Avatar billede nsg Nybegynder
07. december 1999 - 13:07 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Koordinatsystem

Man er efterhånden blevet meget vant til at vise oplysninger i en graf med cirkler, søjler etc. Hvis man har to aspekter som man spørger folk om, fx. hvor vigtigt de synes det er at få information vedr. fx biler (på en skal fra 1 til 10), og derefter spørger om status fra det selskab de burde få information fra (på en skal fra 1 til 10), og derefter vil have det plottet ind i et koordinatsystem, hvor den ene akse hedder vigtighed, den anden status, og et punkt/et koordinat angiver hvor besvarelsen ligger. Det kan så følges af flere punkter vedr. fx økonomi etc. Hvordan kan man det i Excel?
Avatar billede frankgrevil Praktikant
09. december 1999 - 17:41 #1
Markér de to rækker eller søjler, som dine data ligger i.

Aktivér "diagramguide" og vælg "XY-diagram". Voilà!

Du kan sågar få indtegnet den rette linje, der bedst tilnærmer dine punkter.

Prøv dét og vend tilbage, hvis der er problemer med formatteringen af diagrammet ...
Avatar billede nsg Nybegynder
10. december 1999 - 10:27 #2
Tak for svar, men den løsning giver mig blot et almindeligt diagram, hvor de to koordinatpunkter resulterer i 4 punkter og xy akserne ikke får den rigtige label, så jeg tillader mig hermed at vende tilbage.

Problemet kunne se sådan ud:

                        Folkelighed        Information
Vigtighed                8                        9
Status                    7                        3

Det kunne jo se flot ud i et koordinatsystem, med fpolkelighed og information som to punkter i et koordinatsystem, hvor x og y aksen angiver hhv. vigtighed og status.

mvh

nsg
Avatar billede ilder Nybegynder
16. december 1999 - 15:01 #3
Du skal definere 2 serier i dit XY diagram: et der hedder folkelighed og et der hedder information.Angiv et sæt x/y værdier til hver serie (henholdsvis 8/7 og 9/3 i dit eksempel) X og Y-aksen navngives som henholdsvis Vigtighed og Status.