Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
16. februar 2008 - 18:38 Der er 18 kommentarer

Slid af harddiske

Jeg står i den situration at jeg har efterhånden en del lager diske (en til dokumenter, en til software, osv) og for at nedsætte risikoen for slid og fejl vil jeg meget gerne høre menninger og erfarringer omkring hvilken af disse to metoder der er bedst.

1: Lad alle diskene siden i maskinen og køre i (næsten) døgndrift.

2: koble dem sammen via usb donkel(sata/ide til usb konvertere) og en usb hub også tænde den man skal bruge når den skal bruges også slukke for den når man er færdig med den.
Avatar billede justrace Novice
16. februar 2008 - 20:49 #1
Det kommer helt an på harddisken, og intervallet af timer/dage mellem brug. Nogle hrddiske er bergnet til 24/7/265 dages brug, som f.eks. i servere og RAID/NAS-diske, andre er til "husmor"/kontor-brug, altså 8 timer i en 5 dages uge. Ud fra dette, er det så op til en vurdering om de skal være tændt hele tiden eller kun når de skal bruges. Opstart/nedlukning koster også slidtage som skal medregnes i vurderingen.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. februar 2008 - 22:22 #2
Tommelfingerregel: Elektronisk udstyr holder længst hvis man så vidt muligt undgår at slukke/tænde for det. Dvs lad det altid stå tændt, eller altid slukket.
Avatar billede Beach Mester
17. februar 2008 - 00:44 #3
Jeg må også tilslutte mig strych9´s tommelfingre:-)

Hvis ellers diskene ikke bliver kogt i varmen inde i din computer, så har de i dag en MTBF (Mean Time Between Failure) på 250.000 til 500.000 timer ved normalt 20 graders varme hvilket omregnet ved alm. kontinuerlig drift er et sted imellem  28 til 57 år.
Dette forudsætter selvfølgelig optimale forhold, men med lidt omtanke så kan man altså have en disk oppe og køre i mange år.

Da der jo kan ske fejl eller måske for store udsving i temperaturforhold så må min anbefaling være at købe en enkelt ekstern disk og derefter sætte en backupprocedure op der måske laver en fuld backup én gang om ugen og en differential backup dagligt. Begge skal selvfølgelig køres med en validate (kontrol) efter backup.

På den måde kan du være ret sikker på at alle dine data er bevaret fremover, og mere skal der faktisk ikke til:-)
Går et system ned (backup eller en af dine diske) så har ud altid den anden i baghånden.

//Beach
17. februar 2008 - 12:54 #4
SCSI og FC diske er spec til 24/7. MTBF bliver opgivet ved 100% duty cycle
Alle andre diske er spec 8/5. MTBF bliver opgivet ved 20 - 50 % duty cycle.

jeg vil modsige stych, mht tænd/sluk.
Hvis du slukker en disk der har stået og kørt i lang tid, er der forhøjet risiko for at den går i stykker.
Mine, pc'er bliver sluket hver gang jeg går fra dem, med mindre det er for et kort fravær.

mht. backup, vil jeg anbefale optiske diske eller bånd. Så har du mulighed for en off-site kopi, det giver bedre beskyttlese mod: fejl 40, virus, tyveri og brand.
Man ska selvfølgelig huske at kontrollere sin backup, bl.a. at den kan læses i andre drev.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
17. februar 2008 - 20:27 #5
Det vil så sige at i en maskine (som min) der står næsten altid tændt, der vil de være bedst for diskene at køre?.
De er dog ikke på 20 grader. fordi der er så mange har de en tendens til at varme hinanden op, hvilket er hvorfor der sidder 4 blæsere dedikeret til at køle dem ned.
Jeg vil skyde på de er CA. 30 - 35 grader varme.

