Avatar billede haren Nybegynder
20. februar 2008 - 17:36 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

DNS - GratisDNS og Site5 reseller. Hvordan spiller det sammen?

Hej med jer!

Først vil jeg lige advare om, at jeg endnu ikke er så skarp i det med DNS osv. Så det ville være dejligt hvis der følger en beskrivelse med, hvis I bruger en advanceret begreb.

Først og fremmest skal jeg lige have præciseret hvorfor det er at man har 2 nameservere?
NS1 og NS2 ?

Nå, men jeg overvejer at få Reseller Plan hos www.site5.com, for at hoste egne sider og venners, bekendtes og familiens forskellige små sider - muligvis et par kollegaer. Men det har jeg et andet emne kørende om, se bunden.
Med Reseller Plan får jeg 2 nameserveradresser, men da site5 ikke har godkendte nameservers i Danmark (hos DK-hostmaster) vil jeg ikke kunne bruge denne funktion.

Spørgsmålet er så hvor man mon så administrerer domænerne? Kan man mon lave en kombination af Site5 og GratisDNS - og bliver dette en god løsning?

www.site5.com/reseller/

I sådan et tilfælde hvad vil jeg så skulle gøre på GratisDNS? - og vil det være langsommere eller noget andet i forhold til at pege direkte på ns1.mitdomain og ns2.mitdomain? Kommer det til at fungere helt som nu, hvor et dansk webhostselskab tager sig af den del?
Det skal jo helst være en god løsning.
Hvad peger man på - IP adresse?

Har personligt 5 domæner som vil skulle peges videre, men hvis jeg skal være "reseller", vil jeg også skulle styre nogle andres uden at eje deres domæner. Derfor skal jeg jo helst kunne gå ind og ændre IP'en på de sites jeg hoster, i tilfælde af at site5 skulle ændre den - og til at starte med når jeg skal have dem ind på min "reseller account".
Mange af dem, hvis domæner jeg muligvis skal have liggende vil ikke selv kunne gå og gøre dette - det er for indviklet. Er det muligt for mig på en smart måde?

Hvis jeg registrerer domæner gennem GratisDNS, er det så en klar fordel at være MiniReg?
Har gratisdns et godt værktøj til dette?

Hvad gør jeg hvis domænerne blot skal flyttes til GratisDNS.

Måske kommer der flere spørgsmål, men vi starter her.
Håber ikke det blev for knudret.

MANGE TAK!

Jeg har et spørgsmål kørende omkring site5 her;
http://www.eksperten.dk/spm/820405
Avatar billede haren Nybegynder
20. februar 2008 - 17:39 #1
Ekstra spørgsmål:

Kan jeg gå udfra at jeg sagtens kan få reseller funktionerne til at virke, selvom de jo ikke peges "direkte", men skal gennem GratisDNS først. Som sagt har jeg ikke helt styr på teknikken i disse teknologier. Denne del af webverdenen er ny for mig.
Avatar billede leif Seniormester
20. februar 2008 - 20:30 #2
Jeg har ikke hørt om nogen steder endnu, hvor at man ikke kunne håndtere DNSen externt fra (Det skulle lige være One.com)

Vedr. redelegering: http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=51

Vedr. MiniReg: Fordelen ligger i at du fx. overfører 1000,- til GratisDNS og får derfor 1 faktura og skal ikke have dankortet frem ved bestilling af domæne eller andre services. Men ellers ikke.
Avatar billede leif Seniormester
20. februar 2008 - 20:32 #3
Man peger enten på 1 IP adresse eller en A record.

Jeg bruger ikke lige Site5, men jeg håndterer alle private, arbejds og foreningsdomæner via GratisDNS uanset hvor de er hostet

Du kan på din account hos GratisDNS kunne have både dine, venners, families osv. domæner. Fx. Gigahost.dk bruger GratisDNS også til deres kunder.
Avatar billede haren Nybegynder
20. februar 2008 - 21:05 #4
Okay. Det lyder godt. Så ved jeg at dette er en løsning.
Hvad betyder A record?

Det lader til at site5 er ved at få orden på forholdet til dk-hostmaster, men der er vel intet problem i at starte med at have nameserverne liggende hos site5 til at starte med og senere ændre det til gratisdns?
Avatar billede leif Seniormester
20. februar 2008 - 21:22 #5
http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_name_system

Næ, det bør der ikke være. Men hvorfor ændre det til GratisDNS hvis du kan kontrollere de navneservere som du får tilrådighed hos Site5
Avatar billede leif Seniormester
20. februar 2008 - 21:26 #6
dns.site5.com
dns2.site5.com

Er da i hvert til fald godkendt, men sjovt nok er Zone kontakten tilsyneladende ikke dem selv
Avatar billede haren Nybegynder
20. februar 2008 - 22:31 #7
Ja, jeg har nu haft en snak med dem, og det lader ikke til at der er et problem med at have navneservere hos dem ift DK-HOSTMASTER. Så nu ender jeg sikkert hos Site5 og det er jo dejligt.

Andre der har noget spændende at sige?
Avatar billede haren Nybegynder
20. februar 2008 - 22:32 #8
A record; skal det forståes som et "nummerformat" eller lignende.

Mange tak.
Avatar billede leif Seniormester
20. februar 2008 - 23:06 #9
Ja og nej.

A recorden peger på den IP adresse serveren har som hoster domænet
Avatar billede haren Nybegynder
21. februar 2008 - 09:11 #10
Okay, på den måde.
Tror mit problem er løst, smider du et svar, så deler vi points.
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2008 - 09:17 #11
hvis jeg har været til hjælp
Avatar billede haren Nybegynder
21. februar 2008 - 10:20 #12
Siger tak for svarene omkring dns. Nu må vi se hvordan jeg ender med at gøre.