Avatar billede sck Nybegynder
28. februar 2008 - 23:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Netværk er ikke synligt

Har netop installeret en D-link Dir-635 router - forbundet til stationær pc via kabel. Har også en bærbar med trådløst netkort, men den finder ikke mit netværk - kun 2 andre i nabolaget. Hvad lan der være galt?
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 23:45 #1
kan du se routeren på de stationære pc.ere ?
Avatar billede sck Nybegynder
28. februar 2008 - 23:48 #2
Ja.... hvor skal jeg kunne se den? Spørger måske dumt, men jeg er ikke så skarp på dette felt.
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 23:49 #3
kan du komme på internettet med de stationære pcere?
Avatar billede sck Nybegynder
28. februar 2008 - 23:50 #4
ja - det virker fint.
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 23:53 #5
står der H/W A1G eller H/W B1G bag på routeren
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 23:55 #6
kender du routerens ip adresse ?
Avatar billede sck Nybegynder
28. februar 2008 - 23:59 #7
Der står H/W B1(uden G) IP adresse, er det ikke denne, som kommer frem i browseren: http://192.168.0.1/?
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 00:02 #8
Jo, så åbner du IE på den stationære og skriver http://192.168.0.1/
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 00:03 #9
og trykker enter
Avatar billede sck Nybegynder
29. februar 2008 - 00:04 #10
Done!
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 00:07 #11
som bruger vælger du Admin og password skriver du ikke noget. tryk log in. kommer du ind ?
Avatar billede sck Nybegynder
29. februar 2008 - 00:08 #12
Jeg må desværre løbe nu. Håber du kan/vil guide mig videre en gang i morgen måske.
Avatar billede sck Nybegynder
29. februar 2008 - 00:09 #13
Yes, jeg kommer fint ind. Er det noget specielt jeg skal checke, for så kan jeg lige nå det nu.
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 00:10 #14
når du kommer ind følger du vejledningen på side 25 i dette link: ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-635/Documentation/DIR-635_manual_ww.pdf
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 00:10 #15
Pdf-side 25
Avatar billede sck Nybegynder
29. februar 2008 - 00:19 #16
Jeg har kun rettet Channel Width til Auto 20/40 - resten står som i manualen. Visisbility status står til Visible - og det skal den vel?
Avatar billede sck Nybegynder
29. februar 2008 - 00:23 #17
Jeg må løbe nu. Håber vi fortsætter i morgen.
Avatar billede japping Nybegynder
29. februar 2008 - 08:21 #18
Enabel Wireless skal hakkes af, så den er aktiv.
Husk at gemme indstillingerne (save settings).
Visibility starter vi med slået "slået til".

Hvis du har fulgt vejledningen skal vi kigge på din bærbare:
- Ved du om den kører wireless n,b eller g ?
- Har du istalleret software til netkortet ?
- Har du prøvet at pinge routeren ? (gøres ved at trykke START/KØR, skriv "cmd" og tryk "OK", nu skriver du så "ping 192.168.0.1") Får du "Timeout" eller noget med "tid=XX ms" ?
Avatar billede jc_d-link Praktikant
29. februar 2008 - 13:07 #19
Hejsa,

Hvis du har et G eller B kort i din PC, kan du prøve at sætte 802.11 mode i routeren til G og B only. Nogle kort kan ikke se routeren hvis den står i N også.

Evt. også se denne gennemgang:

Opsætning af Router: DIR-655, DIR-635 og DIR-615

Vigtigt, inden De går igang med opsætningen
- Firewalls på PC’en kan blokkere. Der foreslås at alle Firewalls slås fra mens setup/installation og første opkobling trådløst foretages.
- Vær også opmærksom på. At før der kan sættes en NY Enhed (Altså den nye Router) på internet forbindelsen skal der oftes lukkes op for dette hos internetudbyderen for den nye enhed kan fungere på internettet. Vi må henvise til internet udbydere for hvor lang tid denne låsning (MAC Låsning) tager for at blive åbnet.
- Når De taler med Deres internetudbyder, hør også om De har en Dynamisk IP (DHCP), Statisk IP eller PPPoE forbindelse, da dette skal bruges under opsætning af routeren i Step 2.

