Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 19:30 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Død strømforsyning

Min strømforsyning gav et lille smæld fra sig i weekenden, og siden da nægtede computeren at starte. Jeg har så købt en ny strømforsyning, og skiftet denne. Sælgeren sagde at den eneste forskel kunne være stikket til bundkortet, men at den nye strømforsyning kunne klare både 20 og 24 pins.
Stikket på bundkortet var 24 pins, men stikket fra den gamle strømforsyning var kun 20 pins. På den nye strømforsyning var der et 20 pins, og et lille stik med 4 ekstra ved siden af. Jeg har prøvet først med 20, dernæst med 24, men resultatet er det samme :
Når jeg sætter spænding på er der en lille diode på bundkortet der lyser grønt, men når jeg tænder på startknappen starter blæseren på processoren i ca. 1/3 sekund, dernæst sker der intet.
Bundkortet er et Asus P5P800 med en 3Ghz processor, og er cirka 2 år gammelt.
Ethvert forslag til hvad der kan være galt modtages med kyshånd :)

72eren
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 19:45 #1
Begge stik, det brede og det lille, skal sidde på bundkortet.
Avatar billede matcho Nybegynder
11. februar 2008 - 19:46 #2
Har du husket det ekstra strømstik ved cpuen 4 eller 8pins.
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 19:49 #3
Begge de 2, både 20 og 4 pins, sidder i bundkortet nu.
Det ekstra strømstik, er det det lille firkantede? Der var et 4 pins med sorte og gule ledninger, og det er sat i. Rent faktisk helgarderede jeg mig, og tog et stik ad gangen fra, og satte det tilsvarende fra det nye i hvor det andet havde siddet.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 19:57 #4
Hvis det stadig ikke kører, så pil alt fra undtagen ram og grafikkort.
Altså harddisk, CD/DVD drev og eventuelle pci kort.
Og se om den så vil starte op. For det kan jo være gået ud over bundkortet.
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 19:59 #5
Det ved jeg ikke hvorfor jeg ikke lige tænkte på, jeg vil gøre det med det samme. Vender tilbage om et par minutter.
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 20:03 #6
Hah, genialt. Med alt pillet fra undtagen bundkort virker skidtet. Er det så bare at sætte en ting til ad gangen (selvfølgelig slukke imens), og se hvad det er der bøvler? (og tusind tak for forslaget, forresten)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 20:07 #7
Ja netop! Jeg smutter ind og ser Anna Pihl.
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 20:07 #8
Fint, prøver mig lige frem imens :)
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 20:18 #9
Alt virker fint så længe min S-ata hd er taget fra. Jeg har en ekstra hd skuffe med ata hd i, den ser ud til at virke. Kan jeg regne med at HD'en er død, eller er der nogen måde at checke det på selv? (tænker på om det kan være kablet, måske)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 20:50 #10
I alt fald en god ide at checke kablet.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 20:58 #11
Kan du ikke prøve den HD i en anden PC?
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 20:58 #12
Der er 2 stik på bundkortet hvor det passer, og har nu prøvet med begge. Og i begge tilfælde er det umuligt at starte computeren når strømmen er sat til. Jeg prøver et nyt kabel imorgen, og virker det ikke er der vel kun en ny harddisk tilbage?
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 21:00 #13
Det var faktisk værd at checke, jeg får en kollega til at checke den imorgen. Og som sagt prøver jeg også med nyt kabel.
Du skal ihvertfald have mange tak for din hjælp, så smid et svar :)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 21:02 #14
Takker!  Men har du yderligere spørgsmål, så fortsæt bare på denne tråd.
Avatar billede 72eren Nybegynder
11. februar 2008 - 21:04 #15
Der skulle ikke være mere, det var skønt at det sikkert ikke er bundkortet :) Og det var skønt med lidt hjælp når man har set sig blind på det.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 21:05 #16
Ps. Du kan også selv lægge et svar, så vi deler. Jeg behøver ikke 200 point for det:)
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 21:12 #17
:)