Avatar billede atakos Nybegynder
23. februar 2008 - 15:31 Der er 8 kommentarer

IO-problemer (intermediate operations)

Hej med jer,

Desværre en ret kedelig situation vi er kommet i. Mit største site HerGece.com har gennem de sidste par måneder mistet ti tusindevis af medlemmer/besøgende. Sitet er pludselig begyndt at reagere for langsomt, når man f.eks. kommer på forsiden af dating-delen. Login feltet kommer først knap et minut efter siden åbner. Og det har gjort at en masse medlemmer er smuttet, da de tror at siden ikke virker. Se det her: www.hergece.com/arkadas

Jeg har Gigahost pro pakke, og har fra start fået Gigahost til at hjælpe os med at sætte det op. Vi har ikke selv forstand på drift af en pro-pakke server/hosting. Så siden opstart for godt og vel 2½ år siden, er der ikke blevet opdateret noget.

Det, JEG ikke kan forstå, er, at vi ikke har lavet nogle ændringer i koderne de sidste års tid. Hvorfor lige pludselig begynde at lave sådan en fejl? Jeg har fået oplyst, at det muligvis kan være et eller flere hacker-angreb der er skyld i det!!??

Jeg har skrevet om problemet til Gigahost og har fået følgende svar. Men hverken jeg, min programmør eller andre i min omgangskreds forstår hvordan vi får rettet problemet.

Gigahost svar:
"Jeg har kørt et par simple test og det ser altsammen ud til at være IO-problemer (intermediate operations) - dvs. PHP-kode og dabaseoperationer.

Det ville også være utroligt mærkeligt hvis den kunne spise hele vores 2 Gbps forbindelse op og serveren den ligger på har reelt set intet load.

Det burde derfor udelukkende være et spørgsmål om at optimere koden - det vil gavne overalt og er altid en god investering (optimeret kode er også ofte mere modstandsdygtigt overfor hackere)."

Jeg håber nogle kan hjælpe. Jeg er villig til at betale hvad det end skal koste at få rettet op på denne fejl, så sitet kører optimalt.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. februar 2008 - 08:01 #1
Først burde du få lavet en test af din side, med test mener jeg, f.eks. hvor mange SQL kald bliver der lavet pr side visning?
Hvis vi siger din side laver 10 eller 20 sql kald pr side og du snakker tusindevis af brugere, så bliver det mange SQL kald alt i alt.
Så måske noget kunne optimeres den vej.
En fejl jeg også tit løber mod, er folk som har kode ala:

SQL KALD
Behandel hver record
SQL KALD FOR HVER RECORD
Og måske endda en gang til...
Det tager LANG tid og overbelaster SQL serveren.
Avatar billede justask Nybegynder
24. februar 2008 - 14:46 #2
Så vidt jeg kan se har I et script liggende på en remote server - som ikke svarer!! Prøv at fjerne nedenstående kodelinie fra jeres side og se om ikke det speeder det hele lidt op:

<script language='javascript' src='http://212.175.239.74:80/nano/ri?r=898&s=1'></script>

Så vidt jeg kan se er serveren på 212.175.239.74 helt død og IE viser først hjemmesiden når der er kommet et timeout på script-forespørgslen.

Håber det hjælper  :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. februar 2008 - 16:52 #3
Justask har bestemt fat i noget.
Udover det, så kunne du også prøve at installere Firefox + Firebug + Yslow, den kommer også med mange steder der kunne forbedres i jeres kode/opsætning.
Avatar billede atakos Nybegynder
24. februar 2008 - 18:04 #4
Mange mange tak for jeres svar. Jeg giver det lige videre til min programmør og vender tilbage.

Tak for svar igen.
Avatar billede atakos Nybegynder
25. februar 2008 - 00:21 #5
Justask du er et geni.. :) DET var problemet... TUSINDE TAK... Sig endelig til hvis jeg kan gøre noget for dig... Lidt gratis reklame på nogle af mine sites, så siger du bare til.. advertise.dk, hotlisten.dk etc...

P.s. Hvordan afslutter man tråden?
Avatar billede justask Nybegynder
25. februar 2008 - 09:35 #6
Tillykke, det ser ud til at hergece.com/arkadas kører fornuftigt igen  :)

Gratis reklame er altid interessant, du kan evt. skrive til mig på ask(a)minreklame.dk, ellers prøver jeg lige at finde frem til dig.

Jeg mener du kan lukke tråden ved at acceptere svaret fra en eller flere - til venstre for hvor du skriver kommentarer.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. februar 2008 - 09:44 #7
Men det kræver du lægger et svar JUSTASK. :o)
Avatar billede justask Nybegynder
25. februar 2008 - 10:03 #8
... ahh ... sorry  ;)  hermed