Step 1. Kabelføring og login
- Altid kabel fra Intenet Udbyders Modem til routerens WAN/Internet port og med kabel fra  routerens port 1,2,3 eller 4 til Computer.
- Åben Internet Explore
- I adressefeltet skrives 192.168.0.1 (der skal ikke være www eller http foran)
- Så skal der komme en rubrik om hvor der skrives:
- Brugernavn/username vælges Admin
- Adgangskode/password skal være tomt.
- Tryk OK/Log In
(Hvis der ikke er kontakt til 192.168.0.1 kan det prøves at resette routeren, ved holde reset knappen bagpå routeren inde i 10 til max 15 sec.)
(Evt. også tjek om PC'en på Lan forbindelsen får en IP adresse der hedder 192.168.0.xxx)

(Hvis der skal opdateres firmware, gå da til Extra Step 2 nu og så tilbage til Step 2.)

Step 2. WAN opsætning
- Gå på SETUP og MANUAL INTERNET CONNECTION SETUP knappen nederst på siden
- Internet Connection Type skal sættes den type internet der er blever oplyst af internetudbyderen. (De fleste internetudbydere i Danmark bruger dynamisk ip adresse)
- Husk at trykke SAVE SETTINGS og derefter REBOOT THE DEVICE
- Muligvis skal der logges ind igen som i Step 1.

Step 3. Trådløst opsætning / Kryptering
- Gå på SETUP og WIRELESS SETTINGS i venstre kollone
(Her findes 2 versioner.: 1) Direkte adgang til Wireless Network Settings eller 2) først skal der trykkes på knappen MANUAL WIRELESS NETWORK SETUP nederst på siden.)
- Under WIRELESS NETWORKS SETTINGS skal følgende gælde:
    - Enable Wireless: Der skal være et flueben i.
- Wireless Network name: det navn det trådløse netværk ønskes at hede.(Hvis der er tale om ændring af allerede eksisterende trådløst netværk, skal dette navn ALTID ændres)
- Enable auto channel scan: kan være klikket af. Afhænger af om den trådløse klien kan håndtere dette. (Skal være klikket af for at køre N draft)
- Wireless Channel: Står med gråt i baggrunden hvis Enable auto channel scan er valgt. Hvis det ikke er valgt skal enten kanal 1, 6 eller 11 vælges.
- 802,11 Mode: Afhænger af netværkskortet i klienten. (For at være sikker på at få N draft kan vælges 802.11N only).
- Channel Width: skal være Auto 20/40 Mhz (for at køre N draft)
- Transmission Rate: skal være Best (automatic)
- Visibility Status: skal være Visible.
- Under Wireless Security Mode skal følgende gælde:
- Vælg WPA-Personal. (For at håndtere N draft skal det være WPA-Personal. Men det afhænger også om det trådløse kort i klienten kan håndtere dette)
- Under WPA skal følgende gælde:
- Vælg her WPA only, WPA 2 only eller Auto (WPA or WPA2). (valget afhænger af det trådløse kort på klienten. Prøv først med Auto (WPA or WPA2))
- Cipher Type foreslås til TKIP and AES. (Ikke alle versioner har denne)
- Group Key Update Interval skal forblive på 3600.
- Under PRE-SHARED KEY skal følgende gælde:
    - Koden skal være på min. 8 karaktere, max 63.
    - Alle tal og bokstaver kan bruges. Dog ikke de danske Æ, Ø og Å.
- Husk at trykke SAVE SETTINGS og derefter REBOOT THE DEVICE
- Muligvis skal der logges ind igen som i Step 1.

Step 4. Status Tjek
- Gå på Status
- Under afsnittet WAN skal der være en IP Adresse, som ikke må være 0.0.0.0
- Hvis den er 0.0.0.0. tryk på knappen DHCP RENEW.
- Hvis den stadig er 0.0.0.0 prøv EKSTRA STEP 1. (Se dog også VIGTIGT først i gennemgangen)
- Efter EKSTRA STEP 1. start forfra med Status Tjek Step 4.

