Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
27. februar 2008 - 15:02 Der er 7 kommentarer

Moms og skat.

Jeg har lige startet et enkeltmandsfirma som er moms-registreret.

Jeg skal nu opgive moms og skat. Er der nogen som kender en trin-for-trin guide til hvorledes jeg for angivet det hele korrekt. Altså både moms og skat.

Jeg har meget få udgifter og indtjeninger.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
27. februar 2008 - 15:10 #1
Jeg synes du skal henvende dig til SKAT i stedet. Det er ærgeligt at ende i noget forkert, fordi du har fået "gode råd" fra sider som eksperten, hvor man ikke lige er eksperter på dette område ( bevares, nogle er selvfølgelig, men trods alt har SKAT en support/ skattecenter der er til for det samme, og som vi betaler vores skat for at kunne bruge)
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=366155&vId=201053&i=9#i366155

Du kan muligvis blive klogere på ovenstående link.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 15:37 #2
De fleste herinde vil sikkert gerne hjælpe, men det ender nok som ovenstående pakker pænt ind, med at ligne skatteunddragelse og sorte penge, og til sidst en regning fra skat der overstiger det du kommer til at tjene de næste femhundrede år. :)
Avatar billede killifish Nybegynder
27. februar 2008 - 17:21 #3
Som de andre siger: Kontakt SKAT. De har en startpakke for folk som lige har startet virksomhed og der står det hele i.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
27. februar 2008 - 19:20 #4
Jeg er momsregistreret på 12år og kan kun sige at du skal have fat i en revisor ikke SKAT.
Det er længe pengene værd.
Moms vil du nok komme til at lave selv men skatte beregningen vil han kunne lave så du får bøvl med SKAt efterflg.
Jeg ved ikke hvorfor nogle altid skal tillægge det at være momsregistreret en eller anden mislyd af skattesvindel.
SKAT kender om nogen ALLE fiduserne knalder optræk til enhver hjemmefuskers forsøg at snørre maskineriet.
Revisoren har et rygte overfor SKAT at vedligeholde og du får ham ikke til at lave fusk. (Ihvertfald ikke min)
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 19:51 #5
Jeps, en revisor kommer du ikke uden om. Hvis du vil spare de penge, kommer du til at sidde nede hos skat i længere tid end de penge du har sparet.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 19:53 #6
>Jeg ved ikke hvorfor nogle altid skal tillægge det at være momsregistreret en eller anden mislyd af skattesvindel.

Nu mener du vel ikke mig? Men omvendt er det vel de eneste der har reel mulighed for at gøre det. :) Ikke sagt at de gør.
Avatar billede japping Nybegynder
28. februar 2008 - 08:46 #7
Jeg er momsregisteret på 8. år og har gennemgået hvad du skal til nu. Skat og revisor har godkendt mit system.

Ja, hvis du ikke kender nogen der kan hjælpe dig, er det en revisor du skal have fat i. En revisor tager typisk omkring kr. 8-10.000,- for at lave årsregnskab. Dertil kommer så moms o.l.

Når du har få udgifter og indtjeninger kan du sagtens selv lave dit regnskab. Det første år investerer du 8-10 timer på at få tingene på plads og efterfølgende år tager det kun 1-3 timer. Så hvis du har tid til det, kan der her tjenes en god timeløn på selv at lave regnskabet. Ydermere er det godt at have en fornemmelse for økonomien, det giver dig en enestående mulighed for at forudsige styrker og svagheder i fremtiden.

Hvis du bor i kbh. området kan vi mødes, og du kan få et kopi af mit Excel system.

Uanset hvad du vælger, skal du som konsulent fænke på, hvad dine surt tjente penge går til. tjener du kr. 100,- skal der betales AM bidrag. så er der kr. 91,- tilbage. Så skal der betales moms 25% (forudsat du ikke har de store indkøb), så er der kr. 73,- timbage. Hvis du har en personlig indkomst på over ca. kr. 500.000,- om året vil din gennemsnitlige beskatningsprocent være omkring 50%, hvorefter der er kr. 36,- tilbage.
Min pointe er derfor at du skal regne med at 1/3 af din indtægt i firmaet du kan stikke ned i lommen til personligt forbrug. Dette er en god regel at arbejde efter, når du skal lægge budget og giver tilbud. Så tænk over dette når du giver tilbud til en kunde og vurderer hvor mange timer du skal bruge på det.
(I ovenstående regnestykke er diverse udgifter til benzin, kontor, telefon o.l. ikke medregnet. Disse udgifter fratrækkes inden diverse %'er).