Avatar billede kildeby Nybegynder
24. februar 2008 - 14:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Højde på tabel ?

Kan jeg sætte en højde på en tabel ?

Kan jeg oprette to tabeller ved siden af hinanden så de "hænger" sammen og ligner en ??
Avatar billede hcma Novice
24. februar 2008 - 15:13 #1
du kan jo også lave en tabel i en tabel ;o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2008 - 15:32 #2
Du kan indirekte sætte højde på en tabel. Hvis du sætter højden på hver række i tabellen til en præcis højde (fanen "Række" i dialogboksen "Egenskaber for tabel"), vil tabellens højde være summen af rækkernes højde.

Dit spørgsmål om to tabeller ved siden af hinanden:
Du har måske en grund til, at du ikke vil samle de to tabeller i én?

En mulighed for at få dem til at se ud som én tabel:
Lav en ny tabel med 2 kolonner og 1 række. Sørg for, at celle-marginer i de to celler er sat til 0 (via "Egenskaber for tabel" > fanen "Tabel" > knappen "Indstillinger"). Fjern tabelkanter fra den nye tabel.

Indsæt nu din ene af dine tabeller i celle 1 i den nye tabel og den anden i celle 2 i den nye tabel. Klik i den ene af de indsatte tabeller, vælg "Egenskaber for tabel" > fanen "Tabel" og sæt bredden af tabellen to 100 %. Gentag for den anden indsatte tabel.

Da der er et utal af indstillinger, der kan sættes på tabeller, rækker og celler, skal du måske justere nogle af dine indstillinger for at få det til at makke ret.
Avatar billede kildeby Nybegynder
24. februar 2008 - 16:15 #3
grunden til "bøvlet" er at jeg har en kolonne med 6 rækker der skal kunne sortere samtidig med at der i resten af tabellen skal være 30 rækker. Jeg får denne meddelelse "Det er ikke muligt at sortere en tabel, der indeholder flettede celler"
Derfor ville jeg oprette to sammenhængende tabeller men jeg kan ikke få dem til at hænge sammen (side mod side) og jeg kan heller ikke få dem til at være lige store når jeg har skrevet i dem ?????
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2008 - 16:53 #4
Hvis du sætter rækkehøjden på alle række til "Præcis" + den ønskede højde, skulle rækkerne ikke ænrde højde, uanset hvor lidt/meget indhold, der er i cellerne. Har du checket, at du har sat den indstilling korrekt?

Hvis du ikke kan få tabellerne til at støde op mod hinanden: check på både tabel-niveau (fanen Tabel) og celle-niveau, at du har sat i det mindste højre og venstre cellemargin til 0.

Jeg kan få to tabeller til at gøre, som du gerne vil have det, så det kan lade sig gøre…
Avatar billede kildeby Nybegynder
24. februar 2008 - 18:08 #5
Tak for det !!!!!!!!!!!!
nu mangler jeg bare at få den til at sortere efter bogstaver - den kan godt efter tal men ikke bogstaver.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2008 - 18:19 #6
I dialogboksen, hvor du vælger, hvordan du vil sortere, kan du vælge mellem tekst, tal eller dato. Du skal vælge tekst - så burde det virke (jeg sidder med en engelsk Word, så jeg kan ikke lige nu se, hvad der står i en dansk version, men det er øverst til højre i dialogboksen).
Avatar billede kildeby Nybegynder
24. februar 2008 - 19:03 #7
jeg kan simpelhen ikke få det til at virke, kan der være nogle skjulte koder ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2008 - 19:29 #8
Hvad gør du helt nøjagtigt og hvad sker der?

Jeg kan ikke lige tænke på noget, som du ikke kan se, og som skulle hindre sorteringen med mindre du f.eks. har formateret noget som skjult tekst og sat dine indstillinger sådan, at skjult tekst vises på skærmen.

Har du checket alle indstillingerne i dialogboksen Sortering?

Hvis du fortsat ikke kan finde ud af, hvad der driller, må du godt prøve at sende dokumentet til mig - så skal jeg se, om jeg kan finde problemet (lf + @ + thedoctools.com).
Avatar billede kildeby Nybegynder
24. februar 2008 - 21:20 #9
jeg blokker kollonnen op og går ind i "tabel" og "sorter" og klikker OK og så blinker den lige en gang som om den arbejder men der sker ikke en disse.
jeg har mailet den - har du fået den ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. februar 2008 - 21:26 #10
Jeg har set på dit dokument. Problemet er, at du har et tomt afsnit først i hver celle i den kolonne, du vil sortere (fordi du har tastet Retur). De tomme afsnit er jo ens i alle celler, og så er der ikke noget at sortere. Slet de tomme afsnit - så kan du sortere.

Det er _altid_ en god idé at slå formateringsmærker til, så man får vist _alt_, hvad der findes i et dokument. Formateringsmærker er faktisk en stor hjælp i mange tilfælde (jeg har dem næsten altid slået til). Hvis man vil kunne styre formateringen af dokumenter præcist, er det en rigtig god ide - nærmest en nødvendighed - at vænne sig til at bruge formateringsmærkerne – og hvis noget af formateringen driller, hjælper formateringsmærkerne til at finde problemet. Det kræver for de fleste lidt tilvænning at se på teksten med formateringsmærkerne slået til.

Hvis det skulle have givet dig lyst til at vide lidt mere om disse specielle tegn, kan du læse mere plus se en lille demo (engelsk tekst) her:
http://www.thedoctools.com/index.php?show=wt_formatting_marks