MhT backup: dette er som sagt lager diske. og der er sammenlagt godt 3.5 - 4 TB så backup af ALT data er ikke rigtig en mulighed for mig :(

Self har jeg da backup af det absolut mest nødvendige så som regnskaber og æld gamle driver CD'er
Avatar billede justrace Novice
17. februar 2008 - 20:45 #6
>og æld gamle driver CD'er

Må man spørge til hvad?

I "gamle" dage skulle en harddisk være tændt i min. en time, før man installerede, ellers ville det medføre fejl når de fik deres arbejdstemperatur. :)

Mener det var op imod 60 grader.
Avatar billede Beach Mester
18. februar 2008 - 02:18 #7
Man kan som en grov tommelfingerregel sige at jo lavere en temp. du kan holde dine diske i, jo længere tid vil de leve...
Jeg fandt lige lidt billede der ganske godt ill. hvad jeg mener--->
http://www.t-cubed.com/images/graph_1.gif

Som grafen viser vil det optimale jo være at kaste alle vores diske i fryseren, men det dutter bare ikke når vi har med alm. harddiske at gøre. Først vil disken dø pga. kondens og hvis dette kunne ikke var et problem kunne jeg forestille mig at div. lejre til at rotere pladerne ville fryse fast:-)

Da backup ikke er en løsning du vil investere i (pris omkring 1.500,- pr Tb) så er der kun én egentlig option tilbage-> Køling.

Jeg har selv alle mine DVDér og filmoptagelser liggende på et RAID5 som med normal kabinetkøling blev til små stegepander hvor man fik ristet pølserne hvis men kom til at røre ved dem. Forsøgte så med blæserkøling, og selv med en tom unit imellem diskene så var de noget mere end håndlune selv med et par 120mm fans direkte på.

Foruden det at de stadig efter min mening blev lidt for varme, så var det jo en fandens larm man får fra alle de satans blæsere.

Jeg har derfor valgt at bruge noget tid og sat alle mine diske på vand--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/h2o/IMG_9717.JPG
Ud over at diskene nu holder sig på omkring 24-32 grader afhængig af rumtemp. og hvor meget de arbejder, så er de 6 diske kun kølet af én enkelt 120mm fan!

At sætte diske på vand er til start en både besværlig og omkostelig affære da man ud over køleprofilerne også skal investere i en radiator, en pumpe, reservoir, fittings og noget slange. De første 2 diske på køl løber op i omkring 1.200 1.500,- men derefter skal der kun bruges ekstra slange (køb rigeligt første gang) og nye profiler. Omkring 350,- pr. 2 diske (op til 450,- afh. af valg af profil) så er man oppe og køre med noget af det bedste køling man kan få.

Jeps, det koster tid at skrue sammen og det koster kroner at starte op, men den bonus der er i den anden ende er at man ret hurtigt kan glemme alt om at bekymre sig om sine diske:-)

Selv med fuld load på alle diske (OS + lager) når jeg både er i krig med at rippe en ny film til HDD og har min HTPC kørende med flere optagelser fra live TV samtidig med at vi ser Alm. TV med måske 1 times timeshift, bliver diskene ikke varme.

Et. Eks. taget lige ud af posen: Lige nu har jeg en rumtemp. på 20 grader, og vandet igennem slangerne efter HDD er 26 grader. Selve diskens overflade er 29 grader.
Der er pt. rigeligt arbejde på diskene. Jeg er i krig med at rippe em DVD og ser samtidig (lytter!) til en DVD der ligger på samme disk. Der er derfor konstant aktivitet på både læsning og skrivning på diskene men stadig en temp. som jeg ikke kan se man på nogen måde kan få med luftkøling og ved brug af kun af én 120mm fan *S*

Selv om jeg også har mere end mange timers arbejde liggende på de diske, så er jeg stadig manden der tager backup. Jeg ved godt at det er endnu en udgift men helt basalt så er det vil kun et spørgsmål om hvilken pris man sætter på de data man vil bevare!