Step 5. Opret trådløs forbindelse.
- Hvordan dette gøres kan afhænge af styresystem samt trådløst kort i computeren. Der  henvises her til computer supporten eller det trådløses netkorts support.

OBS. Vi vil meget gerne høre fra Dem igen, om hvordan det gik med opsætningen og om guiden er til at finde ud af. Ris og Ros er mere end velkommen.

Ekstra Step 1. Clone Mac Adress
- Gå på SETUP og MANUAL CONFIGURE knappen nederst på siden
- Tryk på knappen CLONE YOUR PC’S MAC ADRESS nederst på siden. Derved får Routeren PC’ens MAC Adresse. (Skal oftes bruges hvis man netop har være på nettet med kabel direkte tilsluttet til modem, idet at IP adressen så kan være fastlås til PC’ens MAC adresse. Dette sker fra internet udbyderens side)
- Husk at trykke SAVE SETTINGS og derefter REBOOT THE DEVICE.
- Muligvis skal der logges ind igen som i Step 1.

Ekstra step 2. Firmware updatering.
- Åben internet explorer og gå ind på www.dlink.dk
- I øverste venstre hjørne, under hurtig produktsøgning, skrives model nr. for Router (f.eks. DIR-655) og tryk derefter GO.
- Til højre under Mere Information vælges Teknisk Support.
(hvis der spørges til HW version, kan denne findes på klistermærket bag på Routeren)
- Find seneste firmware ca. midt på siden.
- Download og gem den på skrivebordet. (når den er downloaded trykkes luk)
- Find den mappe der er downloaded på skrivebordet
- Højreklik på den og vælg udpak. Udpak til skrivebordet.
- Det er bin eller bix filen i den udpakkede mappe der er vigtig. Husk hvor den ligger.
På Routerens side.
- Gå under TOOLS og FIRMWARE i venstre menu.
- Under FIRMWARE trykkes på knappen Browse/Gennemse
- Find den udpakkede fil (bin eller bix.)
- Tryk på knappen Upload.
- Husk at trykke SAVE SETTINGS og derefter REBOOT THE DEVICE
- Muligvis skal der logges ind igen som i Step 1.
Avatar billede sck Nybegynder
03. marts 2008 - 10:58 #20
Til Japping og JC d-link: Tak for jeres svar. Jeg har desværre ikke haft tid/mulighed for at prøve om det virker og det får jeg desværre heller ikke de næste dage, men når jeg får det prøvet af, skal I nok høre fra mig igen ;-)
Avatar billede sck Nybegynder
12. marts 2008 - 21:52 #21
Til Japping og JC D-link: Det blev en lang vej. Jeg måtte bruge recovery-disk på den bærbare, købe en ny wireless usb adabter til den bærbare OG gennemføre de ting I skrev vedrørende min nye router/den stationære pc. Nu virker det perfekt. Det er bare så fedt at kunne få hjælp på denne side. Hvis I ikke får 100 point hver - har jeg nok gjort det forkert - og så må I lige sige til. 1000 tak for at I brugte tid på mig begge to ;-)
Avatar billede sck Nybegynder
20. marts 2008 - 17:35 #22
Hej igen
Jeg ved ikke om I fik mine point, men ellers må I gerne fortælle mig hvordan jeg skal give jer dem. Jeg roder fortsat - nu er den bærbare på nettet, men nu kan jeg ikke tilslutte en nætværksprinter til den bærbare. Printeren er tilsluttet den stationære pc som netværksprinter og printeren har en ip adresse, men den er ikke synlig i routeren - burde den ikke være det?- og den vises heller ikke under netværkksteder. Kan I hjælpe mig videre?
Avatar billede sck Nybegynder
21. marts 2008 - 11:21 #23
Jeg lukker denne og opretter et nyt spørgsmål.