Avatar billede enchant Nybegynder
20. februar 2008 - 14:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Scannig af lysbilleder

Jeg har lige købt en Hp Officejet 5610 all in one.

Jeg har fundet nogle gamle lysbilleder og vil gerne scanne dem.

Kan det lade sig gøre med denne maskine?
Eller skal man have en slags adapter?

På forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2008 - 16:25 #1
Lysbilleder og dias er så farvetætte, at de kræver baggrundslys.

Man kan til enkelte "flatbed" scannere få en enhed, man monterer dias/positiv i, og lægger i scanneren. Enheden sørger så for baggrundsbelysning.

Men generelt skal du ikke læne dig op af en flatbed scanner hvis det er til generel digitalisering af de gamle dias/positiver. Dertil har scanneren for dårligt lys og opløsning i forhold til de dedikerede dias/positiv scannere.
Avatar billede enchant Nybegynder
22. februar 2008 - 18:18 #2
Ok... Tak for svaret....
Avatar billede tand Seniormester
25. februar 2008 - 23:38 #3
Tag en arkitektlampe og vend den på hovedet.
Sæt en daglyspærer i placer en matglasplade på lampen og lav en 6X6 eller 24X36 udskæring i pap, placer dit diapositiv heri og sæt din camera på stativ fokuser nu så hele billedet fylder søgeren ud og affotografer nu dit diapositiv,
Hent det herefter ind i Photoshop og beskær det.
Du får hermed en kopi at dit diapositiv som er mange gange finere i opløsning end de almindelige diasscannere.
Avatar billede tand Seniormester
28. februar 2008 - 16:44 #4
Jeg skrev:
Du får hermed en kopi at dit diapositiv som er mange gange finere i opløsning end de almindelige diasscannere.

Jeg skulle moske havde skrevet at jeg tænkte på de kombinerede scannere. (dias i låget)
De lidt dyrere diasscannere er gode nok.
Avatar billede enchant Nybegynder
11. juni 2008 - 11:50 #5
Tak for hjælp... Point??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juni 2008 - 19:50 #6
Nej tak, det er i orden... :-)
Avatar billede enchant Nybegynder
18. juni 2008 - 20:42 #7
ok