Hos mig ville det være lidt umuligt at gøre op da mange af de ting jeg har optaget er faktaudsendelser som ikke bliver genudsendt. Alle mine rip´s af DVDér er ikke det store problem da jeg har Org. disken. Da filmene ligger samme sted på mine diske så er det kun en gang de skal ligge på en backup. Resten af tiden vil en differential backup jo ignorer disse data.

...

Ovenstående er bare tanker som du måske skal overveje hvis du vil bevare dine data. Det er ikke et spørgsmål om, om dine diske på et tidspunkt dør, det gør de! Det er et spørgsmål om hvilken pris du sætter på dine data:-)

//Beach
18. februar 2008 - 08:31 #8
I servere og disk systemer holder man diskene nedkølet, ved at sætte dem tæt sammen, og så suge luften med blæserer bagfra. Det larm self. ad h. til.
Nå diskene sidder tæt, øger man luft strømmen henover diskene, dermed bedre køling.
Omkring 30 gr. på ydersiden lyder rigtigt.
Avatar billede Beach Mester
18. februar 2008 - 23:44 #9
rogerrabbit--->
Den har jeg ikke hørt før, men det er optaget på den HDD der sidder for enden af min hals. Det må lige prøves af om det har nogen effekt.

Men er ikke 100% med. Hvis de (som jeg kender det) sidder i en sandwich så er det jo "kun" på siderne der er køling (samme setup som mit vandkøl) og selv om der er mere fart på strømmen så er det jo stadig kun en lille flade der kommer i berøring med luften.
Ville umiddelbart tro det havde større effekt at køle på alle flader, men det må testes:-)))

Vores serverrum på jobbet der er der ud over skabet til HDD der er kølet af X antal (læs: rigtig mange) fans lavet en simpel anordning der holder hele maskinparken nede på et fornuftigt leje. De har simpelthen er mega aircondition anlæg kørende oppe på taget som vælter kold luft ind i rummet og nogle udluftningsbørger der suger den brugte luft ud igen. Det er rigtig dejligt om sommeren at smutte en tur op og hente lidt kabler eller.... *S*

//Beach
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 00:08 #10
I mine ører lyder det nu meget fornuftigt. Jo tættere på overfladen luftstrømmen tvinges til at bevæge sig, jo større effekt. Jo større luftrum omkring kan skabe en "stillestående" bro af varmeisolerende luftlag.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 00:10 #11
>>smutte en tur op og hente lidt kabler eller.... *S*

Nå det er der pilsnerne gemmer sig? ;)
Avatar billede Beach Mester
19. februar 2008 - 00:40 #12
Øhh.... Har du fundet kassen? *LOL*

//Beach
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 00:56 #13
Næh, men det er sikkert et populært sted. Og med al den udsugning kan der jo ryges nogle ordentlige kanonslag til.
Avatar billede Beach Mester
19. februar 2008 - 02:01 #14
Tvivler på at der andre end mig og vores IT folk der kommer i rummet. Det er kun dem og mig der har nøglen, og vores IT Afd ligger i Kolding:-)

//Beach
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 09:57 #15
Hm, ja det kan jo også blive lidt ensomt på toppen i længden. Hva' så med hende den rødhårede fra kantinen....
19. februar 2008 - 19:03 #16
Der er et par mm mellem diskene. Og man skal! lade blændplader / Dummies sidder i hvis båsene ikke bliver brugt, for at opretholde air flowet.
Avatar billede justrace Novice
19. februar 2008 - 20:47 #17
Det svarer vel lidt til , at hvis man står midt i et stort lokale med en dør i hver ende, og masser af gennemtræk. En liflig vind kan man nok mærke, men prøv så at stå midt i døråbningen. Det varer ikke længe, selv en lun sommerdag, inden man skal have fat i den uldne trøje.
Avatar billede Beach Mester
20. februar 2008 - 01:16 #18
Testing testing... Det skal prøves:-)

//Beach