Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
27. februar 2008 - 20:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

iMac G5 PPC ser 2 x 1Gb ram som 2 x 512 Mb

Har lige smidt denne ram i min iMac G5 PPC
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/partsinfo.asp?root=&LinkBack=&ktcpartno=KTA-G5400/2G

Det gik nemt. Da jeg så startede den igen, siger den, at der er 2 x 512 Mb i stedet for 2 x 1 Gb. Hvis jeg fjerner en enkelt klods, skriver den helt rigtigt, at den ene slot er tom, så den registrerer min nye ram. Hvad kan være galt?

På forhånd tak.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. februar 2008 - 21:37 #1
Du bemærker ikke om den genkender den ene RAM-klods som 1 GB eller kun 512 MB?
Jeg har set to typer problemer - men der skal nok være flere - 1) Klodserne er ikke sat helt i, 2) en eller begge klodser er defekte.
Prøv at se om der er forskel når du sætter den ene eller den anden af klodserne i, og vær sikker på at de sidder helt i. Det kan også være at du ser forskel om de sidder i den ene eller anden sokkel. Der er lige et par muligheder, så du er nødt til at prøve dig lidt frem.
Avatar billede kado Nybegynder
27. februar 2008 - 21:53 #2
Hvad står der helt nøjagtigt i Om denne Mac/Flere oplysninger/Hukommelse?
Hvis den ser begge RAM-klodser som kun 512MB, SÅ ER DET 512MB eller ram der IKKE accepteres i iMAC, dvs. du nok skal anskaffe andet ram - se spec. på ram på http://www.apple.dk

/kado
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
27. februar 2008 - 22:00 #3
Når jeg har dem i, så genkender min Mac det som 2 x512 Mb. Har jeg kun den ene i, så genkender den kun 1 x 512 Mb.

Hvis en klods er defekt, kan min Mac vel ikke genkende den som 512 Mb, kan den?
Avatar billede egonspock Seniormester
27. februar 2008 - 22:04 #4
Meget er muligt. Hvad hvis du sætter den anden i? Er du helt sikker på at du har fået 1 GB-stænger?
Avatar billede kado Nybegynder
27. februar 2008 - 22:05 #5
Desværre! Så er de RAM-klodser KUN 512MB hver.
Macen kan i nogle tilfælde genkende RAM, der er for store ift. hvad den pågældende Mac kan klare som mindre RAM, men så er det normalt som en klods, der svarer til MAX ram i det pågældende RAM-slot.

Jeg håber ikke at du har købt de RAM ved en forhandler - så er det nemlig rigtig FUP

/kado
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
27. februar 2008 - 22:19 #6
Nu prøvede jeg lige at sætte den anden i alene. Den siger 1 Gb i den ene slot og den anden er tom. Så smed jeg begge i og nu siger den igen 2 x 512 Mb.

Den skulle kunne tage op til 2 Gb.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. februar 2008 - 22:28 #7
Det lyder som om den ene er defekt. Hvad sker der hvis du sætter dem modsat i? giver det så også 2*512?
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
27. februar 2008 - 22:32 #8
Ja - det giver 2 x 512 uanset hvordan jeg vender dem. Smider jeg den ene i, giver den 512 og den anden giver 1 Gb. Du har ret, egonspock. Den ene er nok defekt - måske jeg skulle prøve med 1 Gb og én af de gamle 512 og se, om jeg får 2 x 512 eller 1,5 Gb.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. februar 2008 - 22:38 #9
Det lyder fornuftigt. Der er en teoretisk hastighedsforringelse hvis RAM'men ikke er parret, men den burde uden videre spise 1,5 GB.
Avatar billede kado Nybegynder
27. februar 2008 - 22:55 #10
Jeg er helt sikker på, at det drejer sig om incompatible RAM-klodser
Prøv nogle andre.
Hvilken model er din iMac? årgang osv.

/kado
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
28. februar 2008 - 09:01 #11
Ifølge Kingston er de kompatible. Yderligere kan den sagtens se den ene ram-klods som værende 1 Gb, så den må da være kompatibel. Eller hvad?

Det er en iMac G5 PPC 1,8 Mhz (ikke iSight). Alle steder ser det ud til, at de RAM-klodser skulle være kompatible.

Prøver lige 1,5 Gb senere i dag.
Avatar billede morten-vadskaer Praktikant
28. februar 2008 - 15:45 #12
Egonspock, jeg har givet dig point, da jeg nu har konstateret, at jeg kan bruge den ene nye 1 Gb og en af de gamle 512 Mb. Går ud fra, at den ene 1 Gb klods er defekt. Skriver til forhandleren og hører, om de vil ha' begge retur eller blot den ene.

Tusind tak for jeres tid.