #7
Specielt hvis du har flere forskellige operativsystemer på dine maskiner, er Linux perfekt. F.eks. kan du uden problemer tilgå de samme data fra både Windows, Linux og Unix servere på samme tid...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. marts 2008 - 21:18 #8
Plus det faktum at du har bedre styr på en Linux installation - kan bedre styre ressourcer og drivere osv ...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
04. marts 2008 - 23:18 #9
Hvis du tager en standard Linux distribution, vil du ikke have behov for at skulle ændre i kerne eller ændre i Linux programmerne :)
Avatar billede mjuk Nybegynder
06. marts 2008 - 22:42 #10
Jeg synes det er svært at få et konkret svar, altså hvis jeg vil have følgende:

"Jeg vil kunne dele filer mellem computere og tage backup af de andre computere.
Samtidig, hvis det er muligt, ville jeg gerne have selve serveren tager backup over nettet.

Jeg vil selvfølgelig ikke betale alt for meget, men vil gerne have et system der virker ordenligt.

Jeg har aldrig arbejdet med Linux før, men er 'snild på fingrende' hvad angår computer og kender folk folk der bruger Linux hvis det går helt galt. Men helst ikke noget med at skulle ændre i programmeringen eller noget i den stil?"

Hvad er så smartest?
Avatar billede mjuk Nybegynder
10. august 2008 - 17:45 #11
valgte bare xp
Avatar billede vejmand Juniormester
10. august 2008 - 17:47 #12
Kommentar: arne_v 04/03-2008 21:12:35
Mon ikke dette sku ha givet point så?