Avatar billede bolmer Nybegynder
07. februar 2008 - 18:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kombination af design patterns?

Findes der konkrete eksempler på at man forbinder 3 eller flere design patterns for at lave et program? Umiddelbart virker det som om at Visitor og Composite er en ret oplagt forbindelse, men er nysgerrig for at høre om der er andre mere omfattende sammensætninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 18:51 #1
De fleste GUI programmer maa bruge Composite, Visitor og Observer.

De fleste (gode) database programmer vil bruge Factory/Abstract Factory og Builder -
og ofte ogsaa Adapter.

De fleste programmings sprog/libraries har support for Iterator.

En (god) lagdelt applikation bruger Facade.

Hvad som helst kan bruge singleton.

Man kan bruge en Singleton til mange ting bl.a. configuration og pools.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 18:52 #2
Hvis du finder et stykke kode med mere end 250 linier, saa tror jeg at vi kan finde
3 GoF pattersn i det !
Avatar billede bolmer Nybegynder
07. februar 2008 - 19:03 #3
Hvorfor Observer i en GUI? Der sker vel kun noget når brugeren eksekvere en handling. Der er vel ikke noget som ligger og venter på at en bestemt handling indtræffer?
Avatar billede nielle Nybegynder
07. februar 2008 - 19:20 #4
Hele databinding konceptet i .NET er bygget op over Observer.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2008 - 19:42 #5
GUI bruger normalt MVC - MVC er meget taet med observer pattern.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:31 #6
OK ?