Avatar billede mette22 Nybegynder
18. februar 2008 - 18:31 Der er 13 kommentarer

Virus messenger?

Hej.
Jeg var så uheldig at modtage en msn-meddelse fra en veninde den anden dag med et link til en eller anden mærkelig side med billeder af hende - hun var ikke online, da jeg modtog den, så var fra starten en anelse mistænksom. Valgte dog alligevel at klikke på linket, og blev ekspederet videre til en hjemmeside, hvor jeg blev bedt om at skrive min msn-adresse og password. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men skyndte mig at lukke siden.

Nu er det store spørgsmål så... Kan jeg være blevet inficeret med virus, selvom jeg kun klikkede på linket og aldrig skrev adresse eller password?

For the record, så har jeg en macbook 1,83, hvis det er aktuelt at vide...

Vh. Mette
Avatar billede fun22 Nybegynder
18. februar 2008 - 18:59 #1
Det er den samme jeg har haft.. Det den gør at den ligger sig og pludselig sender samme besked som du fik til alle i din kontakt liste.. Hvorefter (i mit tilfælde) msn gik ned..

Men hvis du vil være helt sikker så kør en virus scan..
Avatar billede mette22 Nybegynder
18. februar 2008 - 19:07 #2
Men skrev du heller ikke din msn-adresse og dit dertilhørende password?

Og virus-scan? På Mac? -hvordan det? Har ikke noegt virusprogram installeret...
Avatar billede fun22 Nybegynder
18. februar 2008 - 19:13 #3
nej jeg kom slet ikke så langt.. Den skrev bare at billedet ikke kunne vises også var det det..

Prøv at se om ikke denne online scanner kan bruges:

http://housecall65.trendmicro.com/
Avatar billede mette22 Nybegynder
18. februar 2008 - 19:29 #4
Okay, det vil jeg gøre... Men hvad nu hvis den ikke fungerer på mac'en eller hvis den ikke finder noget?

Kan der gemme sig en trojansk hest på computeren, som kan stjæle ens password til diverse ting...? Det er dét, jeg er bange for nemlig!
Avatar billede fun22 Nybegynder
18. februar 2008 - 19:37 #5
Den skulle virke på Mac også.. JEg tror ikke den er så ondsindet.. Men vil ikke love noget..
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2008 - 21:11 #6
Prøv at hente og køre denne:
http://www.clamxav.com/

Desværre er alle de programmer jeg kender og bruger til rensning til PC, jeg kender intet til Mac.
Men hvis du har problemet med at din Messenger videresender linket til dine kontaktpersoner, er du ramt, ellers er du sluppet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2008 - 22:14 #7
Jeg ved godt hvad den side hedder du fik link til, og ja ddet er lidt fusk, for hvis man på den side angiver sit brugernavn og kode sendes der en invitation i ens navn til den side.
Jeg mener ikke at der som sådan er virus el. lign på spil - hvis det er den side jeg tænker på, men ikke kan huske navnet på....
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2008 - 22:17 #8
Der var den!
www.meetyourmessenger.dk - var det mon den side du fik frem?
Avatar billede mette22 Nybegynder
19. februar 2008 - 08:39 #9
Nej, det var ikke den... Siden hed et eller andet med photo eller pictures... Kan bare ikke huske det!

Men ndtil videre har min MSN ikke videresendt linket til nogen af mine kontaktpersoner, så det tyder vel godt`?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. februar 2008 - 11:34 #10
Ja det tyder ikke på at der er sket noget så :)
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2008 - 11:02 #11
Jeg har spurgt mig for rundt omkring, du skulle være sluppet uden problemer.
Men moralen er:
Klik ALDRIG på et link i Messenger, medmindre du selv har bedt om det, spurgt og fået bekraftet af afsender at den er god no, og at det kommer fra en du stoler 100% på.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. februar 2008 - 11:03 #12
god no = god nok *SUK*
Avatar billede njillibubbu Nybegynder
13. maj 2008 - 20:45 #13
Hej derude.

Jeg er også mac-bruger, og har været udsat for præcis det samme som beskrevet ovenfor. Jeg var imidlertid så dum at tage skridtet videre, og skrev både msn-adresse og dertilhørende password.

Jeg er blevet oplyst om, at jeg nu selv sender lignende link ud mens jeg er offline..

Jeg har netop ændret mit password til msn, men er det nok?

Nogle forslag til hvad jeg skal gøre?