Avatar billede michaeljm Nybegynder
18. februar 2008 - 11:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Guide / lovgivning?

Jeg har lige fået den nye summa(Enterprise) og ønsker lager styring på mine produkter. Jeg er meget i tvivl omkring hvordan man gør og hvad der er bedst at gøre i forskellige siturationer. Hvis jeg har en købs faktura med varer som jeg skal have tastet ind i programmet, opretter jeg et bilag. Men skal dette billag så overføres til klassekladen(shift+ctrl+F)? eller bogføres med det samme udenom klassekladen? Jeg har set i en e-lær video at man kan overføre bilag til klassekladen, men det kan jeg mærkeligt nok ikke ved den jeg har oprettet, hvorfor? Hvad med "beviser" hvis SKAT kommer og tjekker? Skal klassekladen printes hvergang man bogføre posteringerne?
Avatar billede popsy Novice
18. februar 2008 - 17:27 #1
Købsfaktura indfører du når du modtager faktura fra din leverandør.
Når så du betaler, så skal den overføres til kassekladden.

Kassekladden skal printes når du bogfører, og opbavares sammen med de bilag den beskriver.
Avatar billede michaeljm Nybegynder
18. februar 2008 - 18:32 #2
okay,
Hvordan kan det være at jeg ikke kan overføre fakturaen til kassekladen når jeg har lavet ordren? Hvis jeg højre klikker på ordren er der et punkt der hedder: "indsæt faktura i klassekladen", men den er "grå" og der sker ike noget hvis jeg trykker på den? kan det være noget med lager beholdningen at gøre? Jeg har endnu ikke bogført den endnu, skal jeg dette før jeg kan overføre den til klassekladen?
Avatar billede popsy Novice
18. februar 2008 - 19:09 #3
Ja, når du opretter den, skal du vælge at bogføre når du bliver spurgt. Så posteres beløbet som et du skylder væk. Når du så senere indsætter bilaget i kassekladden, og bogfører kladden, flyttes beløbet til en udgiftskonto.
Avatar billede michaeljm Nybegynder
19. februar 2008 - 12:12 #4
okay, nu jeg med. tak.

Lige en ting mere, hvad skal holdes i rækkefølge, dato eller bilagsnummer?
Er det muligt at ændre et bilagsnummer i kladen? Eller hvordan klarer man den hvis man har slettet et bilag?
Avatar billede popsy Novice
19. februar 2008 - 14:40 #5
Du må/kan ikke slette et bogført bilag, du skal i stedet lave et nyt bilag som ophæver det (kreditnota), og opbevare disse sammen.
Bilagsnummer angiver selvfølgelig rækkefølgen, og eftersom man bogfører løbende iht. god regnskabsskik, så vil datoerne selvfølgelig også komme i rækkefølge :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. februar 2008 - 14:46 #6
Husk, altid lave en back-up, hvis du er i gang med noget hvor du ikke er helt sikker på resultatet. Du kan så, hvis resultatet ikke er i orden, restore til din back-up.
På denne måde kan du undgå mange korrektions bilag.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 13:06 #7
Loven:

Det er sådan, at man skal opbevarer sit regnskabsmateriale i 5 år. Det skal opbevares forsvarligt, så det kan genskabes i klar-tekst.

Det vil sige, at der stå intet om hvordan eller hvor det skal opbevares, men man skal inden for de sidste 5 år kunne finde ALT regnskabsmateriale frem i klar og let læselig tekst.

Dermed er opbevaring i fugtige kælder, eller uaflåste vogne og skur ikke nogen god ide.

Det hedder sig, mht. print af kassekladde, at man skal kunne følge transaktionssporet. Det vil sige, at man skal kunne følge hver postering. Der skal man kunne vra vugge til grav og fra grav til vugge. Man skal kunne se på en balance eller regnskab på eksempelvis udgift til telefon, og så skal man kunne gå tilbage i bogføringen og se de posteringer som udgør udgiften, og derfra gå tilbage i bogføringen og finde bilagene, som er dokumentationen. Man skal også kunne gå den anden vej, med eksempelvis et salg. Finde bilaget, se det i posteringerne, og se det i balancen eller regnskabet.

(NB! Der er ikek krav til personlige virkosmheder om, at de skal lave regnskab mere. Det er nok men en afstemt balance...)

Du behøver ikke printe dine kasseklader, hvis din bogføring er i orden.

Alle bilag skal nummereres fortløbende med sig eget bilagnummer. Dermed har du en mappe, hvor man kan bladre i og se at der er bilag 1,2,3,4,5,6...678,679 osv. Der må IKKE være huller. Skal du bogføre noget UDEN bilag, som eksempelvis gebyr og renter i banken, så brug en seperat bilagsserie til dem. Exsempelvis 8001, 8002...8987,8988 osv. På dem måde har du også styr på, ved at se i bogføringen om det er en postering hvor der findes et fysisk bilag, eller om det er noget der ikke er bilag på. Brug ALDRIG ens nummer. Brug ALDRIG bilagsnummer "0" til alt som ikke er bilag på. Det gør tingene svære, nå man enten har lavet en fejl, eller skal finde en postering. BRUG ALTID FORSKELLIGE NUMMER SOM ER FORTLØBENDE.

MVH

Freekyzone